عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به معنی خوش‌بینی به آمریکا نیست و حمایت از تیم مذاکره‌کننده را به معنی سکوت در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 5+1 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به پنجمین ایستگاه خود در وین نزدیک شده است.

 پیشتر 3 دور از این مذاکرات در ژنو دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس برگزار شد و میزبانی 4 دور دیگر این مذاکراتِ صرفا هسته‌ای نیز به نام شهر وین، پایتخت کشور اتریش و یکی از استان‌های نه‌گانه این کشور ثبت شد.  
 
بر اساس این گزارش نخستین نشست هسته‌ای ایران و گروه 1+5، 23 مهر ماه، دور دوم 16 آبان‌ ماه و دور سوم این مذاکرات نیز 29 آبان ماه سال 92 در ژنو برگزار شد که نتیجه آن توافق مشهور به توافق 3 آذر است.  
 
اما دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در حالی اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که این‌ بار خبری از میزبانی شهر ژنو نبود و وین خود را به عنوان میزبان این دور از مذاکرات به جهانیان اعلام کرد و دور دوم مذاکرات نیز 28 و 29 اسفند سال گذشته به میزبانی همین شهر برگزار شد.  
 
پرونده هسته‌ای کشورمان که به دلیل اهمیت و حساسیتش روز تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناسد روزهای پایانی تعطیلات نوروز 93 بار دیگر مورد بحث و بررسی هیئت‌های کارشناسی طرفین قرار گرفت که رئیس هیئت مذاکره کننده کارشناسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه بود و هیئت کارشناسی 1+5 نیز به ریاست استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات حاضر شد.

مذاکرات دور چهارم ایران و 5+1 به میزبانی وین نیز 24 اردیبهشت ماه برگزار شد که نتیجه‌ای جز تصمیم‌گیری برای برگزاری دور پنجم مذاکرات هسته‌ای در بر نداشت.

پس از آن بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفت: مذاکرات رسمی میان ایران و گروه 1+5 اواخر ماه جاری و در فاصله زمانی 26 تا 30 خرداد ماه مجددا در وین برگزار می‌شود.  
 
وزیر خارجه گفت: البته در این مذاکرات بحث‌های ریز کارشناسی هم داریم، چرا که در چارچوب عمل می‌کنیم و دوستان خیلی نباید توقع جلسات و یا مصاحبه‌های رسمی داشته باشند، به این دلیل که کار روی متن و موضوعات ریز انجام می‌شود.
 
ظریف گفت: در این گفتگوها توافق شد تا برگزاری جلسات رسمی، علاوه بر یک دور مذاکره کارشناسی که انجام می‌شود، در صورت نیاز مذاکرات کارشناسی دیگری هم برگزار شود و همچنین گفتگوهای سیاسی نیز در سطوح و به شکل ‌های مختلف انجام شود.  
 
وی با بیان اینکه آنچه مسلم است این که 26 خرداد ماه جاری زمان جلسه رسمی بعدی است، گفت: من اعتقاد دارم طرف ایرانی با هماهنگی همه دستگاه‌های ذیربط آمادگی جدی برای پیگیری کار دارند.  
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: امیدواریم طرف مقابل نیز با واقع‌بینی و به دور از تصورات موهومی که ممکن است برخی گروه‌های فشار یا برخی افراد خارج از مذاکرات در سر داشته باشند، با جدیت وارد مذاکره شوند.  
 
مذاکره‌کننده ارشد ایران با بیان این که رسیدن به نتیجه کاملا امکان پذیر است و ما با جدیت، دقت و بدون عجله مذاکرات را پیگیری می‌کنیم، گفت: مبنای ما حفظ حقوق مردم ایران و حفظ عزت و سربلندی کشور و رفع موانع ظالمانه‌ای است که برای پیشرفت کشور فراهم شده است.  
 
وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با لطف خداوند متعال و حمایت مردم و مسوولان کار به پیش رود.  
 
با نگاهی به تحرکات این روزهای وزارت امور خارجه می‌توان گفت سخنان وزیر امور خارجه کشورمان تاکنون عملیاتی شده است چرا که هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی با هیئت آمریکایی، روسی و فرانسوی به طور جداگانه ملاقات کرده است و فردا با هیئت آلمانی در تهران مذاکره می‌کند.

اما در خلال تحرکات هسته‌ای دستگاه دیپلماسی رسمی جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی که به عنوان ریل‌گذار و ناظر قوه مجریه به شمار می‌رود خاموش ننشسته  و این تحرکات را زیر نظر دارد.

نمایندگان ملت به منظور دفاع از حقوق مسلم موکلان خود در آستانه دور پنجم مذاکرات وین مطالبی را به هیئت مذاکره‌کننده کشورمان گوشزد کردند.

 محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه که عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز است، در این رابطه به باشگاه خبرنگاران گفت: منطق تیم مذاکره‌کننده ایران باید تجلی منطق جمهوری اسلامی باشد و سعی‌ آنها براین باشد که منطق خود را به دنیا اثبات کنند.

وی افزود: منطق ما در عین عزت، خودباوری، استقلال و ممانعت از دخالت دیگران در امور داخلی کشور اثبات حقانیتمان به دنیا بوده و این یک منطق ثابت است.

دهقان در ادامه به موضوعی اشاره کرد که اکثر مسئولان طراز اول نظام جمهوری اسلامی ایران بر روی آن نظر مشترک دارند به طوری که گفت: در این مذاکرات نباید تیم مذاکره‌کننده از قبل به گونه‌ای حرف بزند که ما نیازمند توافق نهایی هستیم، نه رئیس‌جمهور، نه تیم مذاکره کننده و نه وزیر خارجه نباید به گونه‌ای صحبت کنند که تلقی شود ما نیازمند توافق نهایی هستیم اگر این گونه صحبت کنند موضع جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده را تضعیف می‌کنند.

دهقان بلافاصله افزود: در عین حالی که ما اهل مذاکره هستیم اما باید از موضع استغناع صحبت کنیم چراکه می‌خواهیم حقانیت‌مان را ثابت کنیم، بنابراین این‌گونه که بعضی دولتمردان ما حرف می‌زنند "که ما قطعا نیازمند به توافق نهایی هستیم" ممکن است یک سری آثار داخلی داشته باشد ولی قطعا آثار بیرونی‌اش برای کشور مضر و مخرب است چون طرف مقابل احساس ضعف در ما می‌بیند و این به ضرر ماست.  
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: ما منطق روشنی را برای چارچوب‌بندی مذاکرات طراحی کرده‌ایم، ما می‌خواهیم به دنیا و به کشورهای طرف مقابل از جمله آمریکا بفهمانیم که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و بر این موضع خود باید پافشاری کنیم و تا زمانی که مذاکره در این چارچوب به نفع ماست باید مذاکره را ادامه دهیم.  
 
وی تاکید کرد: ادامه مذاکره نباید به معنای قبول زیاده خواهی‌های آمریکا باشد چراکه آنها به دنبال این هستند تا آن چیزی‌هایی را که نتوانستند در طی 35 سال گذشته با فشار، تحریم و تهدید و حتی دخالت‌های نظامی به دست بیاورند پای میز مذاکره به دست بیاورند.  
 
دهقان با بیان اینکه نباید به هیچ‌وجه به زیاده‌خواهی‌های آمریکا تن بدهیم، اظهار داشت: باید از موضع عزت و اقتدار پای میز مذاکره حاضر شویم و این خواست ملت ایران است.
 
وی در ادامه به اهداف شوم امریکا در جریان مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: ما با شیطان مواجه هستیم و این موضوع را باید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بداند، اگر به زبان نیاوردند، نیاورند ولی در ذهن خود بدانند که با چه کسانی طرف هستند.
 
نماینده طرقبه و چناران خطاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت:  شما با یک دولت و رژیمی طرف هستید که منافعش با رژیم صهیونیستی گره خورده و دشمنی‌ آنها با ما  تاریخی است و مذاکره را برای تحقق خواسته‌های نامشروع خود می‌خواهند.
 
وی افزود: شما با رژیمی طرف هستید که پایبند به هیچ تعهدی نیست و هر چه تعهد کند فردا ممکن است زیر تعهد بزند، با یک رژیمی طرف هستید که بارها اعلام کرده با موجودیت ما مخالف است و اصل وجود جمهوری اسلامی را برای خودش مضر و مخرب می‌داند.

دهقان تاکید کرد: اگر برای کاهش دشمنی مذاکره می‌کنیم اشکال ندارد ولی نبایدخوش‌بین باشیم.  
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی از مواضع دوگانه آمریکا انتقاد کرد و گفت: آنها مدام حرف‌های خودشان را می‌زنند و می‌گویند ما مسائل‌مان به هسته‌ای ختم نمی‌شود! وقتی آنها مسئله موشکی را وسط می‌کشند، بحث هسته‌ای تمام نشده بحث حقوق بشر و حزب الله‌لبنان و سوریه را وسط می‌کشند! پس به چه زبانی باید بفهمیم هدف آنها چیست؟

وی افزود: بهانه‌های زیادی برای گفتگو وجود دارد ولی ما نمی‌خواهیم تن به این بهانه‌ها بدهیم، پس نباید به طرف مقابل خوش بین باشیم چون طرف مقابل شیطان است و شیطنتش نه تنها کم نشده بلکه پیچیده‌تر هم شده است.

دهقان در ادامه به جمله معروف بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد آمریکا اشاره کرد و گفت: این طور نیست که مثلا آمریکا که در گذشته امام(ره) آن را شیطان بزرگ خواند امروز شیطنت آن کاهش پیدا کرده باشد و ما امروز بتوانیم یک کلمه دیگری برای این شیطان بزرگ پیدا کنیم، کلمه دیگری که شایسته رژیم آمریکا باشد، پیدا نمی‌کنیم.  
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با موضع اقتدار و عزت مذاکره کرد، اظهار داشت: آمریکا به دنبال این است به بهانه مذاکرات هسته‌ای به مذاکرات موشکی ورود کند.

ور تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد شکست‌های خود در لبنان، سوریه، عراق و افغانستان‌ و حتی در منطقه را پای میز مذاکره با ایران جبران کند.

دهقان گفت:  خیلی روشن است تیم مذاکره‌کننده - همان طور که سیاست‌های نظام و خواست ملت این است - تن به این خواسته‌های نامشروع آمریکا نمی‌دهد.  
 
عضو هیئت رئیسه قوه مقننه خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت ایران نسبت به این موضوعات حساس است و مدام مذاکرات را رصد می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای به معنی خوش‌بینی به آمریکا نیست و حمایت از تیم مذاکره‌کننده را به معنی سکوت در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا نمی‌دانیم.
 

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار