تنها اتفاقی که پس از 90 دقیقه بازی فوتبال بدون گل میتواند خستگی را از تن بازیکنان برهاند و جذابیت تماشای یک بازی را برای هواداران تجدید کند، ضربات پنالتی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، نقطه‌ای از مستطیل سبز که درفاصله نزدیک به دروازه قرار دارد و توپ شوت شده از روی آن نقطه می‌تواند سرنوشت تیم‌ها را دگرگون کند.مخصوصاً اگر این اتفاق در یک بازی حساس و مهیج جام جهانی رخ دهد.
درطول تاریخ بازی‌های جام جهانی می‌توان به دیدار‌هایی اشاره کرد که پنالتی‌های گل شده یا نشده پیروز میدان را تعیین کرده و در بسیاری از موارد منجر به حذف یک تیم قدرتمند از صحنه‌ی رقابت‌ها شده است.
در ادامه گزارش 5پنالتی مهم که در بازی های جام جهانی تاریخ‌ساز شده‌اند را مرور خواهیم کرد:

1- سوکراتس از برزیل – جام جهانی 1986 دریکی از زیباترین بازی‌های تاریخ جام جهانی بین تیم‌های فرانسه و برزیل، سوکراتس مامور زدن اولین ضربه پنالتی تیمش بود.

او این پنالتی را در شرایطی از دست داد که در صورت گل کردن آن تیم برزیل به مرحله نیمه نهایی مسابقات صعود می‌کرد.
گفتنی است که در این دیدار تیم ملی فرانسه نیز یک پنالتی را توسط " پلاتینی" بزرگ از دست داد.

2- روبرتو دونادونی از ایتالیا- جام جهانی را 1990 دردیدار مرحله نیمه نهایی جام 1990 در بازی بین تیم‌های آرژانتین و ایتالیای میزبان، روبرتو دونادونی پنالتی چهارم تیمش را از دست داد تا مارادونا و یارانش با پیروزی شهر ناپل را ترک کنند.

درنهایت در پایان این جام جهانی آلمان غربی با پیروزی مقابل آرژانتین قهرمان شد.

3- مثل ناکام ماسارو، بارزی و باجو از ایتالیا- جام جهانی 1994
این بار نیز ناکامی لاجوردی پوشان در ضیافت پنالتی‌ها تکرار شد با این تفاوت که این اتفاق در بازی فینال افتاد.

در این مسابقه بارزی ، ضربه اول ایتالیایی‌ها را هدر داد، سپس نوبت به ماسارو رسید تا او هم پنالتی چهارم تیمش را به بیرون بزند.

درنهایت نیز باجو، آخرین پنالتی را به آلمان زد تا ایتالیا از قهرمانی جهان باز بماند.

پس از این مسابقه فوتبال روبرتوباجو اعلام کرد که خاطره تلخ این ضربه پنالتی راتا لحظه مرگ فراموش نمی‌کند.

4- فیلیپ کوکو از هلند- جام جهانی 1998

در این سال هلندی‌ها به لطف خط حمله آتشین و دفاع مستحکم خود توانسته بودند به مرحله نیمه نهایی جام جهانی صعود کنند و حریف برزیلی‌ها شوند.
لاله‌های نارنجی در این مسابقه با زحمت زیادی توانستند گل رونالدو را با ضربه سر دقیقه 87 کلایورت پاسخ دهند.
اما در ضربات پنالیت کوکو ضربه چهارم هلندی‌ها را از دست داد تا برزیل تیم صعود کننده به فینال جام جهانی باشد.

5- دیوید ترزه گه از فرانسه- جام جهانی 2006
بازی تیم‌های ایتالیا و فرانسه در جام جهانی 2006 آلمان درشرایطی به پنالتی کشیده شد که خروس‌ها حاکم مطلق توپ و میدان بودند.
آنها در وقت اضافه نیمه دوم به علت ضربه سر معروف زیدان به سینه ماتراتزی 10 نفره شدند تا یکی از بهترین پنالتی زنانشان را از دست بدهند.

در ضربات پنالتی تمامی بازیکنان دو تیم به غیر از ترزگه ضرباتشان را به گل تبدیل کردند تا مهاجم فرانسوی‌ها بعد به عذاب وجدان باجو
دچارشود.

گل نشدن این پنالتی‌ها خاطره‌ی تلخی را برای بازیکنان یک تیم و طرفداران آن به جای گذاشت وآنها هرزمانی که خاطرات گذشته را مرور کنند و یاد این ضربات سرنوشت ساز بیافتند افسوس خواهند خورد.

اگر زننده‌ی پنالتی‌ها کمی دقت و هوشیاری را چاشنی ضربات خود می‌کردند می‌توانستند سرنوشت دیگری برای تیم ملی ‌‌اشان رقم زنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار