اکنون که زندگی سازمانی همواره با شتابی افزونتر از گذشته در حال سپری است بنابراین اين شتاب تغيير و تحول در هر سازمان، نهاد و دستگاهی، منابع انسانی شایسته و توانمند را می‌طلبد تا بتواند جوابگوی نيازهای سازمانی و جامعه شود. در چنین شرایطی بحث پيرامون نظام شايسته سالاری و فرآيند آن و اصول و روش‌های استقرار آن در هر جامعه‌ای كه خواهان بهبود مستمر است، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

باشگاه خبرنگاران؛ شایسته سالاری در انتخابات مدیران و سپردن کار به دست کاردان مقوله بسیار مهمی است که عمل به آن رشد سلامت جامعه، پیشرفت کلی و تحقق اهداف را بدنبال دارد. اما چنانچه برای کسب کرسی‌های مدیریتی و اخذ پست‌های کلیدی انتصاب و انتخاب مدیران و روسا در هر بخشی خدایی نخواسته با سیاسی کاری و رابطه بازی انجام شود بی تردید باید انتظار اجحاف حقوق شهروندان، پس رفت‌ها و ناکارآمدی‌ها را داشت چرا که جایگاه واقعی مدیران فنی با تجربه، کارآمد و متعهد دلسوز در مسیری ناعادلانه را کسانی پر می‌کنند که از کانال‌های مختلف با لابی بازی، سفارش، تبانی و...توانسته به این جایگاه برسند در حالی که متخصصین متعهد و خلاق، ناجوانمردانه به حاشیه رفته و اصل توجه به تخصص، دانش و تجربه، که شایعترین اصل گزينش بر اساس معيارهای همگانی است زیر سئوال می‌رود.

اکنون که زندگی سازمانی همواره با شتابی افزونتر از گذشته در حال سپری است بنابراین اين شتاب تغيير و تحول در هر سازمان، نهاد و دستگاهی، منابع انسانی شایسته و توانمند را می‌طلبد تا بتواند جوابگوی نيازهای سازمانی و جامعه شود. در چنین شرایطی بحث پيرامون نظام شايسته سالاری و فرآيند آن و اصول و روش‌های استقرار آن در هر جامعه‌ای كه خواهان بهبود مستمر است، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حال تحقق چنین فرآیندی زمانی هویدا و نمود عملی به خود می‌گیرد که انتصاب و انتخاب مدیران آلوده به سیاست بازی وابستگی‌های خاص و رابط فردی و گروهی نباشد تا نظام مديريتی حاكم بر سازمان‌ها از شايستگی كافی برخوردار و تحقق اهداف سازمانی و انتظارات جامعه در مسیر بالندگی به خوبی لمس و به عینه دیده شود. بنابراین همان طور که گفته شد تمرکز و نظارت دقیق بر نحوه انتخاب مدیران در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به طور مثال بررسی و نظارت بر انتخابات روسای فدراسیون‌های مختلف ورزشی که از اهمیت فوق العاده خاصی به منظور وجه برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی در میادین ورزشی جهان و تعصب ملی جامعه برخوردار است آنقدر باید با حساسیت و موشکافانه انجام شود که جای بحثی برای مسئولان نداشته باشد چرا که بخش قابل توجهی از فتح سکوهای قهرمانی جهان در تیم‌های ورزشی زایده تلاش مدیران متخصص و مسئولان متعهد این عرصه است. با این وجود در انتخابات شایسته روسای فدراسیون‌های ورزشی اصل منافع ملی نباید در لابه لای سیاسی بازی‌ها و لابی گری کم رنگ شود.

البته وزیر محترم ورزش و جوانان و معاونت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای بارها بر پایبندی به قوانین و مقررات در خصوص برگزاری انتخابات سالم در فدراسیون‌ها، تاکید داشته و مردم نیز با رضایت از این که بدنه ورزش کشور با رویکرد نوین و در مسیر سلامت در حال شکوفا شدن است بارقه امید در وجودشان ایجاد شده است که چهره وزارت ورزش از تهمت‌های ناروا که گاه دستاویز فدراسیون جهانی قرار می‌گرفت و این وزارت را متهم به دخالت در امور انتخابات فدراسیون‌ها می‌کرد، زدوده شود اما ناگهان در کمال ناباوری در کنار برخی حواشی پررنگ انتخابات برخی فدراسیون‌ها همچون قایقرانی و اتومبیلرانی در یکی از بد‌اقبال‌ترین فدراسیون‌های ورزشی کشور (فدراسیون سوارکاری) که دو سالی است بصورت سرپرستی اداره می‌شود اخباری در خصوص دخالت سیاسون در این ورزش ملی به گوش می‌رسد.

البته این دخالت‌ها بخاطر لابی های قوی از سوی برخی که خود زمانی خواهان پیروزی در انتخابات این فدراسیون بوده اما ناکام مانده‌اند به گوش می‌رسد تا تلاش شود فردی در این دوره سکان فدراسیون سوارکاری را در دست گیرد که سالیان پیش از هیچ اقدامی برای انتخاب وی در انتخابات فدراسیون سوارکاری فروگذار ننمود و حتی در آن انتخابات به نفع او کنار رفته است.

جالب این جاست که در همین رابطه افرادی که غیر مستقیم خواهان انتخاب نامزدی که اکنون در مراکز دولتی دارای پست است و برای سکانداری ریاست فدراسیون سوارکاری تلاش می‌کند در گفتگویی از وزارت ورزش و جوانان از سو‌‌‌ مدیریت و عملکرد وزارت ورزش و جوانان انتقاد کرده بود و خواستار عملکرد قانونی در این حوزه شده بود و وزیر ورزش را به انعطاف پذیری در قبال فشارهای بیرونی و دخالت دیگران در انتخابات متهم کرده است با این وجود اگر روال به همین شکل پیش برود و نظارتی جامع در این خصوص برای انتخاب شایسته صورت نگیرد این احتمال وجود دارد رئیس فدراسیون سوارکاری فردی گزینشی انتخاب شود.

شکی نیست که وزارت ورزش و دستگاه‌های نظارتی از هیچ اقدامی در خصوص برگزاری انتخابات سالم فدراسیون‌های ورزشی دریغ نمی‌کنند و این موضوع به جد مورد تاکید اعضای فراکسیون ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی نیز هست تا جایی که حسین گروسی یکی از اعضای فراکسیون در گفتگویی خواهان برگزاری سالم و بی حاشیه انتخابات روسای فدراسیون‌ها و معیار انتخابات بر مبنای تخصص تعهد و تجربه و تبحر شده نه این که رابطه بازی در این عرصه جای ضابط را بگیرد، به اذعان عضو فراکسیون ورزش و جوانان مجلس، هدف ورزش پرهیز از سیاست کاری است و افرادی باید در فدراسیون‌ها انتخاب شوند که دارای کارنامه درخشان و تعهد و تخصص باشند تا در عرصه‌های بین اللملی و بازاریای آسیایی نتایح خوبی حاصل شود.

حال انتظار می‌رود با حمایت و نظارت وزارت ورزش و جوانان شرایط انتخابات سالم را برای این فدراسیون و سایر فدراسیون‌های ورزشی فراهم آورند تا شایسته ترین افراد سکاندار هدایت فدراسیون های ورزشی کشور شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار