در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

بروجردی: پیروزی اسد در انتخابات یعنی مخالفان سه سال دروغ گفتند/ مقداد: میزان، رای مردم سوریه است + فیلم

"پیامدهای انتخابات سوریه" شب گذشته (17 خردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علاءالدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و "ملاذ مقداد" رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "پیامدهای انتخابات سوریه" شب گذشته (17 خردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "علاءالدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و "ملاذ مقداد" رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"علاءالدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بازدید از سوریه وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: با توجه به دعوت رسمی رییس مجلس سوریه از مجلس شورای اسلامی تصمیم بر این گرفته شد تا این سفر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در روز انتخابات سوریه فضای حاکم بر این کشور را به خوبی مشاهده کردیم، افزود: برای اولین بار در سوریه شاهد رقابت سه نفره انتخاباتی بودیم این در حالی بود که تاکنون انتخابات در این کشور به صورت تک نامزدی برگزار می‌شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه که معتقد به راهکار سیاسی بود، خاطرنشان کرد: این انتخابات تحول بزرگی را در عرصه سیاسی سوریه به وجود خواهد آورد.

بروجردی با اشاره به اینکه تیم 14، 15 نفره‌ای از حلب بازدید کردند، گفت: "حلب" دومین شهر مهم "سوریه" است به طوری که در این رابطه تقسیم کار صورت گرفت رییس کمیسیون شوراها به اتفاق تعداد دیگری از نمایندگان به حلب اعزام شدند و ما نیز در دمشق حضور داشتیم.

*تروریست‌ها در روز انتخابات هم به مردم رحم نکردند

بروجردی با اشاره به فضای پرشور انتخاباتی در سوریه اظهار داشت: انتخابات به صورت جدی در سوریه برگزار شد این در حالی است که تروریست‌ها در روز انتخابات هم نیز به مردم رحم نکردند و تعداد زیادی از مردم را با راکت مجروح کردند.

وی با بیان اینکه تیم اعزام شده ایرانی از مجروحین حادثه در بیمارستان بازدید به عمل آورد، افزود: خوشبختانه انتخابات در سوریه برگزار شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا کشورهای غربی انتخابات سوریه را به رسمیت نشناختند؟ گفت: آمریکا و همپیمانان غربی  تنها در صدد رسیدن به اهداف مورد نظرشان هستند.

بروجردی با اشاره به اینکه سوریه کشوری آرام و بدون مشکل بود، خاطرنشان کرد: همه طبقات اجتماعی در این کشور به راحتی زندگی می‌کردند.

*برهم خوردن موازنه قدرت در منطقه به ضرر رژیم صهیونیستی است

وی با اشاره به برهم خوردن موازنه قدرت در منطقه افزود: پس از رژیم مبارک شاهد به هم خوردن موازنه قدرت در منطقه هستیم که این هم به ضرر رژیم صهیونیستی است.

بروجردی با اشاره به اینکه آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش تلاش کردند تا معادله قدرت را به نفع خود بازگردانند، ادامه داد: آمریکا و هم‌پیمانانش تصور می‌کردند که بشار اسد پس از دو سه ماه دیگر سقوط خواهد کرد اما شاهد بودیم که این اتفاق صورت نگرفت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به محاسبه کاملا نادرست و غلط آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش پیرامون موضوع سوریه گفت: آمریکا با توجه به تجربه تلخی که در کشور عراق و افغانستان داشت دیگر اقدام به جنگ مستقیم نکرد و درباره سوریه اقدام به جنگ نیابتی کرد.

وی با اشاره به گفته‌های مقامات آمریکا قبل از انتخابات سوریه افزود: مقامات آمریکا به صراحت اعلام کردند که سوریه سلاح‌های پیشرفته فرستادند و نظامیان را مورد آموزش‌های بهتر و بالاتری قرار دادند؛ انتخابات سوریه در بعد سیاسی برای آمریکا مهم بود.

*آمریکا در سوریه دچار شکست نظامی شد

وی ادامه داد: مقامات آمریکا مکررا اعلام کرده بودند که حکومت بشار اسد مشروعیت ندارد و باید تغییر پیدا کند اما به مجرد اینکه بحث انتخابات در این کشور مطرح شد آمریکایی‌ها گفتند که بشار اسد می‌تواند برای مدت دو سال هم نیز در سمت رییس جمهوری باقی بماند اما به شرط اینکه انتخابات در این کشور برگزار نشود.

بروجردی با اشاره به اینکه مردم سوریه بار دیگر به بشار اسد مشروعیت دادند، ادامه داد: انتخابات در این کشور به صورت سراسری برگزار شد و فقط در رقه به دلیل حضور داعش انتخابات برگزار نشد.

رییس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انتخابات علی رغم ناامنی در سراسر سوریه برگزار شد، خاطرنشان کرد: جان‌کری بلافاصله پس از انتخابات سوریه در لبنان حضور یافت و اعلام کرد که انتخابات را قبول ندارد و امیدوار است ایران روسیه و حزب‌الله به بحران سوریه کمک کنند.

بروجردی با تاکید بر اینکه مشارکت تمام عیار را در سوریه شاهد بودیم، اضافه کرد: دو عضو دائم شورای امنیت انتخابات سوریه را به رسمیت شناختند و انشاالله بقیه کشورها هم به این سمت و سو حرکت خواهند کرد.

*پیروزی اسد در انتخابات یعنی مخالفان سه سال دروغ گفتند

وی با اشاره به اینکه آرایش سیاسی جدیدی در سوریه شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: پیروزی اسد در انتخابات یعنی مخالفان سه سال دروغ گفتند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتخابات سوریه چه تاثیری بر روی پرونده‌های منطقه خواهد گذاشت؟ افزود: مخالفین مسلح چهار سال است که در سوریه حضور دارند به طوری که آنها در صدد بودند تا مانع برگزاری انتخابات شوند.

بروجردی با اشاره به اینکه دولت سوریه در موضع جدیدی از قدرت سیاسی قرار گرفته است، گفت: با برگزاری انتخابات در سوریه شاهد باز شدن فضا در عرصه داخلی خواهیم بود به طوری که پیش بینی می‌شود تا گروه‌های مسلح به سمت تعامل بازگردند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا موضع منفعلانه‌ای در قبال سوریه گرفته‌ است، افزود: کشورهای اروپایی و هم‌پیمانان غربی همواره از آمریکا تبعیّت می‌کنند.

*از روز انتخابات به بعد هر اقدام علیه این کشور به معنای اقدام علیه ملت سوریه خواهد بود

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ملت سوریه سرنوشتشان را با دستانشان تعیین کردند به طوری که باید گفت از روز انتخابات به بعد هر اقدام علیه این کشور به معنای اقدام علیه ملت سوریه خواهد بود.

بروجردی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها درصدد بودند انتخابات در این کشور برگزار نشود، افزود: بشار اسد برای مدت هفت سال در قدرت باقی خواهد ماند به طوری که از این به بعد کشورها با شیب ملایمی به سمت تغییر نگاه به سوی سوریه پیش خواهند رفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در رفتارهای آمریکا شاهد دوگانگی هستیم؟ گفت: در موضع‌گیری‌های مقام آمریکا همواره شاهد اشتباهات محاسباتی هستیم زیرا آنها از یک رو حزب‌الله را گروه تروریستی قلمداد می‌کنند و از سوی دیگر خواهان کمک حزب‌الله ایران و روسیه در قبال سوریه هستند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا به عنوان ابر قدرت مدعی در صحنه سیاسی جهان است، خاطرنشان کرد: آمریکا اعلام کرده بود که باید نظام سیاسی سوریه تغییر پیدا کند.

بروجردی با بیان اینکه آمریکا از همه ظرفیت‌های خود در منطقه استفاده کرده است، افزود: ترکیه قطر و عربستان درگیر پروژه سوریه بودند.

وی با تاکید پیروزی اسد در انتخابات را به معنای بی‌حیثتی سیاسی آمریکا دانست و عنوان کرد: آمریکا مدعی مبارزه با تروریست است اما این در حالی است که برای گروه‌های تروریستی بودجه تصویب می‌کند.

*آمریکا برای افکار عمومی جهان و منطقه پاسخی ندارد

وی با بیان اینکه در سیاست‌های آمریکا شاهد آشفته بازار هستیم، گفت: آمریکا برای افکار عمومی جهان و منطقه پاسخی ندارد که به چه دلیل یک کشور امن را به یک کشور ناامن تبدیل کرده است.

بروجردی با بیان اینکه دهها هزار نفر به دلیل سیاست‌های غلط در آمریکا در سوریه کشته شده‌اند، اظهار داشت: انتخابات حرکتی دموکراتیک و شناخته شده در جهان است.

*حلقه‌ سوریه حلقه دیگری از این موفقیت‌ها به حساب می‌آید

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به چشم‌انداز نظام سلطه گفت: از سال 2000 شاهد آغاز پیروزی‌های پی در پی مقاومت تاکنون بوده‌ایم به طوری که حلقه‌ سوریه حلقه دیگری از این موفقیت‌ها به حساب می‌آید.

در ادامه "ملاذ مقداد" رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه طی گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تروریستها و گروههای تکفیری نتوانستند مردم سوریه را متقاعد کنند تا در انتخابات شرکت نکنند؟ گفت: جنگ همه جانبه‌ای از چهار سال پیش برضد مردم سوریه به راه افتاده است.

وی با اشاره به اینکه گروههای تروریستی و تکفیری فکر می‌کردند که جنگ در سوریه به صورت فرسایشی خواهد بود و مردم و دولت شکست خواهند خورد، ادامه داد: مردم در جمهوری عربی سوریه به خوبی می‌دانستند که طرف آمریکا و هم‌پیمانانش براندازی حکومت بشار اسد بود.

رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه با اشاره به اینکه گروههای تروریستی در صدد بودند تا زیرساختها و خدمات عمومی و شهری سوریه را تخریب کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این گروهها علمای دین و اساتید را مورد هدف قرار دادند.

مقداد با بیان اینکه کاخ سفید پشت سر این جنگ است، افزود: کاخ سفید تاریخ سیاهی از کشتن مردمان بی‌گناه را در کارنامه خود ثبت کرده است.

*کاخ سفید هیچ گاه دوست ملت سوریه نبوده و همیشه حامی صهیونیست‌ها و خرابکاران بوده است

وی با اشاره به نقش کاخ سفید در جنگ علیه مردم سوریه اظهار داشت: کاخ سفید هیچ گاه دوست ملت سوریه نبوده و همیشه حامی صهیونیست‌ها و خرابکاران بوده است. کاخ سفید در صدد بود تا ادبیات مقاومت را در سوریه لبنان و ایران مورد هدف قرار دهد.

*ملت سوریه سیلی محکمی را به صهیونیستها و کاخ سفید زدند

مقداد با اشاره به هوشیاری مردم سوریه در شناسایی عاملان و آمران گفت: ملت سوریه سیلی محکمی را به صهیونیستها و کاخ سفید زدند. ارتش ملی سوریه سیلی‌های پی در پی را به دشمن زده است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه با اشاره به اینکه مردم سوریه بازگشت امنیت و ساختن کشورشان را می‌خواهند، گفت: مقامات آمریکا انتخابات سوریه را قبول ندارند.

مقداد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم سوریه چه واکنشی در قبال دخالتهای مستمر کشورهای غربی نشان می‌دهند، افزود: کاخ سفید، اتحادیه اروپا و برخی از فرومایگان عربی چیزی از سیادت ملی نمی‌دانند.

*میزان رای مردم سوریه است

وی با اشاره به اینکه حق، اذعان مردم سوریه است، اظهار داشت: میزان رای مردم سوریه است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه با اشاره به شعارهای دروغین مقامات آمریکا در قبال سوریه گفت: مقامات آمریکایی شاهد حضور مردم در روز انتخابات بودند به طوری که مردم پیام خود را با حضور در انتخابات به جهانیان ثابت کردند.

مقداد با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش به دنبال دموکراسی دروغین هستند، خاطرنشان کرد: در لیبی مردم به جان هم افتادند این در حالی است که آمریکا ادعای حقوق بشر و دموکراسی می‌کند.

وی با اشاره به مقاومت مردم سوریه افزود: روسیه، چین، ایران و عراق می‌توانند امنیت را در منطقه و جهان مستقر کنند.

مقداد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اتفاقاتی سبب اختلاف میان عاملان و آمران اقدامات تروریستی در سوریه شده است، افزود: اکنون شاهد تحولات جدیدی در منطقه هستیم زیرا از تک قطبی بودن به سمت چند قطبی شدن در حال پیش روی هستیم.

*ستاره استبداد و استعمار کاخ سفید رو به افول است

وی با اشاره به اینکه ستاره استبداد و استعمار کاخ سفید رو به افول است، گفت: کارگردان همه امور در سوریه کاخ سفید است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه با اشاره به اینکه کاخ سفید برای رسیدن به منافع اقتصادی در حال جنگ است، افزود: جهان اسلام و عرب به دنبال تقسیم چاههای نفتی نیست زیرا مردم به دنبال عقیده و ایدئولوژی خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه مردم خواهان بازگشت فلسطین اشغالی هستند، افزود: تمام هم و غم کاخ سفید امنیت رژیم صهیونیستی است، در گزارش وزیر خارجه آمریکا آمده است که کاخ سفید 48 رنگ محرمانه و مخفی را در حال پیش بردن است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا از همه ابزارهای لازم استفاده می‌کند تا رژیم صهیونیستی در سایه امنیت به سر ببرد، اظهار داشت: متاسفانه آمریکا امنیت جهان را به چالش کشیده است.

 رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه با اشاره به اینکه امت‌های اسلامی و عربی در سال 2000 بهترین پیروزیها را رقم زدند، بیان کرد: صهیونیست‌ها از شکست خود در جنوب لبنان سرافکنده شدند.

*سریال پیروزی محور مقاومت در منطقه ادامه دارد

مقداد با تاکید بر ادامه سریال‌های پیروزی محور مقاومت در منطقه گفت: سریال پیروزی‌ها برای امت اسلامی و عربی در تاریخ نوشته خواهد شد.

وی با اشاره به پیروزی اخیر جمهوری اسلامی ایران در دفاع حقوق هسته‌ای خود افزود: شهروندان سوریه مسئولیت پذیر هستند و از عزت و شرف خود دفاع خواهند کرد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه امروزه سریال پیروزی‌ها را جشن خواهیم گرفت، گفت: سریال پیروزی‌ها هنوز به پایان نرسیده است تا زمانی که شیطان بزرگ وجود دارد سریال پیروزی‌ها ادامه خواهد یافت.

مقداد با اشاره به اینکه باید سیادت خود را حفظ کنیم، افزود: ما در نهایت پیروز هستیم زیرا حق و حقیقت پیروز است و این مهم وعده الهی به حساب می‌آید. امت عربی اسلامی سرنوشت خودشان را تعیین خواهد کرد.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار