"تونی‌بلر" و هیئت تحقیق درباره جنگ عراق برای انتشار نسخه کامل مکاتبات بین بوش و بلر تحت فشارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت: سِر جان میجر نخست وزیر محافظه کار سابق انگلیس گفته است، تونی بلر باید از هیئت تحقیق چیلکوت بخواهد مکاتباتش با جرج بوش درباره جنگ عراق را منتشر کند چون انتشار فقط چکیده مطالب و نقل قولها موجب تشدید سوء ظن ها می‌شود.

میجر که در سال 1997 در برابر بلر شکست خورد، گفت جای تاسف دارد  که دفتر کابینه نسخه کامل نامه‌ها را ارائه نمی‌دهد.

هیئت تحقیق چیلکوت درباره جنگ عراق پس از توافق با وزرای دولت درباره انتشار چکیده مکاتبات بین بلر و بوش بجای نسخه کامل آنها، به ماست مالی کردن متهم شده است. 

انتشار گزارش تحقیقات چیلکوت چند سال به تاخیر افتاده است و مباحثات در ماههای اخیر بر بیست و پنج یادداشت از بلر به بوش و صد و سی مکالمه ثبت شده متمرکز بوده است.

پس از مذاکرات فشرده،‌ سِر جان چیلکوت که از سال2009 ریاست این تحقیق را بر عهده داشته است، با دفتر کابینه به توافق رسید که چکیده مکالمات منتشر شود اما نقل قولهای مستقیم از یادداشتها به میزان حداقل که برای اعلام نتیجه تحقیق ضروری است، ذکر شود. وی همچنین موافقت کرده است که مطالب نامه‌ها نباید منعکس کننده دیدگاههای بوش باشد. 

هم اکنون در مورد انتشار چکیده های تعداد کمی از مهمترین صورت جلسات مربوط به  بیش از دویست  جلسه بحث و گفتگو در سطح کابینه توافق شده است. اما هیچ  تصمیمی اتخاذ نشده است که دقیقا کدام نقل قولهای مندرج در مکاتبات منتشر خواهد شد یا  چکیده مکاتبات چگونه تنظیم خواهد شد.

میجر در گفتگو با برنامه "امروز" در شبکه چهار رادیو بی بی سی گفت: اول آنکه، انتشار این چکیده‌ها کمکی به رفع سوء ظن‌ها نمی‌کند و ممکن است آنها را تشدید کند. دوم آنکه، از بسیاری جهات معتقدم عدم انتشار مکاتبات قاعدتا برای بلر بسیار خجالت آور خواهد بود بویژه آنکه خودش  لایحه انتشار اطلاعات را در زمان تصدی‌اش قانونی کرد. اما این تصمیمی است که در اصل دفتر کابینه  اتخاذ کرده است.

میجر گفت، دولت کنونی از اختیار انتشار این مکاتبات برخوردار نیست اما بلر و دیگر چهره‌های ارشد در دولت سابق حزب کارگر می‌توانند این توافق را لغو کنند و بگویند که به نظر آنها بهتر است نسخه کامل مکاتبات منتشر شود. شاید این به نفع آنها باشد چون در غیراینصورت سوء ظن ها در این خصوص تشدید خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار