به نظر می رسد رسانه های اروپایی به صورت متحد تلاش می کنند فیفا را به اعتراف درباره ضعف داوران آسیایی مجبور کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، چندین بازی از جام بیستم برگزار شده و شاید ویژگی بارز آنها قضاوتهای مشکوک و پر اشتباه داوران بوده است، نکته جالب پس از چند شب این که رسانه های تیمهای متضرر در نقد قضاوت داوران تنها نبوده‌اند و حتی روزنامه های معروف برزیلی که به لطف واضح داور در اولین قدم کارشان به جشن خیابانی کشیده شده به اشتباهات عجیب داوران فیفا اعتراف می کنند.

این مشکل از همان دیدار ابتدایی کلید خورد، یک تیم داوری آسیایی که از چند روز قبل تحت فشار رسانه های اروپایی قرار گرفت، ساعاتی قبل از آغاز بازی افتتاحیه، گاردین در بخش مخصوص جام جهانی 2014 خود نوشت: دشمن اصلی تیمها با این فهرست منتشر شد از داوران فیفا، همین داوران هستند!

انگشت اتهام به سمت داوران آُسیایی

این یک خبر معمولی نبود و کنایه گاردین تا اتاق مخصوص استراحت داوران پیشروی کرد، تا جایی که افسر ارشد خبری فیفا، آلکس استون در نامه ای به صورت رسمی به خبرنگار گاردین به خاطر ایجاد جو مسموم علیه داوران فیفا هشدار داد.
بازی آغاز شد و تیم داوران آسیایی جدال دو تیم برزیل و کرواسی را به قضاوت نشست. فغانی داور چهارم این دیدار و افتخار جامعه داوری ایران مصمم و آرام به نظر می رسید و نیشی مورای ژاپنی که گویا فرشته نجات رئیس جمهور برزیل بود تا با اشتباهی تاریخی برزیل را به مرز خوشبختب موفق برساند و از شدت اعتراضات خیابانی مردم برزیل به بهانه چند جشن خیابانی کاسته شود.
این داور ژاپنی با اکثر بازیکنان صحبت می کرد، آنها را به خاطر تصمیماتی که گرفته بود توجیه می کرد و رفتارش در کل کوچکترین شباهتی به داوران جدی و کاربلد اروپایی نداشت. انتقاد علیه طرف ژاپنی شدت گرفت تا این که خود فیفا دست به کار شد. نیشی مورا در آن بازی یک پنالتی مشکوک به نفع برزیل گرفت که برخی معتقدند در سرنوشت بازی تاثیر داشت. ماسیمو بوساکا، رئیس کمیته داوران فیفا گفت تصمیم نیشیمورا توجیه‌ پذیر است.
وی همچنین گفت: فیفا تصاویر خوبی از این بازی دارد که نشان می‌دهد، بازیکن دفاع کرواسی  روی مهاجم برزیلی مرتکب خطا شده است.
 استانداردهای داوری در جام جهانی همواره مورد بحث بوده است و یوئیشی نیشیمورا نیز بعد از عملکرد جنجالی خود در بازی افتتاحیه این اطمینان را ایجاد کرد که این جام نیز تفاوتی با بقیه جام ها نخواهد داشت.
حرفهای سرمربی کرواسی باعث شد فیفا بیشتر در معرض خطر رسانه ای قرار بگیرد، کواچ گفت: این جام اگر همینگونه پیش برد به یک سیرک با مزه تبدیل خواهد شد.

انگشت اتهام به سمت داوران آُسیایی

ودران کورلوکا مدافع کرواسی گفت من هرگز در عمرم ندیده ام که یک داور انگلیسی صحبت نکند؛ هرچند برای داوران جام جهانی الزامی است. او مطلبی را به زبان ژاپنی گفت و هیچ کس نمی توانست سخنان او را بفهمد.
این پایان کابوس داوری در جام بیستم نبود و پس از آن در چند مورد دیگر نیز شاهد ضعف داوران فیفا در قضاوت بودیم، ایندیپندنت در گزارش تازه خود 4 مشکل بزرگ داوران کنونی فیفا را اینگونه ذکر کرده است: دوندگی آنها کاهش یافته و طاقت تغییرات جوی شدید در برزیل را ندارند، میزان دقت داوران بسیار کم شده و هیچ جدیتی در نحوه قضاوتشان مشاهده نمی شود، داوران آسیایی و آمریکای جنوبی تسلط کاملی به زبان انگلیسی ندارند و اشراف نسبی آنها به زبان انگلیسی در چنین میدان بزرگی کافی نیست، برخی از داوران فیفا در تصمیم گیری خود قاطعیت ندارند و مشخص نیست چرا تا این حد به کمک داوران خود وابسته شده اند!
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار