درآستانه بيست و پنجمين سالروز ارتحال بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي،كتاب ارزشمند "انديشه سياسي امام خميني(ره)"،نوشته غلامرضا ذاكرصالحي،به همت انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش  حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، مؤلف در اين اثر ارزشمند در پنج مقاله،افزون بر ارائه اركان انديشه سياسي امام خميني(ره)، ريشه‌هاي نظري تفكرات ايشان را در آموزه‌هاي ديني بررسي مي‌كند و مي‌كوشد از خلأها و آسيب‌هاي پيش‌گفته دوري كند.
 
در مطالعات مربوط به انديشه سياسي اسلام نكته‌اي كه بايد پژوهشگران  به آن توجه كنند،آسيب‌شناسي گونه‌اي از تفاسير انديشه ديني است كه نوعي اصالت تسليم، توقف نظري و رئاليسم سياسي را براي جهان اسلام به ارمغان مي‌آورد.
 
حركت امام خميني(ره) نقطه مقابل اين تفاسير،در برهه حساس از تاريخ معاصر است. از اين رو، فهم زواياي اين حركت تنها پس از بازشناسي تاريخي انديشه سياسي اسلام و الگوهاي عملي نهضت اسلامي، به‌ويژه نهضت عاشورا از يك سو، و شناخت جامع رويكردهاي رقيب در جهان اسلام ازديگرسو،امكان‌پذير است.
 
چارچوب تفكر و عمل امام خميني(ره) كه مبتني بود بر نحوه برداشت ايشان از مفاهيم عاشورايي به‌عنوان مفاهيم واسط براي تبيين حركت مردمي عليه رژيم پهلوي، حداقل در سال‌هاي دهه‌هاي 40 و50، جديد و بكر بوده است،از اين رو نهضت امام‌خميني(ره) را نمي‌شد پيش‌بيني، پيشگيري و با آن مقابله كرد.
 
كتاب انديشه سياسي امام خميني(ره) مجموعه مقالاتي است كه در سال هاي گذشته در سمينار بين‌المللي امام خميني(ره) در تهران ارائه شده و اكنون با افزودن سه مقاله ديگر، به زيور طبع آراسته شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: کتاب ، اندیشه ، دینی ، امام ، خمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار