فریادشیران: به تیم‌های پایه کم‌توجهی می‌شود/ تیم پایه اساس فوتبال هر کشور است

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: این روزها به تیم‌های پایه فوتبال بی‌توجهی زیادی می‌شود در صورتی که اساس فوتبال هر کشور را تیم‌های پایه آن تشکیل می‌دهند.

ناصر فریادشیران در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بیان داشت: در حال حاضر تمام رسانه‌ها پیگیر کادر فنی و سرمربیان تیم‌های بزرگسالان هستند و توجه به تیم‌های پایه بسیار کم است.
 
وی ادامه داد: در تمام دنیا مرسوم است که به تیم بزرگسالان بیش‌تر اهمیت می‌دهند ولی از تیم‌های پایه خود نیز غافل نمی‌شوند.
 
فریادشیران گفت: تیم پایه اساس فوتبال هر کشور است و مانند فونداسیون ساختمان است اگر یک ساختمان پایه و فونداسیون خوبی داشته باشد می‌شود روی آن برجی مستحکم بنا کرد. در فوتبال هم به همین صورت است.
 
وی افزود: متأسفانه در کشور ما باشگاه‌ها نگاه ضعیفی به تیم‌های پایه خود دارند. آن‌ها باید به بحث آکادمی‌ها و استعدادیابی‌ خود بیش‌تر اهمیت بدهند.
 
کارشناس فوتبال عنوان کرد: باشگاه‌های ما باید از مربیان با دانش و توانا در تیم‌های پایه استفاده کنند که متأسفانه کم‌تر از این دسته مربیان استفاده می‌شود و امکانات و زیرساخت‌هایی که در اختیار تیم‌ بزرگسالان است به تیم پایه اختصاص داده نمی‌شود و هدفگذاری برای تیم پایه در باشگاه‌های ایران وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: مربیان این دسته از تیم‌ها نمی‌توانند کمبودهای خود را رسانه‌ای کنند و انعکاس دهند و مورد حمایت نیز قرار نمی‌گیرند.
 
فریادشیران افزود: اگر در هر باشگاه در رده سنی 14-16 سال هر ساله 5 بازیکن انتخاب شوند و شرایط تمرین خوب و امکانات محدود مورد نیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهند، بازیکن در خود باشگاه پرورش پیدا کرده و برای این تیم در آینده بازی خواهد کرد.
 
فریادشیران دلیل عدم انگیزه مربیان برای کار کردن در تیم‌های پایه دستمزد ناچیز آن‌ها دانست و افزود: بازیکنانی که به این مربیان کمک می‌کنند و پرورش می‌دهند بعد از 4 سال وارد فوتبال حرفه‌ای شده و دستمزد بالا دریافت می‌کنند در صورتی که هر کدام از این مربیان درآمد کم‌تری دارند.
 
وی ادامه داد: مسئولان تدارکات یک تیم لیگ برتری و یا حتی دسته یک نیاز به تخصص خاصی در کارشان ندارند. دستمزدشان بالاتر از دستمزد مربی با درجه مربیگری A  و B آسیا در لیگ پایه است و همین عامل باعث شده است تا مربیان از والدین و بازیکنان تیم‌هایشان برای حضور در رقابت‌ها هزینه دریافت کنند.
 
کارشناس فوتبال ادامه داد: در لیگ آسیا ویژن و لیگ یک پایه تهران بالای 80 درصد از مربیان از والدین و بازیکنان هزینه دریافت می‌کردند و این منجر می‌شد که بازیکنی که فوتبال را دوست دارد ولی استعداد ندارد و توانایی پرداخت هزینه را دارد در قالب تیم قرار بگیرد و بازیکن با استعدادی که توانایی این پرداخت‌ها را نداشته باشد از تیم کنار گذاشته می‌شود  و این خود در هر دو مورد باعث ایجاد ناهنجارهای اجتماعی از جمله اعتیاد و افسردگی و ترک خانواده می‌شود و در آینده شاهد افت کیفیت لیگ برتر و تیم ملی می‌شویم.
 
وی گفت: در حال حاضر به جز تیم‌های سپاهان، ذوب آهن، فولاد خوزستان که بعضاً به مربیان و حتی بازیکنان خود دستمزد پرداخت می‌کنند تیم‌های دیگر که در سطح پایه فعالند خصوصی بوده و متأسفانه تبلیغات بسیاری هم در رسانه‌ها از آن‌ها دیده می‌شود و بعضی از این باشگاه‌ها حتی اعلام می‌کنند که دارای خوابگاه هستند.
 
فریادشیران عنوان کرد: در واقع هیچ نهاد نظارتی بر این باشگاه‌های خصوصی نظارت ندارد و معلوم نیست که در خوابگاه‌ها نیز چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: در نهایت این اتفاقات افت کیفیت فوتبال ملی و باشگاهی است بطوری که برای حضور در رقابت مهمی چون جام جهانی مجبور به دعوت از بازیکنان دو رگه‌ای می‌شویم که حتی مسلط به زبان فارسی نیز نیستند و اگر به این بحث اهمیت داده نشود تنها جیب یک عده انسان منفعت طلب، پر پول خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
حرف حق پاسخ ندارد احسن به مربی پاک و سالم فوتبال ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
دورود بر مربی با صداقت وپاک و جسور فوتبال که همواره پرچم دار فوتبال پاک است و مشکلات فوتبال را با دقت نظر مورد بررسی قرار می دهد حقیقت فوتبال ایران چیزی است که فریادشیران بیان می کند فوتبال مرده است
آخرین اخبار