شمس اردکانی گفت: روزانه 15 میلیون کالا به ازای کالای سوخت وارد کشور می‌شود که این موجب از بین رفتن صنایع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ شمس اردکانی، رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران در سی و ششمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: مباحث انرژی که در این کمیسیون در ماه‌های اخیر مطرح شده بیشتر روی مصرف انرژی و هدفمندی مصرف انرژی تمرکز داشته است.
 
وی در ادامه گفت: مشکل اصلی این است که ما نفتی که به خارج از کشور می‌فروشیم از جنس سرمایه است و پولش را ضایع می‌کنیم در حالی که نفتی را که در داخل ایران می‌فروشیم پولش را نمی‌گیریم.
 
رییس کمیسیون انرژی در ادامه گفت: عدم سرمایه گذاری جدید در پارس جنوبی موجب شده که شیخ نشین قطر 160 میلیارد دلار بیش از سهمش از این میدان مشترک بهره‌برداری کند و تنها دلیل آن عدم سرمایه گذاری مناسب در این بخش بوده است.
 
وی در ادامه با اشاره به افزایش قاچاق سوخت به کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر شاهد افزایش قاچاق سوخت به کشورهای همسایه هستیم و با پول آن مواد مصرفی به کشور وارد می‌شود.
 
به طوری که یک لیتر گازوئیل در کشورهای همسایه 90 سنت به فروش می‌رسد در حالی که در ایران هزینه آن 10 سنت است.
 
شمس اردکانی در ادامه تصریح کرد: روزانه 15 میلیون دلار کالا به ازای قاچاق سوخت وارد کشور می‌شود که این امر موجب از بین رفتن صنایع می‌شود.
 
وی همچنین در ادامه افزود: باید مصرف نکردن ارزش شود و به آن جایزه داده شود.
 
رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به کارت سبز گفت: پیشنهاد ما این است که با ارائه کارت سبز میزان مصرف استاندارد سوخت برای هر کس مشخص شود و اگر کمتر از این میزان مصرف شود در ازای آن از دولت پول بگیرد.
 
وی در ادامه افزود: با توجه به تجربه کارت سوخت و کارت شتاب می‌توان گفت: اجرای کارت سبز برای بخش‌های مختلف انرژی، برق و آب کاملاً قابل اجرا است.
 
رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران افزود: یکی از مزیت‌های این امر این است که اگر کسی بیشتر از میزان استاندارد موجود در این کارت مصرف کند باید هزینه بیشتر آن را بپردازد.

انتهای پیام/
برچسب ها: واردات ، کالا ، قاچاق ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار