مقامات نهادهای مبارزه مواد مخدر افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر در امتداد «مسیر شمال» به توافق رسیدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛  مقامات نهادهای ضد مواد مخدر افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در امتداد «مسیر شمال» به توافق رسیدند.
 
بنابر این بیانیه نهاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاجیکستان، این توافق در نشست سه‌جانبه و با حضور مقامات ارشد هر 3 کشور بدست آمده است.
 
پایگاه خبری این نهاد دولت تاجیکستان در ادامه اعلام کرد: براساس این توافق افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان همزمان با همکاری در اجرای برنامه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در امتداد مسیر شمال در جهت تبادل اطلاعات عملیاتی و آموزش متخصصان نیز همکاری‌ می‌کنند.
 
«رستم نظر اف» رئیس نهاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاجیکستان در این نشست یکی از شرایط کلیدی برای کاهش خطرات ناشی از مواد مخدر را ایجاد یک سیستم چند سطحی همکاری‌های بین‌المللی عنوان کرده است.
 
به گفته وی، مشکل قاچاق مواد مخدر تا همین اواخر به عنوان یک مشکل محلی و یا منطقه‌ای محسوب می‌شد، اما در حال حاضر مشخص شده که این مشکل منافع بسیاری از کشورها و کل جامعه جهانی‌ را به طور عام تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
این منبع همچنین تصریح کرد که مقامات وابسته 3 کشور در نشست دوشنبه بر ضرورت اجرای مؤثر توصیه‌های اجلاس‌های قبلی، کنفرانس وزرا و جلسات سران سازمان مبارزه با مواد مخدر در چارچوب برنامه همکاری سه‌جانبه تأکید کردند.
 
بنابر اعتقاد سازمان‌دهندگان، این نشست اتحاد استراتژیک‌ کشورهای ثالث‌ را تقویت و همکاری بین کشورهای منطقه در راستای ایجاد سدی پایدار در برابر قاچاق مواد مخدر از افغانستان را افزایش می‌دهد.
 
شرکت‌کنندگان در پایان این نشست، اعلامیه نهایی و برنامه اقدامات برای سال‌های 2014-2015 را جهت اجرا تصویب کردند.
 
در این اسناد آمده‌ است که تولید مواد مخدر در افغانستان و افزایش تقاضا برای آن خطر مضاعفی را برای امنیت منطقه و فراتر از آن‌ ایجاد می‌کند که مقابله با این پدیده نیازمند تقویت همکاری و اقدامات جامع و نیز تقویت ساختارهای مربوطه در کشورهای ترانزیت و تولیدکنندگان در افغانستان‌ است.
 
بنابراین گزارش در نشست سه‌جانبه «دین محمد مبارز راشدی» وزیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و «بازمحمد احمدی» معاون وزیر کشور افغانستان، «غلام‌جان اناربایف» معاون اول رئیس نهاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرقیزستان شرکت کردند.
 
در این نشست که به همت نهاد‌های وابسته به سازمان ملل برگزار شد همچنین مقامات ارشد انتظامی تاجیکستان شامل دادستانی کل، وزارت کشور و نهاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هیئتی از ریاست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان ملل و چندین سازمان بین‌المللی فعال در آسیای مرکزی حضور و در روند مباحثات تبادل نظر کردند.
 
اولین جلسه سه‌جانبه مقامات ضد مواد مخدر این کشورها نیز در ماه ژانویه سال 2012 در شهر دوشنبه برگزار شده بود.
 
با حمایت مالی سازمان ملل متحد در سال 2001 و با هدف تنظیم و زمان‌بندی اقدامات در امر مبارزه با مواد مخدر نهاد ویژه‌ای در دولت تاجیکستان ایجاد شده است.
/انتهای پیام

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.