بحران ایجاد شده در شهرهای عراق _ که حدود ده سال در اشغال نظامیان امریکایی بوده _ بار دیگر واشنگتن را وادار به عقب نشینی در موضع گیری های پیشین در میادین بین المللی کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری فاسترز ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای نوشت : دویست و ده سال پس از آن که رییس جمهور جفرسون ، تفنگ داران دریایی آمریکا را برای مجازات دزدان دریایی به دریای مدیترانه اعزام کرد ، این نیروهای نظامی ناچارند دوباره در سواحل این دریا مستقر شده تا این بار دستور حمله به بغداد توسط اوباما صادر شود . در آن سالها هدف تفنگ داران دریایی آمریکا مجازات دزدانی بود که به کشتی های آمریکایی حمله کرده بودند اما اکنون هدف نجات شهروندان آمریکایی از نتایج فاجعه آمیز سیاست های کاخ سفید است . 

کمیته تعیین شده از سوی سنا درباره حادثه بنغازی نباید حمله به سفارت آمریکا در این شهر را بعنوان تنها فاکتور مورد نظر در حمله نظامی به لیبی محسوب می نمود . بلکه باید از ابتدا به بررسی و ریشه یابی بحران ایجاد شده در این کشور ( لیبی ) از 18 ماه پیش از حادثه سفارت _ که واشنگتن مداخله درامور داخلی این کشور را شروع کرد _ پرداخته میشد . 

امروز لیبی به جولانگاه صدها تروریست و شبه نظامی مسلح تبدیل شده است . مداخله آمریکا با عنوان جعلی " حمایت و پشتیبانی از عقب " تعدیل نام شد و واشنگتن برای توجیه نقشه های محرمانه و فریب افکار عمومی اعلام کرد که مسئول " محافظت از جان مردم لیبی " بخصوص ساکنان بنغازی در برابر نسل کشی معمر قذافی است . این امپریالیسم بشردوستانه به سرعت به تلاشی برای تغییر حکومت در لیبی تغییر چهره داد . تلاش طولانی برای ترور قذافی از طریق بمباران های گسترده و فراوان هوایی دارای هیچ نوع پیش بینی برای یک حکومت جایگزین در لیبی نبود . 

کمیته  بنغازی باید بجای گزارش عجولانه ای که تنظیم کرد سخنان "آلن جی کوپرمن" عضو مدرسه علوم اجتماعی دانشگاه تگزاس را با عنوان " درس هایی از لیبی ؛ چگونه مداخله نکنیم " را می شنید . او می گوید :
" قذافی خشونت علیه اعتراضات مسالمت آمیز را آغاز نکرد . بلکه این معترضان بودند با اقدامات خشونت آمیز چهار شهر لیبی را به تسخیر درآورند . رسانه ها گزارش دادند که در نخستین روزهای آغاز اعتراضات در لیبی بیش از 2000 مورد مرگ شهروندان ثبت گردید این در حالی است که سازمان دیده بان حقوقو بشر در این دوره تنها 233 مورد مرگ را به ثبت رسانده است . 

بعلاوه زمانی که آمریکا و اعضای ناتو در مارس 2011 به لیبی حمله کردند قذافی توانسته بود کنترل بخش عمده ای از مناطق کشور را بدست آورد و شورشیان نیز به سرعت در حال فرار به مصر بودند . بنابراین درگیری و جنگ شش هفته پس از آغاز و با تعداد تلفات 1000 تن رو به اتمام بود . 

مداخله نظامی غرب باعث شد که شورشیان و تروریستهای مسلح بار دیگر حملات خود در شهرهای لیبی را از سر بگیرند . همین کار جنگ را تا هفت ماه دیگر ادامه داد و موجب کشته شدن 7 هزار شهروند دیگر لیبیایی شد . 

مداخله نظامی اعتراضات مسالمات آمیز در سوریه را تشویق کرد که دشت به خشونت بزنند به این امید که غرب در این کشور نیز دخالت نظامی خواهد کرد . به همین شکل تعداد مرگ ها به ده برابر نرخ قبلی افزایش یافت . از آنجا که حکومت قذافی سقوط کرده بود انبار تسلیحات پیشرفته در زرادخانه های وی که شامل تانک های نفربر فوق سنگین و موشک های زمین به هوا بود بدست شورشیان و تروریستهای افراطی افتاد . "

 اکنون عراق نیز همانند لیبی مورد تصمیم گیری کمیته ای مانند کمیته بنغازی قرار گرفته است تا این کشور نیز بطور کامل تخریب شده و فروپاشی گردد . در ماه ژانویه فلوجه بدست تروریستهای تکفیری بعثی افتاد و سوریه نیز مملو از تروریستهای القاعده شد . 

کنترل تروریستهای تکفیری بعثی بر موصل _ بعنوان دومین شهر بزرگ عراق با جمعیتی بالغ بر 1.5 میلیون نفر _ و پس از آن تلعفر ، نشان می دهد که تجربه آمریکا در عراق بدترین قسمت از شجاعت بی فایده واشنگتن در تاریخ این کشور بود . 

در انتهای این مقاله آمده است : باراک اوباما به روشنی در حال عقب نشینی از موضع گیری ها و وعده های پیشین خود در سیاست خارجی دولت است . این عقب نشینی حاصل طبیعی بزرگ نمایی های پوچی است که وی در مورد قدرت آمریکا بیان نموده و تلاش کرده که به هر نحو ممکن آن را اثبات نماید . 


انتهای پیام /

برچسب ها: میدان ، اوباما ، سیاست ، کشور ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار