با آنکه طی 13 سال گذشته در افغانستان به «مجاهدهراسی» از سوی آمریکا دامن زده شد؛ اما اینک 2 کاندیدای رقیب دور دوم انتخابات این کشور استفاده از مجاهدین و تجارب نظامی آنان را راهبردی مؤثر برای تأمین امنیت در این سرزمین می‎دانند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، با وصف آنکه در 13 سال گذشته آمریکا با به کارگیری کلمه و مفهوم "تفنگ‎سالار" در مورد مجاهدین افغانستان به «مجاهدهراسی» اصرار ورزید؛ اما این مسئله سبب تضعیف منزلت مردمی مجاهدین و کاهش محبوبیت آنان در بین مردم نشد و اینک 2 کاندیدای دور دوم انتخابات این کشور استفاده از مجاهدین و تجارب نظامی آنان را راهبردی مطلوب و مؤثر برای بهبود امنیت در این کشور می‎دانند.
 
برای توضیح مفهوم ذهنی مورد نظر آمریکایی‎ها از مفهوم تفنگ‎سالار ذکر یک مقدمه، مناسب می‎نماید.
 
«تئودور آدرنو» در نقد علم مدرن، گفته بود که علم مدرن، با مفهوم‌سازی، فهم واقعیت را مخدوش می‌سازد. به باور وی، مفهوم‌سازی دو ایراد اساسی دارد؛ نخست این‌که ریختن واقعیت‌ها در قالب مفاهیم، واقعیت‌ها را تکه‌تکه می‌سازد دیگر این ‌که مفاهیم، واقعیت نیست؛ مفاهیم، تصاویر ذهنی از واقعیت است و مفاهیم، منجر به فراموشی واقعیت می‌شود.
 
این نقد را شاید بتوان یکی از جدی‌ترین ایرادها بر علوم انسانی نامید که بنیادش را نظم مفهومی تشکیل می‌دهد. اما آدرنو به این مسئله توجه نکرده بود که گاهی کاربرد غیر مسئولانه و مغرضانه یک مفهوم می‎تواند تصویری دیگر از یک واقعیت خلق کند؛ به عنوان نمونه کاربرد مفهوم تفنگ‎سالار- در رویکرد ادبی آمریکایی‎ها در چند سال گذشته- در مورد مجاهدین افغانستان، تصویری منفی، مخدوش‎ و متفاوت از ماهیت واقعی آنان(مجاهدین) می‎تواند خلق کند.
 
زیرا تصویری که تفنگ سالار ایجاد می‎کند، این است که مجاهدین گروه‎ها و حلقاتی هستند که قصد دارند با استفاده از تفنگ سروری و آقایی کنند.
 
چون سیاست سلطه‎خواهی با استفاده از تفنگ لزوما با خشونت و خون‎ریزی همراه خواهد بود، نخستین تصویری که این مفهوم(تفنگ‎سالار)از مجاهدین در ذهن مخاطب خلق می‎تواند، بیگانگی و بلکه مخالفت و عناد عیان و عمدی مجاهدین با هرگونه مکانیسم و منطق مسالمت‎آمیز و مردمی در جهت کسب اقتدار و استمرار آن است.
 
در صورتی که مجاهدین واقعی در افغانستان هیچ‎گاه سودای سلطه‎یابی و هوس به دست گیری داشتن با استفاده از تفنگ را نداشته اند.
 
البته این سخن به این معنا نیست که مجاهدین افغانستان هیچ‎گونه اشتباه و خطایی را مرتکب نشده‌اند؛ بلکه آنان چون انسان‎های عادی دیگر خواسته و نخواسته برخی اوقات اسیر احساسات و خادم خواست‎های شخصی خود می‎شدند.
 
مجاهدین افغان، نه برای کسب قدرت بلکه برای رضای خدا و دین دست به جهادی مقدس زدند
 
اما اکثر مجاهدین افغانستان نه به خاطر رسیدن به قدرت و شهرت؛ بلکه بر بنیاد دغدغه‎های دینی، آرمان‎های اسلامی و احساس و آرزوی استقلال‎طلبی می‎جنگیدند.
 
طبیعی است که در این میان، انسان‎های سو استفاده‎جو نیز بودند که با انگیزه‎های دنیایی و به خاطر داشتن علاقه و عطش قدرت با مجاهدین همراه و همکاسه شده بودند؛ ولی شمار این گونه اشخاص اندک و انگشت شمار بود و نمی‎توانست به انحراف از مسیر اصلی انجامد که مجاهدین در پیش‎ گرفته بودند.
 
پس کاربرد کلمه و مفهوم تفنگ‎سالار در مورد مجاهدین افغانستان جفای نابخشودنی در حق آنان بود.
 
اما کاربرد مکرر مفهوم یادشده با هدف بدنام سازی مجاهدین و تغییر ذهنیت مردم نسبت به آنان ره ‎به‎ جایی نبرد و از محبوبیت مجاهدین در بین مردم نکاست.
 
مجاهدین همچنان مورد اعتماد مردم افغانستان
 
اگر تلاش آمریکایی‎ها- طی 13 سال گذشته- در جهت تضعیف جایگاه مجاهدین و تغییر منزلت آنان در بین مردم، نتیجه مطلوب برای آنان(آمریکایی‎ها) می‎داشت، قطعا «عبدالله عبدالله» به عنوان یک چهره جهادی در جایگاه نخست فهرست آرای دور نخست انتخابات سال جاری افغانستان نمی‎ایستاد.
 
پیشتازی این کاندیدا، اثری آشکار از اقتدار اجتماعی مجاهدین و نشانه‎‎ای نمایان از حس حمایت مردمی نسبت به آنان است.
 
از سوی دیگر، رهبران 2 تیم رقیب دور دوم انتخابات افغانستان هریک «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی احمدزی» در این روزها آشکارا از ضرورت استفاده از مجاهدین و تجارب موفق نظامی آنان برای بهبود وضع امنیتی افغانستان سخن می‎گویند.
 
اشرف غنی در گردهمایی انتخاباتی خود در مزار شریف به صورت صریح وجود «ژنرال دوستم»- به عنوان یکی از رهبران جهادی- را در ترکیب تیم انتخاباتی خود نقطه قوت این تیم در تحقق وعده‎های مربوط به حوزه امنیتی این کشور دانست.
 
این کاندیدای ریاست جمهوری تأکید کرد: «در صورت برنده‎شدن با ایجاد اداره‌ «فرماندهی نیروهای مسلح» در تأمین امنیت از تجارب نظامی ژنرال دوستم، استفاده خواهم کرد.»
 
عبدالله عبدالله نیز بارها و به صورت مشخص در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود در دور نخست انتخابات این کشور توجه به مجاهدین افغانستان را مورد توجه و تاکید فراوان قرار داد و گفت: «در راستای تامین امنیت باید سهمی مناسب به بازماندگان دوران جهاد داده شود.»
 
این ها همه حاکی از آن است که مجاهدین افغانستان همچنان محبوب، مفید و مورد نیاز بوده و می‎توانند در راستای تأمین مهم‎ترین نیاز افغانستان که «امنیت» این کشور است، نقش نافعی را بازی کنند.
 
بنابراین تلاش آمریکا در جهت آفرینش ادبیات نفرت در قبال مجاهدین و خلق تصویر ترس‎آور از آنان بی‎اثر و بی‎ثمر بوده است.
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار