رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه التهاباتی که در بازار ارز وجود خواهد داشت وضعیت طبیعی خود را پی خواهد گرفت، از کاهش باثبات قیمت ارز در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، ولی‌الله سیف رئیس  کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت در جمع خبرنگاران در باره نرخ افزایش سود تسهیلات و زمان اعلام آن گفت: بر اساس نوع مشارکت مدنی تسهیلات بانکی که در جمهوری اسلامی وجود  دارد  ما نمی‌توانیم سقفی برای تسهیلات بانکی در نظر بگیریم، منتها شورای پول و اعتبار بر روی مسائلی همچون حداقل‌های نرخ تسهیلات تصمیم می‌گیرد و بر این اساس کار می‌کند.
 
وی تصریح کرد: آنچه امروز در جلسه هیئت دولت مورد بحث قرار گرفته و بسیار مهم و جدی بود ، این موضوع بود که هدف اساسی کل نظام  اقتصادی کشور در جهت افزایش نرخ اشتغال خواهد بود .
 
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد در حال حاضر مقوله اشتغال از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا دولت در سال 93 به این مقوله خواهد پرداخت و طبیعتا نظام بانکی در این رابطه نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: یکی از بحث‌هایی که در رابطه با نظام بانکی در جلسه امروز هیئت دولت مطرح شد، این بود که در گذشته نظام بانکی در زمان فعلی باید به یکی از بازوی حمایتی از فعالیت‌های بخش خصوصی تبدیل شده و در این راستا فعالیت‌های خود را منسجم کند .

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در گذشته بانک‌ها به دلیل تکالیف متعددی که برعهده داشتند امکان حمایت از فعالیت‌های اقتصادی بخش‌ خصوصی برای آن‌ها وجود نداشت از این رو شاهد بودیم که بخش خصوصی در این باره انتقادات زیادی را مطرح می‌کرد.
 
وی افزود: دولت مصمم است که فضای جدیدی را برای فعالیت و حمایت نظام بانکی از بخش خصوصی فراهم کند و در جهت حمایت از فعالیت‌های تولیدی و مثبت اقتصادی بخش‌های خصوصی وارد عمل شود که این موضوع در زمینه ایجاد اشتغال و روند مثبت اقتصادی و پایدار در کشور تاثیرگذار است.
 
سیف تصریح کرد: ما امیدواریم نظام بانکی بتواند در سال 93 در جهت حمایت از فعالیت‌های تولیدی نقش تاثیرگذاری را داشته باشد.
 
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره این که نرخ سود ارز از 3300 تومان به پایین‌ نرسیده است گفت: اثری که درباره ثبات در قیمت نرخ ارز وجود دارد به صورت تدریجی شکل می‌گیرد و در حال حاضر بازار ارز از یک ثبات رو به پایینی برخوردار است.
 
وی افزود: در یک دوره زمانی ان‌شاءالله ثبات به بازار ارز برمی‌گردد و با توجه به التهاباتی که در بازار ارز وجود خواهد داشت وضعیت طبیعی خود را پی خواهد گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: بنده فکر می‌کنم به زودی یک کاهش باثباتی در قیمت ارز در بازار ایجاد خواهد شد.
 
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره مشکلاتی که در بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به مردم وجود دارد، گفت: بانک‌ها اصولا نمی‌توانند وقتی منابعی را در اختیار دارند و سپرده گذار برای آن هزینه می‌کند مانعی ایجاد کنند زیرا سپرده‌گذار از آن انتظار دارد که بیشترین بازدهی را از سپرده خود کسب کند و نمی‌تواند سپرده خود را بلاتکلیف و بلااستفاده در بانک قرار دهد، این روند سبب خواهد شد که بازدهی برای بانک و سپرده‌گذار متوقف شود لذا مدیریت و محدودیت منابع در نظام بانکی در این راستا باید رفع شود.  
 
وی افزود: یکی از مباحثی که در نظام بانکی وجود دارد این است که ما اصولا در نظام بانکی به دنبال نرخ مطلوب و یا دسترسی به منابع برای تامین نیازهایمان هستیم و لذا ما باید به سمتی برویم که شرایطی را ایجاد کنیم تا منابع مورد نیاز به درستی در نظام بانکی تجهیز شود که در خدمت همه مردم قرار گیرد و مشکلات در این زمینه حل شود.  
 
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در نظام بانکی که انتقادات بسیاری نیز به آن وارد است این نکته است که محدودیت منابع قرض‌الحسنه برای نظام‌ بانکی وجود دارد و حجم بسیاری از تقاضا را در مقابله با منابع محدود قرض‌الحسنه ایجاد کرده است که این موضوع سبب می‌شود که بانک‌ها نتوانند وظایف خود را در این حیطه به درستی انجام دهند.
 
سیف تاکید کرد: ما بایستی این واقعیت را درک کنیم که بانک اگر منابعی را در اختیار داشته باشد باید این احساس وظیفه را در قبال سپرده‌گذارها قبول کند و بانک مرکزی نیز وظیفه دارد که اگر بانکی این قصور را در قبال سپرده گذاران داشته باشد با آن بانک برخورد کند.
 
سیف با اشاره به اینکه نظام بانکی علاقه‌مند است که نقش تاثیرگذاری در فعالیت اقتصادی کشور داشته باشد، اظهار داشت: نظام بانکی باید توجه داشته باشد که دربرابر محدودیت سرمایه، حجم بالای مطالبات از دولت درباره تکالیفی که دولت به این نظام‌ها واگذار کرده و باز خرید اوراق مشارکت که به نیابت دولت منتشر کرده است مسئول است و در این راستا باید دقت عمل بیشتری به خرج دهد.
 
سیف تاکید کرد: متاسفانه عواملی در پرداخت معوقات بانکی ایجاد شده است که مشکلاتی را برای نظام بانکی ایجاد کرده است لذا بانک‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند از این رو نظام بانکی با توجه به این موضوعات می‌تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
 
سیف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعلام نظر دیوان محاسبات مبنی براینکه دولت با یک ترفند خاص 4.1 میلیارد دلار را از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، گفت: به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد چرا که  حتی ما مبلغ 20 درصد مبلغ موجود را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کرده‌ایم.
 
رئیس کل بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: اگر سوءتفاهمی درباره این موضوع وجود داشته باشد آن را پیگیری کرده و اطلاع رسانی می‌کنیم.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: مقوله ، رئیس ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار