یک نماینده مجلس گفت: درباره کیفیت برنج‌های وارداتی سازمان استاندارد باید ورود پیدا کند ولی کیفیت هیچ کدام از برنج‌ خارجی قابل مقایسه با برنج داخل نیست.

شمس‌الله شریعت‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره واردات برنج و کیفیت آنها اظهار داشت: واردات برنج و کیفیت آنها مسئله‌ای است که بارها درباره آن بحث شد اما مسأله حائز اهمیت درباره این موضوع مربوط به زمان وارد کردن این محصول است که نباید همزمان با برداشت محصولات داخلی باشد که سال قبل دولت در این زمینه عملکرد خوبی داشته است. 

وی ادامه داد: ما یک کشور مصرف‌کننده برنج هستیم و تولید داخل پاسخگو نیازهایمان نیست بنابراین به واردات برنج نیاز داریم. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: ضمن اینکه امسال سال فرهنگ نیز نامگذاری شده ما باید فرهنگ غذایی کشور را متناسب با مزیت‌های کشور بررسی کنیم تا با تغییر ذائقه مردم نیاز غذایی خودمان را کنترل کنیم. 

وی افزود: یکی از امتیازات کشور ما تولیدات بالای آن در بخش کشاورزی است به عنوان مثال ما در کشت سیب‌زمینی ظرفیت بسیار بالایی داریم تا جایی که 60 تن در هکتار می‌‌توانیم تولید داشته باشیم این مزیت‌ها باید در ذائقه غذایی مردم قرار بگیرد تا وابستگی غذایی به برنج و گندم کاهش پیدا کند. 

این نماینده مجلس اظهار داشت: از طرف دیگر با توجه به افزایش جمعیت کشور تولید برنج و گندم پاسخگو مصرف‌کنندگان نخواهد بود مگر اینکه تولید در هکتار را افزایش دهیم که در این صورت با افزایش تولید از کیفیت آن کاسته خواهد شد. 

وی گفت: برای واردات برنج دولت باید اقدامات مناسب انجام دهد و به زمان آن دقت کند چون در غیر این صورت اگر برنج‌کاری، برای کشاورز توجیه اقتصادی نداشته باشد باعث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی خواهد شد. 

وی درباره کیفیت برنج‌های وارداتی نیز اضافه کرد: درباره کیفیت این برنج‌ها سازمان استاندارد باید ورود پیدا کند ولی هیچ برنج‌ خارجی به کیفیت برنج داخلی نیست چون برنج ما تن در هکتار است و تولید آن کم ولی در مقابل کیفیت بسیار بالایی دارد و از لحاظ مکانیزه و ارگانیک بودن بسیار مناسب است ضمن اینکه عدم شفافیت برنج‌های خارجی همچنان وجود دارد یعنی هیچ مرجع داخلی کیفیت آنها را 100 درصد تأیید نکرده است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: برنج ، واردات ، مکانیزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۰۸ ۰۲ تير ۱۳۹۳
کشور ما نیازی به واردات برنج نداره و بهتره کمی به کشاورزان برسید که در این صورت نیاز داخلی کشور هم برطرف میشه. پس پول واردات برنج و بجای اینکه بدین به خارجیا بدین به کشاورزای خودمن. باتشکر از همه مسئولین کشاورزی کشور.
آخرین اخبار