رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: طرح جدیدی در رابطه با آزادسازی سهام عدالت در سازمان خصوصی‌سازی درحال تهیه می‌باشد که از اشکالات کمتری نسبت به طرح قبلی برخوردار است و به زودی به دولت ارائه شده و شاید بدون نیاز به قانون آن را به تصویب برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران میرعلی اشرف پوری حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی برای اولین بار لیست 186 شرکت قابل واگذاری را در سایت سازمان قرار داد.
 
وی ادامه داد: در این لیست 27 شرکت خیلی بزرگ 76 شرکت بزرگ و 31 شرکت متوسط و 31 شرکت نسبتا کوچک به تأیید هیأت واگذاری رسیده و این اطلاع‌رسانی و بازاریابی نشانه شفافیت عملکرد سازمان خصوصی‌سازی است.
 
پوری حسینی با بیان اینکه سال‌جاری آخرین سال برای واگذاری برای شرکتهای گروه یک و دو است اضافه کرد: ارزش کل این واگذاری‌ها بالغ بر یک صد میلیارد تومان است که 91 درصد سهام آن به صورت بلوکی عرضه می‌شود.
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در بودجه امسال پیش‌بینی شده دولت از واگذاری‌ها 15 میلیارد تومان کسب درآمد کند اما رقم کل واگذاری‌ها بیش از 21 میلیارد تومان است و در بودجه سال بعد محقق می‌شود.
 
پوری حسینی بیان داشت: در صورتی که روند شاخص بورس به همین صورت باشد و صاحبان سرمایه نقدی ترجیح بدهند به بورس وارد نشوند بدیهی است موفقیت چندانی در عرضه شرکت‌های قابل واگذاری نخواهیم داشت.
 
** تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی در فرآیند واگذاری‌ها

 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: فروش یکصد میلیارد تومان سهم در سال نیاز به بازارسازی در داخل و خارج کشور دارد اما ما تنها تصمیم‌گیرنده در این بازار نیستیم و ممکن است عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی با توقف‌های  کوتاه مدت مواجه شود.
 
پوری حسینی افزود: در مذاکراتی که با گروهی از سرمایه‌گذاران ایتالیایی انجام شد برای خرید بعضی شرکت‌ها اعلام تمایل شد ضمن آنکه تدابیری اندیشیدیم تا جذب سرمایه خارجی با درنظر گرفتن ایرانیان مقیم خارج همراه با اطلاع‌رسانی سایت سازمان خصوصی‌سازی و برقراری ارتباط با مراکزی که با سرمایه‌گذاران خارجی مرتبط هستند صورت بگیرد.
 
وی گفت: در مذاکراتی که با گروه‌های سرمایه‌گذاری که وارد کشور شده‌اند انجام داده‌ایم برای خرید پتروشیمی‌ها ، پالایشگاه‌ها و هما تقاضای خرید ارائه شد اما هنوز فرآیند واگذاری این شرکت‌ها تکمیل نشده است.
 
** تیم جدید هیأت مدیره استقلال و پرسپولیس صورت‌های مالی را ارائه دهند
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد وضعیت فعلی واگذاری باشگاه‌های سرخ آبی اظهار داشت:‌ هیأت واگذاری در مورد برگشت دادن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از گروه دو به یک پیشنهادی به دولت ارائه داد تا 100 درصد سهام این دو شرکت واگذار شود.
 
پوری حسینی ادامه داد: ضمن آنکه با ایراد هیأت تطبیق در مورد مالکیت دو ورزشگاه درفشی‌فر و فروزان‌فر، فرآیند واگذاری این دو شرکت‌ها تا تعیین تکلیف نهایی دارایی‌هایشان متوقف شده است.
 
وی افزود: با تدبیر وزارت ورزش، هیأت مدیره‌ای برای مدیریت این دو شرکت به منظور حضور در بازی‌های لیگ تعیین شد اما انتظار داریم این دو تیم جدید هر چه زودتر صورت‌های مالی شفاف و دقیقی از تمام دارایی‌هایشان ارائه دهند.
 
پوری حسینی تأکید کرد: به محض دریافت صورت‌های مالی شفاف و دقیق هیأت واگذاری، در سه ماهه دوم و سوم، نسبت به واگذاری سهام این دو باشگاه تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
وی گفت: مدیرعامل یکی از این دو باشگاه اعلام کرد که 300 میلیارد تومان دارایی این باشگاه است اما در صورت‌های مالی افشا نشده و هنوز هم شفاف نشده و سند مالکیت آن ارائه نشده است.
 
** تهیه طرح جدید آزادسازی سهام عدالت در سه فاز
 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: طرحی در رابطه با آزادسازی سهام عدالت در سال گذشته توسط سازمان ارائه شد اما با اضافه شدن عبارتی به لایحه بودجه این طرح در مجلس رد شد.
 
پوری حسینی اضافه کرد: طرح جدیدی در رابطه با آزادسازی سهام عدالت در سازمان خصوصی‌سازی در حال تهیه می‌باشد که از اشکالات کمتری نسبت به طرح قبلی برخوردار است و شاید بدون نیاز به قانون آن را به تصویب برسانیم.
 
وی افزود: در صورت تأیید این طرح در سه ماهه سوم سال فاز اول آزادسازی سهام عدالت به انجام می‌رسد.
 
پوری حسینی با بیان اینکه طرح جدید آزادسازی سهم عدالت قبل از ماه رمضان به دولت ارائه می‌شود گفت: به محض آماده شدن طرح و تأیید کلیات آن در هیأت دولت جزئیات آزادسازی سهام عدالت اطلاع رسانی می‌شود.
 
** پورتفوی یکصد هزار میلیارد تومانی سهام عدالت
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی بیان داشت: سهام عدالت موضوع پیچیده اجتماعی و اقتصادی است که هر از گاهی ابعادی از آن مطرح و رسانه‌ای می‌شود.
 
پوری حسینی افزود: سهام عدالت با وجود پورتفوی یکصد هزار میلیارد تومانی که 60 درصد درآمد عمومی کشور در سا ل92 است را داراست یقینا باارزش‌ترین سرمایه کشور است و اداره آن بسیار مشکل می‌باشد.
 
وی با بیان اینکه امکان اعمال مدیریت از طرف 45 میلیون نفر بر 64 شرکت وجود ندارد افزود: طرح سهام عدالت به جای آنکه به سمت تشکیل هیأت مدیره تلاش کند به سمت پراکنده کردن آن در شرکت‌های مختلف حرکت کرد که با اساس شکل‌گیری طرح سهام عدالت منافات دارد.
 
** کمتر از 30 درصد اقساط سهام عدالت وصول شد   

 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی بیان داشت: تا پایان سال 92 از محل سود شرکت‌های سهام عدالت 14 هزار میلیارد تومان است که کمتر از 10 هزار میلیارد تومان آن به خزانه واریز شده و مابقی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها هزینه شده است.
 
پوری حسینی با بیان اینکه  کمتر از 30 درصد اقساط سهام عدالت وصول شده است گفت: تاکنون می‌بایست 44 هزار میلیارد تومان از محل سود سهام عدالت دریافت می‌شد که انجام نشده و اگر با همین روش پیش برویم تا هفت سال آینده اقساط سهام عدالت وصول نشده و این سهام آزادسازی نمی‌شود.
 
** پایان توزیع برگه‌های سهام عدالت استان تهران تا دو ماه دیگر
 
سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی در همه استان‌ها توزیع و تکمیل شده اما در استان تهران به جهت گستردگی هنوز توزیع برگه‌ها نهایی نشده است.
 
وی با بیان اینکه برگه سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی استان تهران تا دو ماه آینده توزیع می‌شود افزوذ: تا زمانی که طرح آزادسازی سهام عدالت تصویب و نهایی نشود برای دریافت برگه نهایی سهام عدالت زمان باقی است و جای نگرانی نیست.
 
** فروش 2 هزار و 400 میلیارد تومان سهم تا پایان اردیبهشت 93   

 
معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: در دو ماهه اول سال‌جاری و تا پایان اردیبهشت حدود 2 هزار و 400 میلیارد تومان سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی به فروش رسیده ضمن اینکه در سال جدید مصوبه رد دیون نداشتیم و همه سهام فروخته شد.
 
پوری حسینی ادامه داد: این امر نشان دهنده عملکرد خوب  سازمان خصوصی‌سازی است و اگر در هر ماه این معدل حاصل شود باز هم از وظایف بودجه‌ای که فروش 10 هزار میلیارد تومان سهم تا پایان سال 93 است عقب هستیم.
 
** اهمیت منابع حاصل از خصوصی‌سازی برای دولت
 

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: به جهت وضعیت نامناسب مالی دولت در سال گذشته منابع حاصل از واگذاری سهام خصوصی‌سازی برای دولت اهمیت داشت و مرتب پیگیری می‌شد.
 
پوری حسینی افزود: خواسته دولت است که بخش خصوصی توانمند شده و مسئولیت بیشتری در اقتصاد کلان داشته باشد ما نیز امیدواریم در سال‌جاری با استقرار کامل دولت خصوصی‌سازی به معنای واقعی اتفاق بیفتد.
 
** اولویت بخش تعاون در شرایط مساوی مزایده‌ها
 
معاون وزیر اقتصاد گفت: مزایده‌هایی که در بورس انجام می‌شود اولویت معنایی ندارد اما در خارج از بورس در شرایط مساوی به بخش تعاون بیشتر از بخش خصوصی اولویت قایل می‌شویم.
 
وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی مختار است در آگهی‌های تبلیغاتی در بحث خریداران واقعی بخش خصوصی‌ که توسط هیأت واگذاری تعیین می‌شوند تخفیف در نظر بگیرد.
 
** اعمال فشار فراوان در واگذاری‌ شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: متأسفانه واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی بسیار پردردسر است و بر لغو این واگذاری‌ها بسیار به سازمان خصوصی‌سازی فشار وارد می‌شود.
 
پوری حسینی اضافه کرد: امیدواریم دولت با رویکردی مدبرانه این روال را اصلاح کرده و دل نگرانی واگذاری شرکت‌ها را برای سازمان خصوصی‌سازی کمتر کند.
 
معاون وزیر اقتصاد افزود: تنها سه درصد واگذاری‌های 12 سال گذشته به خصوص عرضه سهام بلوکی به بخش خصوصی انجام شده و مابقی خصولتی بوده است.
 
پوری حسینی ادامه داد: چهار حوزه بهداشت و سلامت و فرهنگ و هنر جزء فعالیت اقتصادی محسوب نمی‌شود.
 
وی تأکید کرد: با وجود مخالفان بسیار روند واگذاری و قیمت‌گذاری کشت و صنعت مغان و رود ادامه دارد.
 
** بررسی و مقایسه واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی نسبت به کشورهای دیگر   
 
رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی میرعلی اشرف پوری حسینی در رابطه با تفاوت واگذاری‌ها در ایران نسبت به کشورهای دیگر اظهار داشت: این که واگذاری‌های ایران را با واگذاری‌های کارخانه خودروسازی آلمان شرقی بخواهیم مقایسه کنیم باید بدانیم که این کارخانه به یک مارک واگذار شد که ما در کشور از این قبیل واگذاری‌ها نداریم.
 
وی ادامه داد: در واگذاری‌ها از ابتدا کارشناسان رسمی دادگستری و هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی و هیأت عامل واگذاری در قیمت‌گذاری و نحوه واگذاری با در نظر گرفتن بالاترین قیمت ارزش روز و ارزش بازدهی تأکید دارد.
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: شاید کمتر از دو درصد کل واگذاری‌های انجام شده نسبت به ارزش بازدهی انجام شده است؛ ضمن اینکه قیمت‌گذاری‌ها و واگذاری‌ها بر مبنای زمین بوده و تعهدی بر تغییر کاربری در فرآیند واگذاری دریافت نمی‌شود.
 
پوری حسینی افزود: متأسفانه در بعضی موارد خریداران زمین‌‌ها را به تعطیلی کشانده و یا تغییر  کاربری داده‌اند که درصد بسیار ناچیزی بوده به طوری که کمتر از 15 درصد واگذاری‌ها دچار مشکل شده است.
 
وی گفت: علت این مشکلات باید بررسی شود که آیا تحریم و یا عوامل دیگر نیز در فرآیند تغییر کاربری شرکت‌های واگذار شده تأثیرگذار بوده است یا خیر؟
 
** ارائه گزارش ارزیابی از واگذاری‌ سهام کنترلی تا پایان سال ‌جاری   
 
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: نظارت و ارزیابی سازمان خصوصی‌سازی کمابیش وجود داشته و امیدواریم قبل از پایان سال 93 گزارش کاملی از واگذاری سهام کنترلی ارائه دهیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار