نفت در هفته‌ای که گذشت؛

تثبیت سقف تولید "نفت" در نشست اوپک/ایجاد صندوق توسعه سرمایه‌گذاری "پتروشیمی" با محوریت "سازمان بورس"

خودکفایی در تولید کاتالیست‌های بنزین‌ساز، اختصاص70 درصد منابع حاصل از فروش شرکت‌ها برای توسعه‌ صنعت پتروشیمی، تثبیت سقف تولید نفت در نشست اوپک همچنین شمارش معکوس برای تولید بزگترین فاز پارس جنوبی از جمله مهم‌ترین اخبار در عرصه صنعت نفت در طول هفته گذشت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت پتروشیمی کشور بزرگترین رویداد بین المللی را در این هفته سپری کرد بطوری که از اکثر کشورهای اروپایی در این رویداد حضور داشتند. همچنین در حوزه صنعت نفت اتفاقات بزرگی رخ داد که به صورت تیتروار به انها پرداخته می شود.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران در خصوص واگذاری شرکت ذخیره سازی به بخش خصوصی گفت: این موضوع در حد شایعه است و شرکت ذخیره‌سازی وظیفه و رسالت ذخیره‌سازی گاز را برعهده دارد.

صد و شصت و پنجمین نشست وزرای نفت اوپک دقایقی پیش در مقر این سازمان در وین اتریش آغاز به کار کرد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران با داشتن خریداران بالقوه و توان افزایش صادرات نفت خام، می تواند با کمرنگ شدن تحریم‌ها نقش موثرتری در بازار نفت جهان ایفا کند به طوری هم اکنون سهم ایران در اوپک یک میلیون بشکه است.

با اتمام عمليات موفقيت آميز بارگيري سنگين ترين عرشه فاز 12 موسوم به 12C ، بزرگترين طرح داراي اولويت بهره برداري در ميدان مشترك پارس جنوبي به مراحل راه اندازي نزديك شد .

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت ساخت پالایشگاه مینی ریفاینری و مینی LNG، نمك زدایی چاه ها و جمع آوری گاز فلر را از جمله پیشنهادات جدید وزارت نفت به انجمن عنوان كرد و گفت: احداث پالایشگاه‌های کوچک در کشور از بازده اقتصادی بالایی برخورداست.

سرپرست منطقه 9 عملیات انتقال گاز از تعمیر خط اول سراسری با هدف افزایش پایداری انتقال گاز و افزایش عمر این خط لوله خبر داد.

بسته جامع همکاری گازی میان ایران و ترکیه برای پیشبرد مناسبات اقتصادی دو کشور در حوزه انرژی تدوین شد.

تمام محصولات تولیدی پالایشگاه های کشور از ابتدای امسال بر اساس کیفیت ارزیابی و تعیین قیمت می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در این همایش بین المللی کاتالیست با بیان اینکه ایران در چهار سال گذشته جهش خوبی در ساخت کاتالیست های مورد نیاز در کشور داشته است، اظهارکرد: ما اکنون به مرز خودکفایی در تولید کاتالیست های بنزین ساز رسیده ایم.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه 100 درصد بنزین توزیعی در استان تهران، کلانشهر البرز ،اراک و قم مربوط به بنزین پاک است، گفت: به طور متوسط روزانه 14تا15.5 میلیون لیتر بنزین پاک در پایتخت توزیع می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هم اکنون صنایع پایین دستی با کمبود پروپلین و مشتقات آن مواجه هستند که این امر بخاطر موضوع خصوصی‌سازی شرکت‌های پتروشیمی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال جاری باید بانک‌ها بیش از 230 هزار میلیارد تومان منابع را برای تجهیز و توسعه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اختصاص دهند تا بتوانیم با تجهیز این منابع ضمن خروج از رکود، اقتصاد کشور را به سمت توسعه هدایت کنیم.

معاون وزیر نفت گفت: مذاکره اولیه برای احداث انشعاب از طریق خط لوله هفتم سراسری به چابهار انجام شده و در صورت نهایی شدن گاز به منطقه ویژه اقتصادی چابهار ارسال می شود.

پیوندی از حضور بیش از 1300 متخصص و کارشناس برجسته و حرفه‌ای به نمایندگی از 300 شرکت ایرانی و 50 شرکت خارجی در یازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران خبر داد.

جهانگیری با اشاره به اینکه به تدریج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حالت بنگاه داری خارج و به صورت یک نهاد توسعه ای در آمده است گفت: در همین راستا استفاده از منابع مالی خارجی و حمایت نظام بانکی کشور به ویژه اولویت بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی در توسعه صنعت پتروشیمی از جمله سیاست‌های حمایتی و برنامه‌ها و دستور کار قطعی دولت است.

زنگنه گفت:وزارت نفت مصمم است به منظور کمک به حضور قشر کم‌درآمد در طرح‌های سودآور آینده صنعت پتروشیمی، نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در اواخر سال گذشته به کمک کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون انرژی مجلس طرحی تصویب شد که به موجب آن 70 درصد منابع حاصل از فروش امکانات و شرکت‌ها به شرکت‌های توسعه‌ای اختصاص می‌یابد تا اینگونه شرکت‌هایی مانند ایمیدرو و ایدرو قادر به سرمایه گذاری باشند.

عباس شعری مقدم گفت: اجرای 36 طرح جدید بر اساس خوراک گاز متان طراحی شده که در صورت تخصیص 41 میلیارد دلار سرمایه ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی سالیانه از 180 میلیون تن فراتر خواهد رفت.

حفاري فاز 14 ميدان مشترک پارس جنوبي 40 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

شرکت پالايش گاز پارسيان با بومي سازي شيرهاي کنترلي به انحصار کانادا و آمريکا در ساخت اين نوع شيرها پايان داد.

جلیل جعفری گفت: در پی اجرای فاز دوم هدفهمندی یارانه‌ها دولت بر این شد تا بتواند قیمت حامل‌های انرژی چون نفت، گاز و گازوئیل را کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار