نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی صرفه جویی در مصرف آب را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: وضعیت آب استان کرمان به شدت نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، دکتر محمدرضا پورابراهیمی در نشست بررسی مشکلات مردم در محله شاهزاده محمد (ع) شهر کرمان ، گفت: از مهمترین مشکلات مردم منطقه و شهر کرمان که مکرر عنوان می شود، بحث کمبود آب است.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در فصل تابستان افزایش پیدا کرده و در برخی نقاط شهر آب قطع شده است، افزود: هیچ مدیری قصد ندارد که در حق مردم کم لطفی و آنها را با کمبود آب مواجه کند.

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه باید برای وضعیت نگران کننده ی آب در استان چاره اندیشی شود، خاطر نشان کرد: در وضعیت فعلی صرفه جویی در مصرف آب، امری اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: در بعضی مواقع برای گرفتن یک وضوی ساده چندین لیتر آب استفاده می شود در حالی که همین کار را با یک لیوان آب هم می توان انجام داد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح انتقال آب به شمال استان که در مجلس در حال پیگیریست تنها بخشی از کمبود آب استان را حل می کند ، یادآور شد: به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته ، استان کرمان به شدت با کمبود منابع آبی مواجه شده و به همین منظور چند طرح انتقال آب مورد مطالعه قرار گرفته است.

پورابراهیمی به طرح انتقال آب از جنوب به استان کرمان اشاره کرد و گفت: این آب فقط برای مصرف صنعتی است و برآورد هزینه آن برای هر متر مکعب حدود 4 هزار تومان است که برای تأمین آب شرب اصلاً مقرون به صرفه نیست.

وی با اعلام اینکه 95 درصد آب استان (از آب های زیرزمینی) در بخش کشاورزی استفاده می شود ، افزود: به دلیل آبیاری به روش غرقابی ، دو سوم آب در بخش کشاورزی هدر می رود.

پورابراهیمی با بیان اینکه برداشت آب غیر متعارف سبب شده ، سفره های آب زیرزمینی به شدت کاهش یابد ، خاطرنشان کرد: سالانه حدود 6 میلیارد متر مکعب در این حوزه آب مصرف می شود و این باعث شده هر ساله یک میلیارد بیلان منفی داشته باشیم.

وی آبیاری به روش غرقابی را در این وضعیت نگران کننده آب استان، غیر منطقی دانست و تصریح کرد: برای این وضعیت باید چاره اندیشی و از این روش آبیاری به هر طریقی جلوگیری شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد صرفه جویی آب در بخش کشاورزی ، بسیاری از مشکلات مردم را حل می کند، تأکید کرد: حق نداریم آبی را که از بیت المال حساب می شود ، هدر دهیم و یا اسراف کنیم.

خاکی بودن برخی معابر ، خرابی آسفالت کوچه ها ، ترافیک شهری سنگین در منطقه، کمبود فضای سبز و طرح توسعه امامزاده از جمله مشکلاتی بود که از سوی مردم منطقه عنوان و از طرف فرماندار و شهردار برای بررسی و رفع آن سریعترین زمان قول مساعد داده شد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.