10 میلیارد ریال اعتبار ملی امسال در قالب مدیریت زیست بوم به تالاب میقان اراک اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، تالاب کویری میقان اراک یکی از زیستگاههای مهم پرندگان مهاجر و جزو ده تالاب برجسته کشور است که در سال های گذشته به دلیل فعالیت های معدنی، خشکسالی و دخالت های بی رویه با چالش های جدی مواجه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این تالاب کویری در حاشیه کلانشهر اراک تاثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم این منطقه دارد و به دنبال خشکسالی های دهه قبل به عنوان یکی از چشمه های تولید ریزگرد محلی مطرح بوده است.
انصاری افزود: سال گذشته با پیگیری های انجام شده این تالاب جزو چهار تالاب تصویب شده برنامه مدیریت زیست بوم کشور قرار گرفت که امسال 10 میلیارد ریال برای اجرایی شدن برنامه های مهار تهدید و تقویت مشارکت مردم در مدیریت این زیستگاه تخصیص شده است.
وی ادامه داد: گام های برنامه مدیریت زیست بوم تالاب کویری میقان اراک با قوت در دست انجام است و سطوح مختلف آموزش، جلب مشارکت جوامع محلی، تقویت زنجیره همکاری بین بخشی دستگاهها و امور پیشگیری و اجرایی مدیریت تالاب در حال انجام است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: یکی از اقدامات مهم در مدیریت زیست بوم تالاب میقان، ایجاد و تجهیز مرکز پایش تالاب میقان در روستای داودآباد است که امسال با بهره برداری از آن شرایط علمی رصد تغییرات این زیستگاه فراهم می شود.
انصاری توضیح داد: به منظور کنترل پدیده ریزگردهای محلی، طرح مالچ پاشی در سطح 10 هکتار از تالاب با همکاری منابع طبیعی امسال به عنوان نمونه در دستور کار است که براورد اعتبار مورد نیاز آن برای هر هکتار 150 میلیون ریال است.
گفتنی است: 16 درصد از پرندگان کشور و 52 گونه گیاهی و تنوع زیستی در این تالاب کویری شناسایی شده است./ب

برچسب ها: اختصاص ، اعتبار ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.