در صورت تامین اعتبار 6 میلیارد تومانی کشتی اقیانوسی تا پایان سال 93 به آب انداخته می‌شود. دانشیار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران خبر داد؛

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران،وحید چگینی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی صبح امروز در نشست تخصصی تغییر اقلیم که در سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد، طی سخنرانی گفت: پژوهشگاه علوم جوی 22 سال پیش تشکیل شد که در ابتدا نهاد کوچکی بود، ولی هم اکنون به یک درخت بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: این پژوهشگاه، 3 پژوهشکده فناوری و علوم دریایی، علوم دریایی و علوم جوی دارد و هم اکنون 45 عضو هیات علمی که 40 عضو آن به صورت تمام وقت هستند، در این پژوهشگاه مشغول فعالیت هستند و امیدواریم تا پایان سال 94 این پژوهشگاه به 50 عضو هیات علمی برسد.

وی اظهار داشت: سه مرکز علمی در پژوهشگاه ایجاد شده که شامل مرکز ملی هشدار دریایی، داده‌های اقیانوسی و تحقیقات جنوبگان برای تحقیقات تاسیس شده است که البته طرحی نیز در این رابطه به وزارت علوم داده شده که امیدواریم به تصویب نهایی برسد و برای هیات دولت ارسال شود.

چگینی تصریح کرد: در خصوص طرح‌های کلان باید بگویم که این طرح‌های کلان موجب ارتقاء شرایط کشور شده و درحال حاضر کشور از اعتبار خوبی در منطقه برخوردار است.

وی اظهار داشت: یک مرکز وابسته به یونکسو ایجاد کرده‌ایم که مرکز منطقه‌ای غرب آسیا و کل منطقه غرب آسیب را پوشش می‌دهد البته مراسمی در خصوص دوره‌های آموزشی کوتاه مدت انجام می‌شود.

چگینی در رابطه با کشتی تحقیقاتی افزود: تا کنون 20 میلیارد تومان اعتبار در خصوص این کشتی اختصاص یافته و امیدواریم با تامین 6 میلیارد تومانی تا انتهای سال 93 شاهد آب اندازی این کشتی باشیم.

وی در ادامه گفت: هم اقدام به تأسیس پژوهشکده علوم جوی را انجام داده‌ایم که هدف آن کمک به سازمان هواشناسی بوده و با این روند توسعه امیدواریم بتوانیم به پیشرفته ترین کشور در حوزه اقیانوس شناسی و هواشناسی تبدیل شویم.

چگینی افزود: طی 8 سال گذشته نزدیک به 300 مقاله ISI منتشر شده و امیدواریم در سال جاری با قوت پروژه‌های نیمه تمام به اتمام برسد، چنانچه یکی از پروژه‌های تحقیقاتی طولانی ترین گشت تحقیقاتی خلیج فارس بوده که در 8 مرحله انجام شد و تا پایان سال مدل‌های آن تحلیل می‌شود.

وی اظهار داشت: سه پروژه کلان دیگر نیز که جمع آوری اطلاعات و اسناد در خصوص دریای عمان، خلیج فارس و خزر است، نتایج آن حداقل در کتاب‌های مربوط به اقیانوس شناسی خلیج فارس و اقیانوس شناسی خزر در نیمه دوم سال جاری به چاپ می‌رسد و در خصوص دریای عمان نیز در سال بعد کتاب آن به چاپ خواهد رسید.

چگینی تصریح کرد: هم اکنون در حال تدوین ارائه برنامه راهبردی برای تصویب برنامه راهبردی هستیم، چنانچه این خبر را نیز باید بدهم که امسال نشستی در نیوزند داریم.

وی در ادامه به بحث پیش بینی جریان اموال اشاره کرد و افزود: پیش بینی جریان از چند سال پیش آغاز شده، چنانچه مدل سازی پیش بینی امواج در خصوص دریای خلیج فارس و عمان در نیمه اول سال 93 انجام می‌شود و بعد از آن این پیش بینی در خصوص دریای خزر انجام می‌شود.


بانک اطلاعاتی در زمینه هواشناسی و مقالات در این زمینه ایجاد شده است.

حسن خالقی زواره، دانشیار پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی صبح امروز در نشست تخصصی تغییر اقلیم که صبح امروز در سالن همایش‌های پژوهشگاه مل اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، طی سخنرانی گفت: یکی از مباحث مهم در خصوص بودجه‌های تحقیقاتی است، چنانچه 99 درصد آن بودجه‌ها از سوی دولت است و پژوهشگران نیز به دلیل عدم قطع نان خود باید این فعالیت را انجام دهند.

وی افزود: در این رابطه باید به این نکته اشاره کنیم که این امر باید به صورت هدفمند صورت گیرد، چنانچه فعالیت‌هایی که قبلا انجام شده باید دنباله گیری شود.

خالقی زاده خبر از ایجاد بانک اطلاعاتی مقالات در خصوص مسائل هواشناسی داد و اظهار داشت: این بانک هم اکنون ایجاد شده است و در آن اطلاعات مسائل مختلف هواشناسی پیاده شده است.

وی در ادامه به تاریخچه تغییر اقلیم اشاره کرد و افزود: در سال 1335 برای نخستین بار بحث تغییر اقلیم مطرح شد و در سال 1345 نیز برای نخستین بار بحث گرمایش جهانی مطرح شده است. البته در سال 1370 هیاتی بین المللی با کمک سازمان ملل متحد شکل گرفته است، البته در ایران مطالعات مربوط به مسائل هواشناسی نخستین بار در سال 1998 شکل گرفته است که نخستین مطالعات در خصوص مسائل مختلفی همچون آب، کشاورزی و آشکار سازی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات هواشناسی در مقیاس کشور و ملی، این امر مورد بررسی است.


انشار گاز گل خانه‌ای باید کنترل شود/ گرمایش زمین افزایش می‌یابد


با توجه به انشار گاز گل خانه‌ای افزایش گرمایش زمین طی سال‌های 2050 تا 2100 صورت می‌گیرد.

فرحناز تقوی، استادیار موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران صبح امروز با حضور در نشست تخصصی تغییر اقلیم که در سالن همایش‌های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، طی سخنرانی گفت: تغییر اقلیم یک پدیده جهانی است و در قاره‌های مختلف همچون استرالیا و آمریکا تحقیقات زیادی در این زمینه شکل گرفته است، اما تحقیقات منطقه خاورمیانه در این زمینه اندک است و باید افزایش یابد.

تقوی تصریح کرد: فعالیت‌هایی در این رابطه از جمله طرح‌های پژوهشی شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: طبق آخرین گزارش مرکز بین الملل پیش بینی‌های تغییر اقلیم (IPCC) نشان می‌دهد که میانگین‌های اندازه گیری تغییر اقلیم بر اساس داده‌های تاریخی روند کاملا افزایشی داشته است.

وی اظهار داشت: آمار بررسی در سال 2007 نشان می‌دهد که تغییر اقلیم در آسیا بیشتر از مناطق دیگر است و تولید محصولات کشاورزی 20 درصد در جنوب و شرق و 30 درصد نیز در مناطق جنوب آسیا است که همین امر کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تقوی تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال 2013 به این واقعیت نزدیک می‌شویم که بحث انشار گاز گل خانه‌ای باید کنترل شود و کشور چین بعد از آمریکا بالاتر انتشار گاز گل خانه‌ای را دارند.

وی اظهار داشت: بحث گرمایش در سامانه اقلیم کاملا روشن و واضح است و عوامل انسانی در گرمایش اقلیم تأثیر مستقیم دارد.

تقوی تصریح کرد: از سال 2050 تا 2100 روند گرمایش زمین و افزایش آن نشان می‌دهد که گرمایش زمین صورت می‌گیرد.

گسترش گاز Co2 گرم شدن زمین را در پی داشت

گسترش گاز گل خانه‌ای و Co2 موجب گرم شدن زمین از دهه 80 شده است.

محمد تقی زمانیان استاد بازنشسته پژوهشکده هواشناسی صبح امروز با حضور در نشست تخصصی تغییر اقلیم که در سالن همایش‌های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، طی سخنرانی گفت:‌ از ابتدای دهه 80 شاهد گرم شدن کره زمین بوده‌ایم و دلیل آن نیز گسترش گاز گل خانه‌ای و Co2 است.

وی افزود: تغییر اقلیم دلایل مختلفی دارد که از جمله آن تغییر محوری زمین بوده است، چنانچه باید به این نکته نیز توجه شود که در اقلیم تنها دما و بارش مهم تلقی نمی‌شود، بلکه اقلیم یک نظام است و تغییر پیامد‌های ناگواری را در پی دارد.

زمانیان تصریح کرد: اقلیم ، تابع همه فراسنج‌های اقیانوس شناسی بوده و اساس اقلیم، بحث منطقه‌ای آن است.



ثبت بیشترین پدیده گرد و غبار در استان بوشهر و دزفول

ایستگاه‌های بوشهر و دزفول بیشترین ثبت پدیده گرد و غبار را در دو فصل بهار و تابستان داشته است.

قاسم عزیزی دانشیار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران طی سخنرانی در نشست تخصصی تغییر اقلیم در سالن همایش‌های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، گفت: موازنه گرمایی زمین با توجه به دخالت انسان و تغییر اقلیم رخ داده است، البته تغییر اقلیم به عنوان عامل و پیش زمینه طوفان‌های گرد و غبار خود دلایل پیچیده فیزیکی را به دنبال دارد.

وی افزود: چشمه یا منبع گرد و غبار، باد قوی و پوشش سطحی می‌تواند در این امر نقش داشته باشد، البته تغییرات انجام شده در ارتباط این امر موجب ناپایداری بیشتر سیستم و افزایش طوفان و گرد و غبار می‌شود.

چنانچه در این رابطه بحث گرد و غبار در تهران با بحث گرد و غبار اصلی که رخ می‌دهد، متفاوت است و آن‌چه در تهران مشاهد می‌شود، عمدتا گرد و غبار‌هایی است که در لایه زیرین در حال انجام است و آثار جبران ناپذیری دارد.

عزیزی تصریح کرد: 2 ایستگاه دزفول و بوشهر بیشترین فراوانی را در زمینه گرد و غبار داشته، البته هرچه از این دو ایستگاه فاصله می‌گیریم، شدت گرد و غبار کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: عمده پدیده گرد و غبار در فصل بهار و تابستان است و در پاییز و زمستان این پدیده کمتر است، چنانچه این پدیده در سه منطقه شمالی، میانی و جنوبی در غرب تقسیم شده و بیشترین پدیده گرد و غبار در نیمه جنوبی و در ساعات میانی یعنی 18 و 15 مشاهده می‌شود.

وی اظهار داشت: یک مورد پدیده گرد و غبار شدید که بیش از نیمی از کشور را درگیر خود می‌کند، در آینده نزدیک رخ می‌دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقلیم ، آب و هوا ، ریز گرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار