کارشناس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد خوزستان گفت: عرقيات يکي از پرمصرف ترين شکل هاي استفاده از گياهان است. امروزه در ايران بيش از 40 نوع گياه وجود دارد که عرق گيري شده و به صورت طبي مورد استفاده قرار مي گيرند. از معمولي ترين خواص درماني عرقيات مي توان به خاصيت ضد درد، ضد ميکروب، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم و آنتي اکسيداني آنها اشاره نمود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مهسا معرف افزود: هم چنين به دليل آنکه عرقيات طبي در واقع رايحه، عطر يا اسانس گياهاني مي باشند که آن را به آب اضافه مي نمايند داروهاي معطري مي باشند که رايحه ي آنها مي تواند گيرنده هاي عصبي بويايي را تحريک نموده و بر روند ساخته شدن هورمون ها حرارت بدن، سوخت و ساز بدن، سطح هورمون هاي استرس و جنسي، سامانه دفاعي بدن، افکار و رفتارهاي عاطفي و جسماني ما اثر بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: تاريخ انقضاي عرقيات گياهي ارتباط مستقيمي با شرايط تهيه و توليد آنها دارد. اگر اين محصولات در شرايط استاندارد و محل مناسبي تهيه نشوند، احتمال فسادشان خيلي بالا مي‌رود و اصولاً ما نمي‌توانيم براي کالاهاي غيراستاندارد، تاريخ انقضايي را در نظر بگيريم اما اگر يک عرق گياهي در شرايط استاندارد و استريل کارخانه اي توليد شده باشد، حتماً داراي تاريخ توليد و مصرفي است که مصرف کنندگان مي‌توانند به آن اطمينان کنند.

وی گفت: خوشبختانه امروزه استاندارد ملی مربوط به عرقیات گیاهی به شماره استاندارد 10077 در ایران تدوین شده است و محصولات استانداردی در حال عرضه به بازار است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.