مديرعامل شرکت مپنا با بيان اينکه بايد به صادرات برق نگاهي جامع داشت، گفت: برق، گاز و گازوئيل را ارزان به صنعت مي‌دهيم و آنچه با سوخت ارزان توليد شده است را به بازارهاي جهاني صادر مي‌کنيم؛ وقتي حساب و کتاب کنيم به تناقض‌هايي مي‌رسيم که شايد آن طور که بايد، به منافع ملي توجه نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي ، عباس علي آبادي در نشست خبري پنجمين همايش صنعت نيروگاه‌هاي حرارتي، افزود: برق را هر کيلووات 40 تومان و گاز را هر مترمکعب 13 سنت به پتروشيمي‌ها، صنايع فولاد، مس و امثال آن مي‌دهيم و مس، فولاد و محصول‌هاي پتروشيمي را به بازارهاي جهاني صادر مي‌کنيم و با سوخت ارزان به فکر توسعه صادرات نيز هستيم.

مديرعامل شرکت مپنا، صادرات برق را از راهبردهاي مهم اقتصاد مقاومتي بيان کرد و گفت: ما بايد به افزايش تجارت برق در منطقه و افزايش تبادل‌هاي اين حامل انرژي با کشورهاي همسايه توجه کنيم که به امنيت منطقه و تامين برق در زمان‌هايي که اوج‌هاي مصرف در کشور ما و کشورهاي همسايه متفاوت است، کمک مي‌کند.

علي‌آبادي با اشاره به ري پاورينگ و افزايش توان همه نيروگاه‌ها حتي نيروگاه‌هاي جديد در کشور، گفت: حتي با قراردادهاي خارجي که داريم، ضمانت کرده‌ايم نيروگاه‌هايي که ساخته‌ايم را براساس فناوري‌هاي روز جهان به‌روز کنيم که اين رويه در ايران نيز لازم است و بايد افزون‌بر نوسازي نيروگاه‌هاي قديمي، به به‌سازي و هماهنگي نيروگاه‌هاي جديد با فناوري‌هاي روز جهان توجه کنيم.
ساخت پره‌هاي توربين SX تا اواخر امسال وي ساخت پره‌هاي توربين DS و ماشين‌افزارهاي موردنياز براي ساخت آن در کشور را بزرگ‌ترين اقدام طراحي و ساخت در حوزه صنعت سخت عنوان کرد و گفت: تا اواخر امسال و يا اوايل سال آينده ساخت پره‌هاي توربين SX را به‌عنوان يک افتخار ايراني اعلام مي‌کنيم.


علي آبادي افزود:‌ با نصب 54 توربين بخاري و تبديل 100 واحد گازي سيکل ساده به سيکل ترکيبي، سالانه پنج ميليارد دلار درآمد نصيب کشور مي‌شود و هزينه نصب هر توربين بخاري در هشت ماه به‌ صورت کامل برمي‌گردد.

مديرعامل مپنا اظهار داشت: توربين‌هاي گازي که پيشتر نصب شده‌اند، بازدهي حدود 33 درصد دارند که اکنون بازده آنها به 36 درصد رسيده است و با ساخت هر واحد بخاري، به‌ازاي هر دو واحد گازي مصرف سوخت به يک سوم کاهش مي‌يابد.

علي آبادي با بيان اين که توربين‌ها و نيروگاه‌هاي گازي به‌دليل ارزان بودن و زود نصب شدن موجب مي‌شد که واحد گازي آنها نصب نشده و يا با تاخير نصب شود، خاطرنشان کرد: اکنون سوخت گران شده و تجهيزات نيروگاه‌هاي بخاري در کشور بومي‌سازي شده است و موانع گذشته وجود ندارد؛ بنابراين امکان اجراي بخش بخار و گاز نيروگاه‌ها به‌صورت همزمان وجود دارد.

وي تصريح کرد: امکان بهره‌مندي 24 هزار ميليارد تومان از ظرفيت‌هاي بودجه سال 92 و 93 براي تبديل نيروگاه‌هاي گازي به سيکل ترکيبي وجود دارد که مي‌توان با اين کار مصرف سوخت را به يک سوم کاهش داد.

مديرعامل شرکت مپنا، درباره مطالبه‌هاي مپنا از وزارت نيرو گفت: مطالبه‌هاي مپنا به‌صورت ديناميک است و با انجام طرح‌ها و پرداخت بخشي از مطالبه‌ها، ميزان آن تغيير مي‌کند و دولت براي پرداخت مطالبه‌ها نيز وعده‌هايي داده است و نسبت به تحقق وعده‌ها خوشبين هستيم.

علي آبادي گفت: مپنا يک بنگاه اقتصادي متعلق به همه مردم است که بايد براي رشد و بالندگي آن تلاش کرده و از دستاوردها محافظت کنيم.

جايگاه چهارهم ايران در توليد برق

مديرعامل مپنا گفت: صنعت برق کشورمان هم‌اکنون از نظر توليد برق در جايگاه 14 جهان قرار دارد که با تلاش بيشتر مي‌توان به رتبه‌هاي بالاتر دست يافت.
وي صنعت برق يکي از صنايع مهم کشور و رفاه، توسعه اجتماعي و توسعه صنعتي به برق وابسته است و خوشبختانه اهميت آن به‌زودي در کشور درک شد.

علي‌آبادي وضع صنعت برق کشورمان را درمقايسه با ساير کشورهاي مشابه، مطلوب ارزيابي کرد و گفت: صنعت برق کشورمان هم‌اکنون از نظر توليد برق در جايگاه 14 جهان قرار دارد که با تلاش بيشتر مي‌توان به رتبه‌هاي بالاتر دست يافت.

وي با بيان اين که اين افزايش ظرفيت توليد فقط براي به دست آوردن رتبه بهتر نيست و بايد نيازهاي توسعه‌اي کشور را تامين کنيم، تاکيد کرد: براي تحقق اين موضوع نياز است که اقتصاد برق جراحي شود.

مديرعامل مپنا تصريح کرد: صنعت برق از نظر اقتصادي دچار مشکل است و بار اين مشکلات بر دوش دولت و به‌طور غير مستقيم بر مردم است که با حل مشکل اقتصاد برق، مشکلات از دوش دولت و مردم برداشته خواهد شد.

بار اصلي برق بر دوش نيروگاه‌هاي حرارتي 


علي‌آبادي افزود: با وجود ظرفيت حدود 10 هزار مگاواتي نيروگاه‌هاي برق‌آبي در کشور، اما بار اصلي برق بر دوش نيروگاه‌هاي حرارتي است که اين موضوع تنها مختص به ايران نيست و بار اصلي شبکه در هر جاي جهان بر دوش نيروگاه‌هاي حرارتي است.

وي با بيان اين که تحول‌هاي فناوري در حوزه نيروگاه‌هاي حرارتي به سرعت در حال توسعه است، افزود: رقابت‌ها در اين بخش به اندازه‌اي شديد است که حتما بايد به استعداد و توان خود اتکا کنيم.

انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، رشد ، توسعه ، صنعت ، نیرو ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار