تهدید بانک جهانی جواب داد/ پارلمان افغانستان قانون منع پولشویی را تصویب کرد

پس از تهدید بانک جهانی درخصوص قرار دادن بانک‌های افغانستان در لیست سیاه، سرانجام امروز اعضای پارلمان افغانستان قانون ممنوعیت پولشویی را تصویب کردند.

گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ اعضای پارلمان افغانستان در نشست علنی امروز (دوشنبه) خود قانون ممنوعیت پولشویی این کشور را در 8 فصل و 70 ماده با اکثریت آرا تصویب کردند.
 
اعضای پارلمان افغانستان در این جلسه تصویب دیرهنگام این قانون را سبب افزایش نگرانی‎های مردم این کشور دانسته و گفتند: در صورت عدم تصویب این قانون تمام بانک‎های افغانستان در فهرست سیاه بانک جهانی قرار خواهند گرفت.
 
این قانون در حالی تصویب شد که چندی پیش بانک جهانی به افغانستان هشدار داد در صورت عدم تصویب قانون منع پولشویی و جلوگیری از تأمین مالی تروریسم، تمام بانک‎های این کشور را به فهرست سیاه منتقل خواهد کرد.
 
در صورت عدم تصویب این قانون از سوی پارلمان افغانستان، سران بانک جهانی تا 6 روز دیگر در اجلاس عمومی خود بانک‎های افغانستان را به فهرست سیاه منتقل و تمام امور بانکی مانند سوئیفت را با این بانک‎ها متوقف می‎کردند.
 
چین چند روز پیش به دلیل عدم تصویب این قوانین نقل و انتقال پول از طریق بانک‎های افغانستان را متوقف و اعلام کرد که تا این قوانین به تصویب نرسد چین توسط بانک‎های افغان پول منتقل نمی‌کند.
 
تصویب دیرهنگام قانون منع پول‌شویی سبب نگرانی تاجران افغان شده و آنان چندین بار خواستار تصویب این قانون توسط شورای ملی این کشور شده بودند که در نهایت امروز این قانون در پارلمان افغانستان تصویب شد.
 
بر اساس قانون اساسی افغانستان این قانون باید به تأیید مجلس سنای این کشور رسیده و رئیس جمهور افغانستان نیز آن را تصویب کند.
 
پس از تصویب این قانون، «نورالله دلاوری» رئیس بانک مرکزی افغانستان از مجلس سنای این کشور خواستار تأیید سریع این قانون شد و گفت که می‎خواهد تا 6 روز دیگر این قانون را به اجلاس سران بانک جهانی ارسال کند.
 
کارشناسان اقتصادی افغان پیش از این اعلام کردند: اگر بانک‎های افغانستان به فهرست سیاه بانک جهانی وارد شوند، قیمت ارزهای خارجی بویژه دلار در برابر افغانی رشد 10 برابری خواهد داشت که سبب کاهش توان خرید افغان‎ها می‎شود.
/انتهای پیام

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.