مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه از توزیع تریکوکارت در بین باغداران انار شهرستان فیروزکوه به منظور مقابله بیولوژیک با کرم گلوگاه انار خبر داد.

ˈروح الله درویش خضریˈدر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: به منظور مبارزه با کرم گلوگاه انار، مبارزه بیولوژیک با این آفت باغی با رهاسازی زنبور تریکوگراما در منطقه از هفته آینده آغاز می شود.

وی گفت: این مهم در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک برای سومین بار از سال 85 و در 10 مرحله در روستاهای ˈمحمودآبادˈ، ˈدمی آقاˈ و ˈکبوتر درهˈ از بخش مرکزی به عنوان کانون های اصلی تولید انار شهرستان به اجرا در می آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: این آفت که هیچ سمی به آن کارگر نیست و مبارزه شیمیایی با آن وجود ندارد، در قسمت پرچم (گلوگاه) انار اقدام به تخمگذاری می کند که لارو آن پس از تفریق شدن وارد میوه شده، تخم انار را می خورد و مدفوع باقی مانده آن محیط مناسبی برای حمله قارچ ˈفوماژنˈ می شود که خود باعث پوسیدگی انار می شود.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته گاها تا 80 درصد خسارت و از بین رفتن محصول توسط این آفت در شهرستان ملاحظه شده که به دو صورت مکانیکی (جمع آوری انارهای آلوده و به آتش کشیدن آنها) و بیولوژیکی (رهاسازی زنبور) با آن مبارزه می شود.

درویش خضری با اشاره به توزیع تریکوکارت ها در بین بهره برداران از هفته آینده، خاطرنشان کرد: هر تریکوکارت دربرگیرنده تعدادی تخم زنبور است که 12 ساعت پس از استقرار بر روی درخت تفریق شده و زنبور کوچکی از آن خارج می شود.

وی گفت: این زنبورها بلافاصله داخل پرچم انارها ورود کرده و اقدام به تخمگذاری روی تخم این آفات می نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه افزود: به دلیل اینکه تخم این زنبور سریع تر از تخم آفت تفریق می شود، لاروهای به دنیا آمده با تغذیه از تخم کرم گلوگاه انار آنها را به شکل بیولوژیک از بین می برند.

وی اذعان داشت: معمولا تا 600 درخت انار در هر هکتار باغ وجود دارد که به هر درخت یک تریکوکارت تعلق می گیرد.

وی بیان کرد: این مهم در سطح 90 هکتار از مجموع 120 هکتار باغات انار شهرستان اجرایی می شود.

درویش خضری تصریح کرد: طی سنوات گذشته با انجام این مبارزه بیولوژیک خسارات به محصول انار منطقه 50 تا 60 درصد کاهش داشته است.

این مقام مسؤول خطاب به کشاورزان تاکید کرد: تریکوکارت ها را هنگام صبح یا غروب روی درختان نصب کنند؛ چرا که نور خوشید سبب از بین رفتن تخم ها می شود.

توزیع تریکوکارت ها از 25 خردادماه در فیروزکوه آغاز و در 10 مرحله تا نیمه نخست مهر ماه ادامه می یابد./س


برچسب ها: زنبور ، باغات ، انار ، فیروزکوه ، آفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.