"حسین شریعتمداری"، مدیر مسئول روزنامه کیهان و "مسعود پزشکیان" نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما به تشریح اهمیت و جایگاه مردم سالاری پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، شب گذشته، شنبه(24 خردادماه) اهمیت و جایگاه مردم‌سالاری دینی در نظام اسلامی با حضور "حسین شریعتمداری"، مدیر مسئول روزنامه کیهان و "مسعود پزشکیان" نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما بحث و بررسی شد.  

پزشکیان در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه پس از سقوط نظام شاهنشاهی و در زمان همه‌پرسی، اسامی مختلفی برای نظام برخاسته از انقلاب اسلامی از سوی جریان‌های سیاسی مختلف مطرح شد اما امام خمینی (ره) اعلام کردند "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر" چرا امام راحل بر این ترکیب، یعنی "جمهوری اسلامی" تا این میزان تاکید داشتند؟ گفت: هر ساختاری را برای هدفی تعیین می‌کنند و بر اساس آن هدف است که مشخص می‌شود کدام ساختار برای رسیدن به آن هدف بهتر است.

وی ادامه داد: برای اینکه به عدالت برسیم وجود همه کسانی که در جامعه حق و سهمی دارند لازمه چنین هدفی است و اگر همه نتوانند نظر و سهمشان را اعمال کنند، ما از آن حق و عدالت دور خواهیم بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نتیجه باید ساختاری برای چنین هدفی تنظیم کرد تا همه کسانی که در یک جامعه زندگی می‌کنند بتوانند نظرشان را ارائه کنند و حق خود را بخواهند و در رابطه با این حق اعاده حیثیت کنند.
 
پزشکیان با اشاره به برخی از فرمایشات حضرت علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) درباره لزوم مشورت کردن تاکید کرد: هر کسی که بخواهد خودش به تنهایی تصمیم بگیرد به هلاکت می‌رسد. 

شریعتمداری: تنها نظام حکومتی هستیم که  نوع نظام حکومتی را با رای مردم انتخاب کردیم


شریعتمداری در پاسخ به سوال مجری برنامه که از وی پرسید از همان لحظه ای که نظام اسلامی شکل گرفت عده ای این ادعا را مطرح کردند که جمهوری اسلامی جمع نقیضین است و با تاکیدات حضرت امام خمینی (ره) باز هم با آن مخالفت کردند و به این شبهه افکنی‌ها ادامه دادند و هنوز هم برخی این ادعاها را مطرح می کنند به نظر شما چه پاسخی به این ادعاها وجود دارد؟ اظهار داشت: اسلام، مظروف است و جمهوری ظرف آن، آنچه مسلم است این است که ما در پی آن هستیم تا اسلام را پیاده کنیم و عدالت بیرون از اسلام، مفهوم و معنی ندارد و برای اینکه آن پیاده شود نیاز به حاکمیت دارد.

وی ادامه داد: از این جهت حضرت امام راحل بر حاکمیت تاکید داشتند و پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) هم حکومت تشکیل دادند.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای افزود: اینکه چگونه حکومت اسلامی پیاده شود و با چه ظرفی، ظرف آن جمهوری است، یعنی مردم در حاکمیت و تصمیم سازی‌ها و سیاست پردازی‌ها دخالت داشته باشند.

شریعتمداری اظهار داشت: اینکه حضرت امام(ره) می‌فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد برای این است که اسلام  در ساختار حکومت هم دخالت داشته باشد، با این حساب جمهوریت و اسلامیت دو نقیض نیستند که در مقابل هم باشند، برای پیاده کردن اسلام نیاز به شکلی از حکومت داریم که بهترین نوع آن جمهوری است.

شریعتمداری با بیان اینکه در جمهوری اسلامی میزان رای مردم است اما در ساختار نظام، قواعدی تدوین شده است که این مسیر هیچ وقت از مرزهای اسلام عبور نمی‌کند، تاکید کرد: در دنیا تنها نظام حکومتی هستیم که نوع نظام حکومتی را با رای مردم انتخاب کردیم و تدوین‌کنندگان قانون اساسی آن هم با رای مردم انتخاب شدند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه تصریح کرد: تنها نظام حکومتی هستیم که قانون اساسی را به رای و نظر مردم گذاشتیم و هیچگاه انتخاباتمان را در سخت‌ترین شرایط هم تعطیل نکردیم، اینطور نبوده که حضرت امام(ره) جمهوری اسلامی و این ساختار را از غرب گرفته باشد بلکه ساختاری بوده که در درون خود اسلام بوده است. 

پزشکیان: در جامعه‌ای با دموکراسی غربی، منافع و سهم عده‌ای بر عده‌ای دیگر از جامعه می‌چربد
 
در ادامه برنامه آقای پزشکیان در پاسخ به این سوال که مردم‌سالاری دینی به عنوان شیوه حکمرانی در جمهوری اسلامی با دموکراسی غربی چه تفاوت‌ها و یا شباهت‌هایی دارد، گفت: باید معنای حق و عدالت را بدانیم و سپس در روند سیاستگذاری، روند قانون‌گذاری و روند اجرایی خود بر مبنای عدالت عمل کنیم.

وی با بیان اینکه اسلام، دینی برای حق و عدالت است ادامه داد: نوع نامگذاری برای نظام حکومتی مهم نیست بلکه مهم آن است که حق و عدالت در جامعه پیاده شود، اگر توانستیم این کار را انجام دهیم با دموکراسی غربی فاصله پیدا می‌کنیم زیرا در جامعه‌ای با دموکراسی غربی ، منافع و سهم عده‌ای بر عده‌ای دیگر از جامعه می‌چربد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه نظام ما نباید اینگونه باشد، تصریح کرد: باید ساختاری را بسازیم که در آن حق هر جمعیت، گروه ، جناح و دسته‌ای به او داده شود، اگر توانستیم ایم کار را انجام دهیم با آنها خیلی فاصله پیدا می‌کنیم.

شریعتمداری: دولت، اتاق فکر نظام نیست که هریک بر سر کار می‌آیند برای خود گفتمانی داشته باشند

در ادامه  شریعتمداری در پاسخ به این سوال مجری که پرسید برخی دموکراسی را مفهوم کاملا غربی می‌دانند که هدفی جز افزایش آزادی‌های فردی و ایجاد رفاه در جامعه ندارد، آیا می‌توان گفت در مردمسالاری دینی این مفهوم با تفکر و شریعت ترکیب شده است و این دو نظام هدف واحدی را از دو راه متفاوت پیگیری می‌کنند؟ گفت: زمانی که صحبت از عدل و عدالت می‌کنیم دامنه آن بسیار گسترده و وسیع است اما زمانی که پای عمل به میان می‌آید دامنه تنگ می‌شود، حق و عدالت در اسلام تعریف و شاخصه اصلی جمهوری اسلامی از اسلام گرفته شده است.

این فعال سیاسی و رسانه‌ ای افزود: دولت، اتاق فکر نظام نیست که هر کدام از دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند برای خود گفتمانی داشته باشند، دولت وظیفه مشخصی دارد و آن اجرای قانون است، هر دولتی سلیقه‌های مختلفی در اجرا دارد اما مسیر اصلی نباید قربانی این سلیقه‌ها شود.

وی افزود: حضور در نظام، حق مردم است و اگر قرار باشد کسانی جمهوریت نظام را زیر سوال ببرد و بعد با بیگانگان ببندد اسم آن دیگر، عدالت نیست.

شریعتمداری با اشاره به اینکه هر نظام حکومتی برای خود مرزهایی دارد، ادامه داد: دموکراسی غربی با مردمسالاری دینی قابل مقایسه نیست و دو مفهوم کاملا جداگانه هستند، اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم نظام‌های با دموکراسی غربی هم برای خود مرزهایی دارند، مهم این است که این مرزها چیست و این خطوط قرمز را چه کسی تعیین می‌کند، مرزهای ما مرزهایی است که اسلام تعیین می‌کند.

پزشکیان: مملکت را با کفر می‌شود اداره کرد اما با بی‌عدالتی نه

پزشکیان در پاسخ به این سوال مجری که  پرسید در نظام مردمسالاری دینی، حکومت از طرفی داعیه مردمسالاری دارد و از طرفی دیگر خود را ملزم به رعایت احکام اسلامی می‌داند، در مردمسالاری دینی رعایت احکام اسلامی چه جایگاهی دارد؟ اظهار داشت: مشکل ما نداشتن تعریف روشن از عدالت است، اگر تعریف عدالت و حق، روشن نباشد هر کسی با ذهنیت خود از آن حرف می‌‌زند بنابراین ابتدا باید تعریف عدالت و حق، روشن و شفاف باشد.

وی افزود: شورای نگهبان هم باید قوانین را بر اساس عدالت، تایید یا رد کند.

نماینده  مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه حق جامعه‌ای داده نمی‌شود و از کنار آن می‌گذریم و حرفی نمی‌زنیم با هر روشی که باشد غلط است.

پزشکیان تصریح کرد: ابتدا باید هدف را بشناسم سپس برنامه‌ای را طراحی کنیم که ما را به آن نزدیک کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت اصلاحات ادامه داد: در دنیای امروز ، عدالت و حق را می‌توان اندازه‌گیری کرد و هر چیزی را که نمی‌توان اندازه‌گیری کرد را باید دور ریخت، مشکل ما این است که ادبیات قرآنی و اسلامی را به زبان مدیریتی و قابل اندازه‌گیری در نیاوردیم و در نتیجه با هم دعوا می‌کنیم.

وی اظهار داشت: عدالت و حق باید شاخص داشته باشد و اگر عدالت پیاده شود دیگر نیازی به دعوا کردن نیست.

نماینده  مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مملکت را با کفر می‌شود اداره کرد اما با بی‌عدالتی نه.

شریعتمداری: اسلام تعریف جامع و مانعی از اسلام دارد


شریعتمداری در ادامه اظهارات پزشکیان در خصوص بحث عدالت اظهار داشت: در مرحله اول عدالت بایستی تعریف جامع و مانعی داشته باشد، بنده معتقدم تعریف عدالت تعریف کشداری نیست و تعریف آن در خود اسلام است اما اینکه عدالت چگونه عملیاتی شود، هر بخشی از عدالت به بخشی از نظام مربوط می‌شود، قوه قضائیه، دولت و مجلس هریک وظیفه‌ای در این مبحث دارند.

وی تصریح کرد: تا ارزیابی دقیقی از تعاریف نباشد گمان نمی‌کنم مباحث به جایی ختم شود.

پزشکیان: بی‌عدالتی فریاد جامعه را بلند می‌کند

پزشکیان با تاکید بر اینکه بی‌عدالتی فریاد جامعه را بلند می‌کند و چنین نظامی امکان ادامه‌اش وجود ندارد، گفت: اگر بخواهیم اسلام را پیاده کنیم باید انصاف را پیاده کنیم و اگر بخواهیم انصاف را پیاده کنیم باید بین کسانی که جزو گروه و دسته ما هستند با کسانی که با ما نیستند فرق نگذاریم، اگر توانستیم این کار را کنیم بر عدالت رفتار کرده‌ایم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار