نشست خبری سیزدهمین جشنواره مقاومت در مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری سیزدهمین جشنواره مقاومت با حضور شهاب اسفندیاری و یزدان عشیری در مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهش جشنواره مقاومت  ضمن تبیین اهداف انقلاب گفت: در هر جامعه‌ای و فضایی گفتمان‌هایی مسلط‌ هستند که لزوما هماهنگ و هم راستا باشند.  گفتمان‌ها در نهاد و ساختارهای سخت قدرت نیستند به همین خاطر ما فضایی را فراهم می‌کنیم تا در بایکوت قرار نگیرند و دچار ریزش‌هایی در این زمینه نشوند.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده سیطره گفتمان‌های غالب بدون اینکه چماقی بالای سرشان باشد از دست می‌روند.

هنرمندان نسل انقلاب اندیشه خود را فروخته و از کوچه انقلاب اسلامی رفته‌اند و نمی‌شود که انکار کرد که از اول انقلاب اسلامی تا به حال هنرمندان مقاومت و انقلاب در اقلیت بودند.

وی در ادامه عنوان کرد: البته به این نکته باید اشاره شود که اینجا مجال قضاوت نیست و ما نمی‌خواهیم که هنرمندان را به جهنمی و بهشتی تقسیم کنیم هدف این همایش این است که هویت اسلامی و دینی تداومش‌ ادامه پیدا کند.

وی درباره محورهای جشنواره گفت: در این جشنواره یکی از محورهای اصلی بحث سینمای مقاومت در سایر کشورها و مباحثی در مسئله نقد است که متاسفانه نقد آکادمیک و دانشگاهی در حال حاضر در موضوع سینمای انقلاب کمتر بوده و اغلب نقدها در حوزه مسائل سیاسی و آغشته به سیاست بوده است و مسئله دیگر، که آفتی در این زمینه است مسئله ریاکاری، فرصت‌طلبی و منفعت طلبی است که در این زمینه باید راهکارهایی ارائه شود.

وی در ادامه افزود:‌ مسئله انقلاب و دفاع مقدس و ضد انقلاب و دفاع مقدس باید صریح تر بیان شود . مسئله ی زنان در زمینه ی مقاومت و دفاع مقدس بحثی است که کمتر گفته و دیده شده که در این دو سال در جشنواره ی مقاومت بیشتر به آن بها داده شده است و در بخش دیگر استفاده از ادبیات کهن و ایرانی است که به این نکته باید پرداخته شود.

اسفندیاری تعصریح کرد: ‌در حاشیه ی همایش هایی که در دانشگاه تهران برگزار می شود چند فعالیت دیگر نیز برنامه ریزی شده از جمله انتشار چهار کتاب که اولین نوشته های آکادمیک و دانشگاهی است که در خارج از ایران درباره ی دفاع مقدس نگاشته شده و با نام دفاع مقدس از نگاه دیگران ارائه می شود. کتاب دیگر مجموعه همایش های جشنواره ی دفاع مقدس است. و دو جلد هم درباره ی سینمای هالیوود و نسبت سیاستمداران با سینمای هالیوود است و در آخر کارگاه های آموزشی برای جلوه های ویژه در دانشگاه ها برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد:‌ مهلت ارسال چکیده های مقالات تا 10 تیر تمدید شده تا اساتید و پژوهشگران در سیصد کلمه مقالات خود را به ایمیل دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا در اوایل مرداد ماه اصل مقاله ارسال شود.

یزدان عشیری در انتهای نشست تصریح کرد:‌ در مسابقه ی سینمای ایران 526 عنوان فیلم در بخش مسابقه شرکت کردند. هیئت های انتخاب کار خود را آغاز و تا هفته ی اول تیر اسامی را اعلام می کنند. بخش دیگر نیز با نام جلوه گاه نور با مشارکت بسیج سازمان هنرمندان انجام می شود؛ مهلت فراخوان تا 25 تیر ادامه دارد و در بخش بین المللی جشنواره جمع بندی دریافت آثار هنوز تمام نشده و تا 3 تیر ادامه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار