معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرطان‌زا بودن محصولات جالیزی کشور به هیچ‌عنوان صحت ندارد، گفت: در بخش‌هایی از کشور عراق به دلیل حمایت از تولید داخل، واردات از ایران منع شده است.

عباس کشاورز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود: به طور کلی با توجه به اینکه ازت سبب تامین سبزینگی، حجم گیاه و رشد  آن می‌شود،  نیاز کشاورزی ما به کود ازته سه میلیون تن است.

وی اضافه کرد: درحالی که ما کمتر از یک و نیم میلیون تن از این کود را تامین کرده ایم بنابراین با توجه به این امر در کل کود تامین شده کمتر از میزان مورد نیاز است.

کشاورز افزود: ممکن است در مواردی خاص کشاورزی به دلیل سودآوری اقدام به استفاده بیش از اندازه از این نوع کود و صادرات محصول خود کرده باشد و ما منکر این مساله نیستیم اما تا جایی که بنده اطلاع دارم در بخش‌هایی از کشور عراق به دلیل حمایت از تولید داخل، واردات از ایران منع شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشور عراق در سال 91، 380 هزار تن سیب زمینی از ایران وارد کرده اما امسال به دلیل حمایت از تولید داخلی صادرات‌اش از کشور ما را محدود کرده است.
کشاورز درپاسخ به این پرسش که باید با کشاورزان متخلف چه برخوردی کرد؟، افزود: ما باید در بازار مکانیزمی ایجاد کنیم که محصول سالم‌تر دارای اعتبار بازاری بیشتری باشد این کار در دستور کار ما است اما برای عملی ساختن آن کمی فرصت می‌خواهیم.

وی در رابطه با مباحث مطرح شده در جامعه مبنی بر سرطان‌زا بودن محصولات جالیزی کشور، تصریح کرد: چنین امری به هیچ عنوان صحت ندارد و درخواست ما از رسانه‌ها این است که چنین مسائل نادرستی را به افکار عمومی منتقل نکنند.

کشاورز ادامه داد: طی سال 91، نزدیک به چهار میلیون تن از این محصولات به دیگر کشورها صادر شده، مگر می‌شود دنیا این همه محصول از ایران بخرد و آنها بیماری‌زا باشند؟!

وی تاکید کرد: ممکن است در قسمت‌هایی از کار ما نارسایی وجود داشته باشد اما تا این اندازه نیز بی‌توجه نیستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار