کارشناسان اقتصادی معتقدند آمریکا در خوشبینانه‌ترین حالت تنها می‌تواند 10 درصد گاز به اروپا صادر کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، "سلیمان زغیدور"،کارشناس مسائل بین المللی در تحلیل وضع به وجود آمده بین اوکراین و روسیه بر سر قیمت گاز و بدهی‌های اوکراین به روسیه می‌گوید: روسیه در این پرونده می‌تواند بر اوکراین فشار وارد کند زیرا اوکراین برای تامین گاز مورد نیاز چه برای مصارف کارخانه و صنایع تولیدی چه برای مصارف خانگی به گاز روسیه به طور کامل وابسته است.

 اما استفاده از این اهرم برای روسیه نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد. در واقع استفاده از اهرم گاز به مثابه شمشیر دولبه ای است که استفاده از آن به خود روسیه نیز آسیب وارد می‌کند.

صرف‌نظر از اینکه اوکراین مشتری خوبی برای گاز روسیه است، بخش قابل توجهی از گاز صادراتی روسیه به 17 کشور اروپایی نیز از مسیر خاک اوکراین عبور می‌کند. برخی از این 17 کشور نیز تا 100 درصد به گاز روسیه وابسته هستند.

 بدین ترتیب روسیه می‌تواند بر مقامات و دولت اوکراین درباره قیمت گاز فشار وارد کند. همان دولتی که تاکنون از تخفیف‌های گازی خوب روسیه برخوردار بود.

زیرا اوکراین برای هر هزار متر مکعب تاکنون حدود 200 یورو پرداخت می‌کرد که نصف قیمت آزاد گاز صادراتی این کشور به اوکراین در حال حاضر است.

 اکنون اگر روسیه حدود چهار میلیارد یورو برای طلب گازی خود از اوکراین می‌خواهد به دلیل این است که قیمت گاز را تقریبا دو برابر حساب کرده است.

 روس‌ها تهدید کرده‌اند اگر دستم کم دو میلیارد دلار از بدهی های اوکراین پرداخت نشود، گاز اوکراین قطع خواهد شد.

چیزی که در این باره از اهمیت زیادی برخوردار است اینکه اروپا نمی تواند از گاز روسیه چشم پوشی کند. آمریکا تنها می تواند 10 درصد گاز خود را آنهم نه حالا بلکه شش سال دیگر، به اروپا صادر کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار