خراسان جنوبی هم اکنون رتبه ششم سطح زیر کشت پسته کشور را به خود اختصاص داده است.

اختصاص رتبه ششم پسته کشور به خراسان جنوبی

خراسان جنوبی هم اکنون رتبه ششم سطح زیر کشت پسته کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: وجود ارقام سازگار با اقلیم منطقه و کیفیت بالای پسته و وجود ترمینال های ضبط پسته از جمله مهمترین مزیت های نسبی این استان نسبت به دیگر استان ها در زمینه توسعه و سرمایه گذاری احداث باغ پسته و صنایع وابسته آن است.

ولی پور ، پرداخت تسهیلات کم بهره از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی به منظور احداث باغات فنی و راه اندازی مراکز فرآوری پسته که به اعضای صندوق وام تعلق می گیرد را از جمله خدمات این سازمان در جهت رفع مشکلات پسته کاران عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: 19 هزار و 432 هکتار از اراضی استان به کشت پسته اختصاص دارد که از این میزان 11 هزار بارور و بقیه غیر بارور می باشد.

وی خاطر نشان کرد: پارسال از مجموع 18 هزار و 432 هکتار کشت پسته، 14 هزار و 890 تن محصول برداشت شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 10 هزار نفر در سطح استان در زمینه کاشت، تولید و فرآوری پسته مشغول به فعالیت هستند، یادآور شد: هم اکنون ارقام پسته پیوند شده استان شامل اکبری، کله قوچی، اوحدی، احمد آقایی و پسته سفید می باشد که مرغوب ترین پسته استان ارقام کله قوچی و اکبری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین شور شدن منابع آب و خاک و افت آبهای زیر زمینی را از دیگر مشکلات فرآروی پسته کاران استان اعلام کرد.

ولی پور گفت: در حال حاضر تعداد 10 ترمینال ضبط پسته در بشرویه، پنج واحد در سرایان، سه واحد در قاین، سه واحد در فردوس، دو مورد در بیرجند و در شهرهای نهبندان و خوسف هرکدام یک واحد وجود دارد.

قدمت کاشت پسته درخراسان جنوبی به بیش از 80 سال گذشته بر می گردد./ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.