رییس سازمان مرکز تعاون روستایی با اشاره به اینکه خرید تضمینی بیش از 30 محصول برعهده این سازمان است گفت: تاکنون بیش از 70 هزار تن کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و به شرکت‌های روغن کشی تحویل داده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسین صفایی رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری امروز 19 خردادماه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده بود افزود: خرید تضمینی محصولات کشاورزی جز وظایف قانونی و ذاتی سازمان ماست.
 
وی اضافه کرد: خرید تضمینی که یکی از قوانین اصلی حمایتی از کشاورزان است بر این مبنا است که اگر قیمت کالایی در زمان برداشت از قیمت متعارف آن پایین‌تر آمد دولت از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی آن را خریداری و در شرایط مناسب به بازار عرضه می‌کند.
 
صفایی ادامه داد: در بین اقلامی که مشمول خرید تضمینی هستند گسترده‌ترین محصول گندم است.
 
وی افزود: بدین مفهوم که هر چه کشاورزان ما گندم مازاد در مصرف داشته باشند و عرضه کنند دولت موظف به خرید آن است.
 
صفایی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از نیمه فروردین‌ماه سال جاری آغاز شده است گفت: تا روز گذشته 2 میلیون و 50 هزار تن گندم خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش داشته است.
 
وی تصریح کرد: ساختاری که در سال جاری ایجاد شده شرایطی فراهم کرده که پول کشاورزان به موقع پرداخت شود و تاکنون 86 درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و کمتر از 14 درصد آن باقی مانده که این میزان نیز با فاصله 2 الی 3 روز پرداخت می‌شود.
 
وی ادامه داد: همچنین امسال تعداد مراکز خرید را افزایش دادیم به گونه‌ای که کشاورزان مسافت کمتری را طی کنند و هزینه‌‌های حمل آنان کاهش یابد.
 
صفایی با اشاره به صف‌های طولانی گندمکاران در سال‌های گذشته برای تحویل گندم خود اضافه کرد: امسال ما شاهد این گونه صف‌ها نبودیم.
 
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه کلزا دومین محصولی بود که خرید تضمینی آن فروردین‌ماه آغاز شد گفت: کلزا یک دانه روغنی است که تولید آن با اقلیم ما سازگار است.
 
صفایی با اشاره به افزایش قیمت تضمینی کلزا از هزار به 1900 تومان (افزایش 90 درصدی) افزود: کلزا در 26 استان کشور تولید می‌شود و در 19 استان خرید تضمینی آن صورت گرفته که این خرید تا نیمه مردادماه ادامه خواهد داشت.
 
وی اضافه کرد: بیش از 70 هزار تن کلزا تاکنون خریداری و به شرکت‌های روغن‌کشی تحویل داده شده است.
 
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه خرید تضمینی بیش از 30 محصول با این سازمان است افزود: از جمله این محصولات می‌توان به جو و حبوبات به ویژه نخود اشاره کرد.
 
صفایی با اشاره به اینکه قیمت جو در بازار هم اکنون بیش از قیمت تضمین‌ شده برای آن است ادامه داد: زمانی که قیمت این محصولات در بازار از قیمت تضمینی تعیین شده پایین‌تر بیاید ما خرید تضمینی آنان را  آغاز می‌کنیم.
 
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: ما در کنار خرید تضمینی خرید توافقی محصولات جالیزی را آغاز کرده‌ایم و ورود ما به عرصه این محصولات به این دلیل بوده که قیمت حمل و نقل طی 8 ماه گذشته با شیب تندی تغییر کرده و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی برای جبران این افزایش هزینه تصمیم گرفت در این حوزه ورود ملایمی داشته باشد.
 
صفایی اضافه کرد: اولین محصولی که در استان‌های جنوبی به ویژه در مناطق جیرفت و کهنوج خرید توافقی آن انجام شد گوجه‌فرنگی بود.

وی اضافه کرد: چرا که ما در نیمه دوم اردیبهشت ماه با این مسئله مواجه شدیم که قیمت گوجه‌فرنگی برای تولیدکننده به کمتر از 200 تومان رسید به همین دلیل مکلف شدیم به این عرصه ورود کنیم.
 
وی اضفه کرد: در تیرماه حدود 30 هزار تن گوجه‌فرنگی با قیمت توافقی 300 تا 370 تومان از تولیدکنندگان خردیاری و به چهار کارخانه تحویل داده شد.
 
صفایی تصریح کرد: این مسئله باعث شده تا کمتر از 10 روز قیمت این محصول متعادل شود.
 
وی با بیان اینکه گوجه‌فرنگی‌های خریداری شده با قیمت 350 تومان فروخته شد افزود: هدف ما این بود که بحشی از محصول از چرخه تازه‌خوری خارج و قیمت‌ها متعادل شود.
 
رئیس سازمان تعاون روستایی با اشاره به وجود 1050 تعاونی تولید و 29 شرکت سهامی زراعی در کشور گفت: یکی دیگر از مباحثی که ما پیگیر آن هستیم این است که ارتقاء کیفیت تولید بذر در این تشکل‌ها را به عنوان پروژه اصلی تعریف کردیم و هم‌اکنون شرایط اجرای آن فراهم شده است.
 
صفایی با اشاره به اینکه بذر مهم‌ترین نهاده‌ تولید کشاورزی است افزود: در سال‌های گذشته ساختار تولید بذر گواهی شده در کشور آسیب دیده و تنها حدود 25 درصد از مجموعه‌ بذری که در کشاورزی مصرف می‌شود گواهی شده است و بقیه به صورت خود مصرفی توسط کشاورز تهیه می‌شود.
 
صفایی ادامه داد: در این راستا تصمیم گرفتیم که بذر باکیفیت تولید کنیم.
 
وی با بیان اینکه تقریبا 40 درصد بذر گندم ، 30 درصد بذر جو و 60 درصد بذر چغندرقند در تعاونی‌های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی مصرف می‌شود گفت: ما برای چند محصول تولید این بذر در فاز یک شروع می‌کنیم که مهم‌ترین این محصولات گندم، جو و یونجه هستند.
 
رئییس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که در این ایام شروع می‌شود تأسیس شهرک‌های کشاورزی در تعاونی‌های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی کشور است.
 
وی ادامه داد: از سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی شرکتی تحت عنوان شرکت مادرتخصصی شهرک‌های کشاورزی تأسیس کرده  است.
 
وی ادامه داد: ما 11 شرکت را که شرایط مناسب برای تأسیس شهرک دارند با مشارکت شرکت مادر تخصصی انتخاب کردیم که در این 11 منطقه مطالعات فاز صفر انجام شده و مطالعات فاز یک نیز توسط مشاور انجام می‌شود سپس ما شاهد تأسیس این شهرک‌ها خواهیم بود.
 
صفایی ادامه داد: این شهرک‌ها محصولات متنوعی تولید می‌کنند، شرکت‌های پیشرفته کشاورزی هستند و فعالیت‌های یکنواخت ندارند.
 
وی اضافه کرد: این شهر‌ک‌ها در مساحتی حدود 100 هکتار زمین ساخته می‌شود.
 
صفایی تصریح کرد: در تأسیس این شهرک‌ها به محدودیت منابع آب و بحران این منابع که در حدود نیمی از دشت‌های کشور وجود دارد توجه شده و یکی از اهداف این طرح افزایش راندمان آبیاری است.
 
وی در مورد ورود تشکل‌های کشاورزی به صورت تخصصی به بحث اصلاح بازار محصولات کشاورزی گفت: شرایط اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی از ابتدای امسال فراهم شده است.
 
صفایی ادامه داد:‌ کارشناسان در مورد مشکل ساختاری بازار محصولات کشاورزی اتفاق نظر دارند.
 
وی با بیان اینکه مسئولیت بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است ادامه داد: ‌ما برای اینکه اجرای این قانون را به صورت همه‌جانبه دنبال کنیم تشکل‌ها را موظف کرده‌ایم که هر یک از آنها برای محصول مورد مأموریت خود برنامه‌ریزی کنند.
 
صفایی ادامه داد: ما در این راستا به تشکل‌های کشاورزی کمک می‌کنیم و اولین تشکلی که برای این کار اعلام آمادگی کرده اتحادیه سراسری مرغ‌داران میهن است.
 
صفایی افزود: این تشکل پیشرو، برنامه جامعی برای اصلاح بازار تهیه کرده است.
 
وی ادامه داد: اولین فاز این برنامه راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت تولید تخم‌مرغ در کشور است که این سامانه در کشور دیروز راه‌اندازی شد.
 
صفایی ادامه داد: بدین ترتیب تمام واحدهای تولیدی، میزان تولید و جوجه‌ریزی خود را به صورت آن‌لاین در این سامانه ثبت کرده و مسائلی مانند مازاد تولید و غیره در آن ثبت می‌شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: خرید ، مطالبات ، گندمکاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار