وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد

کاهش تورم با تخصیص نقدینگی به تولید/ "خودروسازان" حدود 2 هزار میلیارد تومان اموال مازاد فروختند

نعمت‌زاده با بیان اینکه خودرو سازان بیش از 1800 میلیارد تومان اموال غیرتولیدی خود را به فروش رساندند، گفت: اگر نقدینگی به سمت تولید با برنامه دقیق هدایت شود می‌تواند کمک بسزایی به کاهش تورم کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و چهارمین نشست سالانه سیاست پولی و ارزی گفت: با توجه به شرایط موجود که تورم و رکود هر دو در اقتصاد وجود دارد دولت احتمال خود را از ابتدای کار برای مقابله تورم گذاشته و خوشبختانه برنامه‌ها به نتیجه رسیده است و ما شاهد تورم در کشور هستیم.
 
وی افزود: نقدینگی یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم است و ما باید برای محدود کردن نقدینگی‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم از افزایش تورم جلوگیری کنیم.
 
وی تصریح کرد: بعضی از اساتید و صاحب‌نظران این عرصه معتقدند اگر نقدینگی کنترل شده در اختیار بخش تولید قرار گیرد نه تنها باعث افزایش تورم نیست بلکه می‌تواند تا حدودی کاهنده تورم هم باشد.
 
نعمت زاده در ادامه افزود: اگر نقدینگی به سمت تولید با برنامه دقیق هدایت شود می‌تواند کمک بسزایی به کاهش تورم کند.

وزیر صنعت ادامه داد: در شرایط حاد ما معتقدیم که تورم مانع شده است اما نباید از این نکته غافل شویم که رکود هم در شرایطی مانع اشتغال است که باید هر دو شرایط رکود و تورم را با هم کنترل و کاهش دهیم.
 
وی افزود: از طرفی یکی از عوامل مهم برای خروج از رکود تسهیلات اعطایی به بخش‌های مختلف کشور است که متأسفانه سهم 37 درصدی صنعت و معدن به 29 درصد کاهش یافته و سهم خدمات از این تسهیلات 50 درصد است در حالی که بخش صنعت ومعدن سرنوشت‌سازتر و مهم‌تر از کلیه بخش‌ها می‌باشد.
 
وی ادامه داد: بر اساس مرکز آمار در سال 91 منفی 36 درصد رشد اشتغال صنعتی در کشور داشتیم که در نوع خود بی‌سابقه بوده و امیدواریم امسال این روند به سمت مثبت حرکت کند و در این مسیر توجه ویژه به تخصیص منابع و هدایت سرمایه‌های تولید کنندگان در مسیرهای پرسود بسیار مؤثر است.
 
نعمت زاده در خصوص کمک به واحدهای تولیدی بزرگ افزود: ما سعی کردیم تا با کمک و راهنمایی‌های خود به تأمین سرمایه‌های آنها کمک کنیم به طور مثال ایران خودرو 1100 میلیارد تومان اموال غیر تولیدی خود را به فروش رساند و در مسیر تولید خرج کرد و توانست تولید خود را در 2 ماه گذشته به دو برابر برساند.
 
به گفته وزیر صنعت همچنین سایپا با فروش 750 میلیارد تومان از اموال و منابع غیرتولیدی خود توانست به تأمین سرمایه خود کمک بسزایی کند.
 
وی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به تأمین سرمایه کشور کمک کند بازار سرمایه است اما همگام با سیستم و نظام بانکی و با کمک هم می‌توانند از افزایش تورم جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، تأخیر ، رکود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار