تیم ملی فوتبال بوسنی و هرزگوین یکی از تیم‌های حاضر در رقابت جام جهانی 2014 برزیل است که برای اولین بار حضور، مهمترین اتفاق ورزشی جهان را تجربه خواهد کرد.


 
جغرافیا:
بوسنی و هرزگوین کشوری است در جنوب شرقی اروپا و پایتخت آن سارایوو است.

 
تاریخ:
جنگ جهانی اول از پایتخت بوسنی و هرزگوین وبا ترور آرشی دوک فرانتس فردیناند ولیعهد اتریش آغاز شد.
پس از پایان جنگ جهانی دوم و ایجاد جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی، بوسنی با نام  جمهوری سوسیالیستی بوسنی و هرزگوین یکی از جمهوری‌های یوگسلاوی سوسیالیستی بود.

پس از فروپاشی یوگسلاوی، جمهوری بوسنی و هرزگوین در پی همه پرسی استقلالی که انجام گرفت در سال 1992 اعلام موجودیت کرد.

 
فرهنگ:
بوسنیایی‌ها سنتی باسابقه ی طولانی دارندکه قدمت آن به قرن پانزدهم می رسد.
فرهنگ آنها تحت تاثیر اروپا وامپراطوری عثمانی قرارگرفته بود، از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر و شهرستانی به شهرستانی دیگر بسیار متفاوت است.
 
زبان:
مردم کشور بوسنی به زبان بوسنیایی صحبت می‌کنند. این زبان درنگارش و دستور زبان فقط کمی با زبان صربی و زبان کرواتی متفاوت است.
جمعیت و دین:
بیش از دو میلیون بوسنیایی درکشور بوسنی وهرزگوین زندگی می‌کنند.
حدود 40 درصد آنها مسلمان هستند و مابقی بوسنبایی ها یا ارتدکس و یا کاتولیک می‌باشند، همچنین به لحاظ تاریخی تصوف نیز نقش مهمی دراین کشور داشته است.

 
سیاست:
کشور بوسنی فاقد یک دولت مستقل است و این امر برروحیه و مشارکت سیاسی مردم تاثیرمخربی گذاشته است.مردم بوسنی اسلام را تنها عامل هویت و وحدت خود می‌دانند و لذا به شدت سعی دارند مظاهر اسلامی چون مسجد، نماز جماعت و ... را حفظ و نگهداری کنند.اغلب آنان به سیاستمداران اعتماد ندارند و آنها را افرادی نالایق و از جهت اقتصادی سو استفاده گر می دانند.بوسنی از یک مجلس قومی باتعداد پانزده کرسی برخوردار است که سه قوم اصلی مسلمان، کروات و صرب هر کدام دراین مجلس دارای پنج کرسی می‌باشند واین افراد از طریق برگزاری انتخابات عمومی برگزیده می شوند.

 
اقتصاد:
در بوسنی وضع اقتصادی بحرانی است و بیکاری جوانان یک معضل جدی قلمداد می‌شود.اکثر کارخانه‌های بزرگ را صرب‌ها به هنگام جنگ غارت کردند و آنها اکنون به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند.طبق آمارهای رسمی میانگین حقوق یک کارمند بوسنیایی پانصد مارک برابر 250 یورو و یک کارگر 300 مارک معادل 150 یورو می‌باشد.
حمل و نقل در بوسنی گران است و اکثر مردم ترجیح می‌دهند با اتوبوس یا قطار تردد نمایند.در بوسنی با رشد نظام اقتصاد سرمایه‌داری می توان دو طیف ثروتمند و متوسط را مشاهده کرد.
 
شایان ذکر است، معادن غنی و سابقه کشاورزی و دامداری از فرصت‌های اقتصادی برتر در بوسنی محسوب می‌شود.
تیم ملی فوتبال بوسنی و هرزگوین:
 
تیم ملی فوتبال بوسنی در سال 1992 تاسیس شد و در سال 1996 به عضویت رسمی فدراسیون بین‌المللی فوتبال درآمد.بهترین رده‌ی این تیم که از سوی فیفا اعلام شده است رده‌ی 13 و بدترین رده جایگاه 173 است .

 
تیم ملی بوسنی تاکنون در هیچ یک از مسابقات جام جهانی فوتبال و جام ملت‌های اروپا حضور نداشته است و مسابقات جام جهانی 2014 برزیل اولین تجربه نیلوفران آبی است. اولین بازی تیم بوسنی با تیم ملی ایران در سال 1993 بوده است که این تیم توانست 3 بر یک ایران را شکست دهد.

 
بهترین برد بازی در مقابل استونی بود که بازیکنان تیم بوسنی با نتیجه 7 بر صفر در سال 2008 به پایان برد.بدترین باخت آنها در سال 1998 در مقابل تیم قدرتمند آرژانتین رقم خورد. این بازی با نتیجه 5 بر صفر به سود تیم آرژانتین به پایان رسید.

تیم فوتبال بوسنی که در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2014 در گروه G اروپا قرار گرفته بود با تیم‌های لتونی، اسلواکی، یونان و لیختنشتاین همگروه شد.

 
نحوه صعود به جام جهانی برزیل 2014:
مهم‌ترین رقیب بوسنی برای صعود از گروهش تیم ملی یونان بود.بوسنیایی‌ها یک برد و یک تساوی از دو بازی مقابل یونان 3 امتیاز از این تیم پیش افتادند و با وجود باخت خانگی مقابل اسلواکی، با 25 امتیاز از 10 بازی به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به یونان در صدر جدول گروه قرار گرفتند و بطور مستقیم جواز حضور در برزیل 2014 را کسب کردند.

 
بوسنی تاکنون به عنوان کشوری مستقل در جام‌های جهانی حضور نداشته، و در برزیل برای اولین بار در این مسابقات شرکت می‌کند.پس از قرعه‌کشی تیم‌های حاضر در جام جهانی این تیم در گروه F قرار گرفت و با تیم ملی کشورمان همگروه شد.

در گروه F تیم‌های بوسنی و هرزگوین ، ایران، نیجریه و یکی از قدرتمندترین تیم‌های جهان یعنی آرژانتین حضور دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشور ، بوسنی ، تیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار