رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: وزش طوفان در روزهای اخیر به حدود 600 هکتار از هفت هزار و 400 هکتار باغ های پسته زرندیه خسارت وارد کرد.

ˈمحمود بارانیˈ در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک ،افزود: طوفان های چند روز اخیر که سرعت آن گاه به بیش از 100 کیلومتر در ساعت رسید به 10 تا 75 درصد از این باغ ها خسارت وارد کرد.
وی با بیان این که برآورد میزان خسارت توسط کارشناسان در حال بررسی است، اظهار کرد: 70 درصد سطح باغ های پسته استان مرکزی در شهرستان زرندیه واقع شده است که سالانه حدود 10 هزار تن محصول از آن ها برداشت می شود.
بارانی ادامه داد: پسته از محصول های صادراتی است که سهم بسزایی در افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور دارد.
وی گفت: مهم ترین ارقام پسته این شهرستان شامل کله قوچی، فندوقی، اکبری و احمد آقایی است که به کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا صادر می شود.
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی با اشاره به نقش و جایگاه بخش کشاورزی در تولید و امنیت غذایی کشور افزود: این بخش همواره مورد تهدید عوامل طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد.
وی اظهار کرد: درخت پسته در برابر سرمای زمستان و گرمای تابستان پایدار است و به دلیل عمیق بودن ریشه آن در برابر کم آبی و شوری آب مقاوم است.
زرندیه از شهرستان های استان مرکزی و یکی از قطب های تولید پسته مرغوب کشور است که به دلیل نزدیکی به پایتخت و فرودگاه امام خمینی(ره) دارای موقعیت ویژه ای است.
نخستین باغ پسته زرندیه سال 69 در روستای سلطان احمدلو احداث شد و هم اکنون این شهرستان با بهره مندی از هفت هزار و
400 هکتار باغ پسته و با میانگین تولید دو تن در هکتار، قطب بزرگ این محصول ارزشمند در کشور است.
برچسب ها: طوفان ، خسارت ، پسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.