منابع خبری از برگزاری نشست دو جانبه میان ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای تهران در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در ژنو خبر می دهند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه اینترنتی المانیتور؛ بیل برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا و وندی شرمن دستیار وزیر امور خارجه  ریاست هیات آمریکایی برای دیدار دو جانبه با مقام های ایرانی در خصوص برنامه هسته ای  تهران را  در روزهای  نهم و دهم ژوئیه در ژنو سوئیس بر عهده خواهند داشت. 

وندی شرمن

بیل برنز

دیدار دو جانبه دو طرف همزمان با تشدید تلاش های مذاکره کنندگان برای بررسی و یافتن راهکارهایی در جهت دستیابی  به توافق نهایی  هسته ای بر اساس  برنامه ریزی بعمل آمده تا بیست ژوئیه  برگزار خواهد شد. توافق موقت قبلی پس از گذشت شش ماه در تاریخ بیستم ژوئیه به پایان خواهد رسید و در صورت نیاز  برای مدت شش ماه دیگر تمدید خواهد شد. 

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت: معتقدیم  باید با تعامل بیشتر و دیپلماسی فعال تر امکان دستیابی  به راه حلی دیپلماتیک با ایران  و یا برنامه اتمی این کشور را بررسی نماییم. 

وی متذکر شد ، مشاوره ایران و آمریکا  بعنوان نقطه اتصال مهمی در مذاکرات هسته ای  محسوب می شود. 

وی افزود: هیات آمریکایی را به غیر برنز و شرمن ،  "جِک سولیوان" مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا ، "بروک آمدرسون" معاون سفیر مذاکره کننده آمریکا ، "جیم تیمبی" مشاور ارشد کنترل تسلیحاتی و "راب مالی" مشاور ارشد  شورای امنیت ملی کاخ سفید و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و سایر شخصیت های وزارت خارجه آمریکا همراهی خواهند کرد. 

جِک سولیوان


بروک آمدرسون


"جیم تیمبی" فرد سمت چپ

رابرت مالی


مقام های ایرانی علاوه بر این دیدار، نشست جداگانه ای با مقام های روسی در رم در تاریخ های یازدهم و دوازدهم ژوئیه برگزار خواهند کرد. 

عباسی عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد: ایران در آستانه نشست آتی مذاکرات هسته ای تهران با گروه پنج به  اضافه یک ،  دیدارهایی در سطح معاونان وزرای خارجه در تاریخ های شانزدهم تا بیستم ژوئیه در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد کرد.  

المانیتور نوشت: بیل برنز پارسال رهبری تلاش های دیپلماتیک  برای تعامل با ایران موسوم به « بک چنل» را برعهده داشت که  اوج  این تلاش ها به امضای  توافق موقت هسته ای موسوم به « طرح اقدام مشترک»  در نوامبر گذشته در ژنو منجر شد.  تیم سری برنز را سولیوان همراه با « پونیت تالوار » مشاور وقت شورای امنیت ملی آمریکا در امور خلیج فارس  که اینک سمت  دستیار وزیر امور خارجه برای  امور سیاسی نظامی در اختیار دارد ، تشکیل  می داد. بیل برنز خبر بازنشستگی خود تا اکتبر آینده را تایید کرده است. کاترین اشتون هماهنگ کننده  ارشد  سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول مذاکره کنندگان  از شش قدرت هسته ای نیز اکتبر آینده ، دوران ریاستش به اتمام خواهد رسید و از عزم خود برای پایان مذاکرات هسته ای  ایران و گروه پنج به اضافه یک تا آنزمان خبرداده است. 

یک مقام آمریکایی اذعان کرد حضور برنز و سولیوان در هیات در نظرگرفته شده برای مذاکرات روز دوشنبه  با توجه به تجارب  گفتگوهای آنها با ایران در طول دستیابی  به « برنامه اقدم مشترک» طبیعی است. اینک عوامل  مورد نیاز برای رسیدن به راه حل جامع در مذاکرات  بر اساس «برنامه اقدام مشترک» مطرح و در حال رسیدگی است. بنابراین این روند  منطقی به نظر می رسد. 

« کالین کاهل » مشاور پیشین مسائل خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نیز به المانیتور گفت: اگر دستیابی به  توافق تا بیستم ژوئیه محتمل شود ، مقام های آمریکایی  و ایرانی بدون هیچ شوخی و در کمال  واقعیت باید نتایج را در مذاکرات ایران و گروه پنج به اضافه یک و با رعایت خطوط کلی ، مطرح  نمایند. وی ادامه داد نشست های  دو جانبه آتی ، احتمالا مشخص خواهد کرد که آیا دستیابی به توافق نهایی تا بیستم  ژوئیه امکان پذیر خواهد بود یا خیرو آیا باید به تمدید این ضرب الاجل فکر کرد یا خیر. البته مقام های  ایرانی  بویژه باید در مبحث غنی سازی اورانیوم با انعطاف پذیری بیشتر در مذاکرات حاضر شوند و هیات آمریکایی  نیز باید با ارائه ایده های خلاق که نیازهای ویژه ایران را در نظر گرفته باشد ، قدم به این مذاکرات گذارند. 
 
یک مقام ارشد پیشین آمریکایی نیز  پیش بینی کرد : علاوه بر حضور برنز و سولیوان که وجودشان برای دستیابی به موفقیت سال گذشته  در دیپلماسی پشت پرده ضروری به نظر می رسید  و نیز ماهیت مذاکرات دو جانبه ، مسائل دیگری نیز  ممکن است در پس پرده وجود داشته باشند. 

این مقام ارشد پیشین آمریکا گفت: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند اگر توافق نهایی  بدست آید در نهایت  این توافق باید بصورت مستقیم میان واشنگتن و تهران حاصل شود .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار