ملکی گفت: همزمان با برگزاری نخستین همایش انرژی غرب آسیا، نمایشگاهی برای معرفی توانمندی‌های شرکت های ایرانی و ایجاد همکاری با شرکت های خارجی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس ملکی معاون پژوهش های روابط بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: انرژی شاید مهم‌ترین مسله ای باشد که انسان از ابتدای شهرنشینی تاکنون با ان مواجه بوده و از این به بعد نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: در دهه دوم قرن بیست و یکم، استفاده از انرژی برای توسعه پایدار در جوامع مختلف همان قدر اهمیت دارد که در قرن هیجدهم میلادی داشت که این نشان دهنده پیوند عمیق انسان، جامعه و انرژی است.
 
معاون پژوهش های روابط بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: انرژی فسیلی و هیدروکربوری در جهان وجود دارد زیرپای کشورهای جهان سوم است ایران با داشتن 150 میلیارد بشکه نفت و 100 تریلیون مترمکعب گاز ذخیره  شده و ثابت دارد به طوری که به عنوان دارنده ذخایر نفت و گاز ثابت شده متعارف در جهان را داراست و از نظر تولید در رده پایین قرار گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: این کشور در بخش صادرات کمتر مود توجه بوده هم اکنون بازارهای نفت خام و گاز جهان به تدریج امریکای شمالی و اروپا به سمت بازارهای آسیای شرقی و جنوبی منتقل شده و ایران به دلیل نزدیک شدن به نقاطی که تقاضا و عرضه انرژی مورد توجه است که نشان از مزیت این کشور است.
 
معاون پژوهش های روابط بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: رشد مصرف انرژی در چین، هند و کشورهای آسیا به ویژه ترکیه و عراق در بخش اورسیا ، جمهوری آذربایجان، افغانستان مصرف انرژی از بقیه کشورهای جهان افزایش یافته است. این دو نکته باعث می شود  که نقش انرژی ایران پررنگتر شود.
 
وی تاکید کرد: کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده روسیه، آذربایجان، قزاقستان ،ایران ،عربستان و کویت و کشورهای تولید کننده گاز جهان روسیه ، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و هند به عنوان کشورهای مصرف کننده در منطقه به حساب می آیند.
 
ملکی تصریح کرد: تحولات اجتماعی در ایران و تدبیر دولت جدید، بار دیگر امیدها را زنده نمود که ایران بتواند با توجه به منافع ثابت شده خود نقشی در حد سه کشور اول جهان در بازار انرژی ایفا کند.
 
وی همکاری های انرژی غرب آسیا و سایر نقاط جهان، فرصت ها، چالش‌ها و ریسک های سرمایه گذاری در منطقه، راهکارهای توسعه بازارهای منطقه‌ای نفت و فراورده‌های نفتی، راهکارهای توسعه بازارهای منطقه‌ای (برق)، توسعه بازارهای منطقه ای(گاز)، نفت و گاز حاصل از سنگ‌های رسوبی و نقش آن در تحولات بازار نفت و گاز و بهره‌وری انرژی در غرب آسیا  و نقش انرژی های تجدیدپذیر را از جمله محورهای اساسی همایش انرژی غرب آسیا ذکر کرد.
 
گفتنی است نخستین همایش انرژی در غرب آسیا با حضور 28 سخنران که 10 نفر سخنران خارجی از کشورهای امریکا، آلمان، یونان، چین و کشورهای منطقه و 18 نفر سخنران داخلی در راستای توسعه بازارهای منطقه ای نفت و گاز و برق به مدت دو روز در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار