شرکت نفتوگاز اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ پیشرفتی در گفتگوهایی که در برلین برای حل و فصل اختلافات گازی بین مسکو و کیف آغاز شده، حاصل نشده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛  شرکت نفتوگاز اوکراین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ پیشرفتی در گفتگوهایی که در برلین برای حل و فصل اختلافات گازی بین مسکو و کیف آغاز شده، حاصل نشده است.

"گونتر اوتینگر" کمیسر انرژی اروپا دیروز خلاف این را گفته بود.

اوتینگر روز دوشنبه در پایان گفتگوها با وزیران انرژی روسیه و اوکراین اعلام کرد دو طرف پیشنهادی را بررسی می کنند که در آن پیش‌بینی شده است اوکراین دو میلیارد دلار (یک و نیم میلیارد یورو) بدهی به روسیه را تا پنجشنبه و 500 میلیون دلار دیگر را تا هفت ژوئن پرداخت کند.

با این حال، نفتوگاز روز سه‌شنبه اعلام کرد شرکت گازپروم روسیه بر موضع «غیرسازنده» خود تأکید دارد و همچنان پرداخت کل بدهی اوکراین را خواستار است از جمله بخشی که اوکراین آن را قبول ندارد.

نفتوگاز در بیانیه خود از نبود پیشرفت‌های واقعی در مذاکرات با گازپروم ابراز تأسف کرد اما گفت آماده است بدهی خود را بر اساس «توافقی معقول» بپردازد.

یوری پرودان وزیر انرژی اوکراین روز دوشنبه از تأیید اینکه که کیف پذیرفته است تا روز پنجشنبه دو میلیارد دلار به روسیه بپردازد طفره رفت و یادآور شد که دو طرف تا روز چهارشنبه برای پاسخ به پیشنهاد کمیسر انرژی اروپا فرصت دارند.

وی گفت: «موضوع پرداخت بدهی مطرح نیست. اوکراین بدهی خود را پرداخت و به تعهداتش عمل خواهد کرد. ما می خواهیم به قیمتی توافقی برسیم».

کیف بازنگری در توافقنامه سال 2009 را که این کشور را مجبور می کند حجم معینی گاز را به قیمت 485 دلار برای هر 1000 متر مکعب خریداری کند خواستار است. این قیمت بیشتر از قیمت گازی است که به مشتری اروپایی فروخته می شود.

مسکو در دوره اعتراضات میدان استقلال کیف، قیمت گاز صادراتی به اوکراین را به 268 دلار و 50 سنت کاهش داد اما ماه فوریه پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین، آن را به قیمت قبلی بازگرداند. قیمت متوسطی که مشتریان اروپایی برای گاز روسیه می پردازند حدود 370 دلار است.

شبکه تلویزیونی راشا 24 روز دوشنبه به نقل از الکسی میلر رئیس گازپروم اعلام کرد در صورتی که اوکراین همه بدهی خود را بپردازد گازپروم آماده است در قیمت گاز صادراتی به اوکراین تجدید نظر کند. مسکو در مجموع سه میلیارد و 500 میلیون دلار بدهی گازی از اوکراین طلب می کند.

انتهای پیام/به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ 
برچسب ها: گفتگو ، گاز ، روسیه ، اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار