همکاری های دوجانبه میان تهران و مسکو در زمینه های اقتصادی ، ژئوپلتیکی و استراتژیک اخیرا گسترش بی سابقه ای داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العربیه؛ این شبکه در پایگاه اینترنتی خود با انتشار مقاله ای به قلم " دکتر مجیدرفیع زاده " کارشناس سیاسی و محقق دانشگاه هاروارد و رییس شورای بین المللی آمریکا ، نوشت :  همکاری های دوجانبه میان ایران و روسیه به سرعت در حال افزایش است بخصوص از هنگامی که بحران اوکراین ایجاد شده و کریمه نیز به روسیه پیوسته است . حضور "حسن روحانی" در نشست سازمان مشارکت شانگهای در بیشکک نیز به توسعه این مشارکت های دوطرفه کمک شایانی کرد . 

امضای معاملاتی با ارزش چندین میلیارد دلار میان روسیه و ایران باعث تشدید نگرانی های غرب و ایالات متحده شده است . روسیه و جمهوری اسلامی ایران این توانایی را دارند که تحریم های غرب را بی اثر کرده و تاثیر فشارهای مالی ایالات متحده  علیه تهران را با استفاده از هر روشی که "دلار "‌را از روند معاملات حذف کند ، کاهش دهد . این کار باعث تسهیل اجرای پروسه معاملات می گردد .

العربیه در ادامه این مقاله آورده است : معاملات اخیری که مورد مذاکره میان تهران و مسکو بوده است شامل تبادل نفت با کالا به ارزش 1.5 میلیارد دلار در یک ماه می باشد . این دادوستد برای تهران مفید خواهد بود چرا که صادرات نفتی این کشور را تا 50 درصد افزایش داده و منجر به رونق اقتصادی در داخل ایران خواهد شد . 

به گزارش خبرگزاری رویترز ، ایران متعهد شد که بطور روزانه تعداد 500 هزار بشکه نفت خود را به روسیه صادر نماید . روسیه نیز در مقابل در تامین انواع تجهیزات و کالاهای مختلف با "تهران" همکاری خواهد کرد . 

این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی "ایران" را یک منبع بالقوه اقتصادی می دانند که می تواند نیاز آنان به مسکو را قطع کند . 

رفیع زاده همچنین تصریح کرد : معاملات کلی میان تهران و مسکو به ارزشی بالغ بر 20 میلیارد دلار است . یک مقام ارشد دولت ایران در گفتگو با رویترز خاطرنشان نموده است : مقامات ایرانی در حال رایزنی اقتصادی با روسی ها هستند و امیدواریم که این معاملات هرچه زودتر امضا شود بدون توجه به آنچه در مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق نهایی میان تهران و کشور 5+1 رخ داده است . 

دیگر همکاری های دوجانبه میان روسیه و ایران شامل معامله ای به ارزش 8 تا 10 میلیارد دلار در بخش انرژی می باشد . بر اساس این قرارداد روسیه موظف است 500 مگاوات برق به ایران صادر کند که می تواند به ارتقا سطح کارکرد نیروگاه ها ، ساخت نیروگاه های حرارتی ، آبی  و برقی جدید در داخل کشور کمک کننده باشد . بعلاوه اینکه مسکو متعهد شده است که در ازای دریافت نفت ایران ، خطوط انتقال برق در شهرهای ایران را تامین نماید . 

از دیگر معاملات دوجانبه میان این دو هم پیمان می توان به قرارداد  ساخت 8 رآکتور هسته ای جدید برای تهران توسط مسکو اشاره کرد . دو عدد از این رآکتورها در نیروگاه بوشهر ساخته و نصب خواهد شد . یک منبع رسمی در این باره به رویترز گفت : ایران و روسیه به احتمال فراوان در سال جاری یک قرارداد بین دولتی عظیم در موضوع ساخت چهار تا هشت رآکتور هسته ای امضا خواهند کرد .

طرف قرارداد روسی در این معامله شرکت "روس اتم " ، شرکت اتمی دولت روسیه بوده که عموما ساخت نیروگاه های جدید را در ایران مدیریت خواهد کرد . مسکو پیشتر نیز در ساخت رآکتورهای عملیاتی در نیروگاه بوشهر مشارکت داشته است . بخشی از نگرانی غرب همین امضای معامله نیروگاه بوشهر می باشد که قابلیت غنی سازی اورانیوم با درصد بالا را داراست . 

* اهداف اقتصادی ، ژئوپلتیکی و استراتژیک 
در حالی که ممکن است برخی از کارشناسان روابط میان تهران و مسکو به همکاری های اقتصادی محدود بدانند ،  اما این دو هم پیمان در مسائل بسیار مهم دیگری نیز با یکدیگر همراه هستند که از جمله آنها می توان به موارد استراتژیک و ژئوپلتیکی اشاره نمود . تهران معاملات تجاری با روسیه در بخش انرژی را که علاوه تامین سوخت موجب رونق اقتصاد کشور نیز می شود بسیار حائز اهمیت می داند و در مقابل روسیه نیز معتقد است در کنار روابط مالی ، اهداف استراتژیک فراوانی در مشارکت با ایران وجود دارد . 

هم دولت حسن روحانی و هم دولت ولادیمیر پوتین معتقدند روابط رو به افزایش میان تهران و مسکو بعنوان ابزاری علیه تاثیر تحریم های غرب در منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت . این مشارکت دوجانبه و قوی علاوه بر تقویت موضع سیاسی کرملین در خاورمیانه ، حضور و فعالیت منطقه ای آن را نیز در آینده افزایش خواهد داد . 

تهران نیز مسکو را اهرم قدرتمندی می داند که می توان از آن در مقابله با ایالات متحده بهره مند شد . 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار