اسفنانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در حال بررسی و تصویب است

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: بررسی لایحه‌ حمایت از کودکان و نوجوانان که در آن مباحث جدیدی مطرح شده است ادامه دارد.

"محمدعلی اسفنانی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه  خبرنگاران  درباره وضعیت کودکان در  قوانین جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: آموزه‌های دینی و شرعی ما از 1400 سال قبل مسائل مربوط به حقوق کودک را مطرح کرده و حمایت‌های زیادی از کودکان به عمل آورده است.

وی در ادامه گفت:به طور مثال در بحث معاملات، برای رعایت مصلحت، کودک اجازه معامله ندارد و از آنجا که کودک قدرت تشخیص نفع و ضرر خویش را ندارد معامله کودک را باطل می‌داند.

این حقوقدان تصریح کرد: از طرفی در قوانین اسلام تملکات بلاعوض کودک پذیرفته شده، مثلا اگر کسی بخواهد به صورت رایگان مالی را در اختیار کودک قرار دهد  طبق قانون  امکان‌پذیر است.

اسفنانی گفت: در برخی موارد در صورتی که کودک والدین خود را ازدست داده باشد پدربزرگ در ردیف ولی کودک به حساب می‌آید و اگر پدربزرگ کودک نیز در قید حیات نباشد، دادستان یا حاکم شهر یا مدعی‌العموم در قانون فعلی، حامی حقوق کودک است.
 
وی تاکید کرد: حقوق کودک بسیار مهم و نیازمند توجه است که خوشبختانه در قانون آئین دادرسی کیفری جدید و همچنین قانون مجازات اسلامی تغییرات مثبت قابل اعتنایی در زمینه حقوق کودک وجود دارد.
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در کمیته حقوق خصوصی این کمیسیون، لایحه‌ای از دولت تحت عنوان  حمایت از کودکان و نوجوانان در حال بررسی و تصویب است. در این لایحه مباحث بسیار جدیدی مطرح شده که یکی از این مباحث موضوع بزه‌دیدگی کودکان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار