متوسط بارش ها در کشور ما چیزی حدود یک سوم متوسط جهانی است و این درحالی است که میانگین بارندگی در استان سمنان از متوسط کشوری نیز پایین تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از خطر خشک شدن قریب الوقوع هزاران هکتار از اوشنیان زارهای این استان خبر داد و گفت: بالغ بر 10 هزار هکتار از اوشنیان زارهای استان در حال خشک شدن است.
منطقه سمنان سیدحسن میرعمادگفت : خشک سالی های پی در پی تاثیرات سویی بر پوشش گیاهی این استان گذشته است.
وی مشکل کم آبی در استان و پایین رفتن سطح سفره های زیرزمینی را از دیگر آثار سوء خشکسالی های اخیر دانست و افزود: حجم آب سفره های زیرزمینی در این استان طی سال جاری به طور متوسط 70 سانتیمتر کاهش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان وضعیت دشت های استان را نیز بحرانی ارزیابی کرد و گفت: خشکسالی عامل اصلی نشست زمین در دشت های این استان و از جمله در شهرستانهای سمنان و دامغان است.
میرعماد، میزان تعرق و تبخیر در کشورمان را 3 برابر متوسط جهانی اعلام کرد و یادآور شد: متوسط بارش ها در کشور ما چیزی حدود یک سوم متوسط جهانی است و این درحالی است که میانگین بارندگی در استان سمنان از متوسط کشوری نیز پایین تر است.
این مقام مسوول مدیریت منابع آبی استان، تزریق آب به سفره های زیرزمینی و آموزش به مردم را از مهمترین راهکارها برای رویارویی با مشکلات ناشی از خشکسالی در استان دانست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از کاهش علوفه در مناطق ییلاقی و مخاطرات ناشی از آن برای عشایر سخن گفت و افزود: کاهش تولید علوفه بالغ بر 80 میلیارد ریال خسارت به مراتع استان وارد کرده و علاوه بر این همین امر باعث تحمیل خسارت63 میلیارد ریالی به مناطق قشلاقی و 17 میلیارد ریالی به مناطق ییلاقی در استان شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان تحت تأثیر کانون‌های فرسایش بادی است،خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برنامه های متعددی را برای مهم پیش بینی و اجرایی کرده است.
میرعماد با اشاره به اینکه حدود ۴۷۰ هزار هکتار از مساحت استان را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد توضیح داد: شوربختانه این کانون‌ها، به طور میانگین سالانه افزون بر ۳۰ میلیارد ریال به استان سمنان خسارت وارد می کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.