ولادت علمدار کربلا(ع) و روز جانباز، درگذشت سیدالأسرای ایران، درگذشت اولین امام جمعه اصفهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 4 شعبان 1435 هجری و 2 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت حضرت اباالفضل العباس (ع)(26 ق)
حضرت اباالفضل العباس (ع) فرزند برومند امام علی (ع) از مادری مشهور به ام‌البنین متولّد شد. حضرت اباالفضل (ع) از محضر پدری چون امیرالمؤمنین و برادرانی همچون امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، فیوضات علمی، معنوی و اخلاقی برگرفت و در کمالات گوناگون به جایگاه رفیعی دست یافت.

حضرتش پس از شهادت پدر از همراهی و یاری برادرانش فروگذار نکرد و سرانجام به همراه امام و پیشوای خود، حضرت امام حسین (ع) در صحرای کربلا به شهادت رسید.

رحلت آیت اللَّه العظمی "سیدمحسن حکیم" زعیم حوزه علمیه نجف اشرف (1349 ش)
حضرت آیت‌اللَّه العظمی سیدمحسن طباطبایی حکیم در سال 1267 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. آیت‌اللَّه حکیم پس از رحلت آیت‌اللَّه بروجردی به عنوان یکی از مراجع مطرح و برجسته مطرح گردید و بسیاری از مردم عراق و شیعیان مناطق اطراف از ایشان تقلید می‌کردند. ایشان با تمام جریاناتی که در جهت مخالفت با اسلام شکل می‌گرفت به مبارزه بر می‌خاست و از خود مسامحه‌ای نشان نمی‌داد. فتوای معروف ایشان درباره الحادی بودن کمونیسم، تحول بزرگی در عراق به وجود آورد. همچنین فتوای جهاد علیه اسرائیل و تقویت نیروهای مبارز ضدرژیم صهیونیستی از ایشان صادر گردید. ساخت و تأسیس کتابخانه‌ها، مدارس، حسینیه‌ها و مکان‌های فرهنگی و تألیف کتبی از قبیل مُستمسِک عروةالوثقی، نهج الفقاهه و شرح تبصره و... از جمله خدمات این مرجع بزرگ به حوزه نجف و عالم تشیع است. سرانجام این عالم ربانی در حالی که اهانت‌های فراوان و آزارهای بسیاری از رژیم بعث عراق متحمل شده بود، در دوازدهم خرداد 1349 برابر با 27 ربیع‌الاول 1390 ق در 92 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پس از تشییعی با شکوه، در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

انتصاب آیت اللَّه "هاشمی رفسنجانی" به جانشینی فرماندهی کل قوا (1367 ش)
در اواخر جنگ و پس از سقوط شلمچه، جمهوری اسلامی ایران دست به اقداماتی زد که افزایش فعالیت‌های سیاسی برای جابجایی در بندهای قطعنامه 598 شورای امنیت و اعزام نیروهای بیشتر به جبهه‌های جنگ از آن جمله است. همچنین اقدام برجسته‌ای که ایران در این زمان انجام داد، انتصاب آیت‌اللَّه هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا در دوازدهم خرداد 1367 بود. زمینه‌های انتصاب آقای هاشمی به مسؤولیت جدید، اساساً پس از سقوط فاو ایجاد شد و بدین ترتیب بود که سپاه، ایشان را برای این عنوان به امام پیشنهاد کرد. از اینرو، امام پس از سقوط شلمچه، طی حکمی، آقای هاشمی را به این سمت تعیین نموده و در آن حکم، به ایجاد ستاد فرماندهی کل، هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی سعی در استفاده هر چه بهتر از امکانات و نیروها و بهره‌برداری صحیح از کمک‌های مردمی اشاره کردند.

درگذشت حجة الاسلام سید علی اکبر ابوترابی 1379 ش
سیدعلی‌اکبر ابوترابی، سال 1318 هجری شمسی در شهر قم متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم به تحصیل دروس دینی در مشهد پرداخت. سیدعلی‌اکبر ابوترابی در تظاهرات مردم قم در 15 خرداد سال 1342 حضوری فعال داشت و در پی تبعید حضرت امام خمینی (ره) به نجف، وی نیز به نجف رفت و مشغول تحصیل در محضر امام (ره) شد. پس از حدود شش سال تحصیل در نجف، در مرز خسروی بازداشت شد و ساواک وی را به زندان کمیته مشترک و پس از آن به زندان اوین منتقل کرد. ابوترابی پس از آزادی از زندان، به همراه شهید سیدعلی اندرزگو به سازماندهی جهاد مسلحانه همت گماشتند و بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفتند. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان رئیس کمیته انقلاب اسلامی قزوین مشغول به فعالیت و پس از آن با رأی مردم، به عضویت شورای شهر قزوین انتخاب و رئیس شورا شد. همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، در کنار شهید دکتر مصطفی چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم به سازماندهی نیروهای مردمی پرداخت و سرانجام در روز 26 آذر ماه سال 1359 در یکی از مأموریت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد.

حجت‌الاسلام ابوترابی در اردوگاه‌های عنبر، موصل 1، 3، 4 و رمادیه و تکریت 5، 17، 18، و نیز سلول‌های زندان‌های بغداد، اسیر بود. پس از ده سال اسارت سرانجام در سال 1369 به میهن بازگشت و در تاریخ هفتم مهر 1369 با حکم مقام معظم رهبری در جایگاه نماینده ولی‌فقیه در امور آزادگان قرار گرفت. وی در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، به مجلس راه یافت. حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی سرانجام در تاریخ دوازدهم خرداد 1379 در حالی که همراه پدرش عازم مشهد بود براثر تصادف درگذشت.

درگذشت آیت الله سید جلال‌الدین طاهری اولین امام جمعه اصفهان (1392 ش)
آیت‌الله سید جلال الدین طاهری امام جمعه سابق اصفهان صبح روز یکشنبه 12 خرداد به رحمت ایزدی پیوست. آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری متولد سال ۱۳۰۵ در یکی از محله‌های قدیمی شهر اصفهان به نام حسین‌آباد در قسمت جنوبی اصفهان در مجاورت محله سیچان و پاچنار متولد شد. وی دانش آموخته دیپلمه رشته علوم انسانی به سال ۱۳۲۵ است. وی همچنین دانش آموخته انجمن ایران و فرانسه است و به زبانهای عربی و فرانسه تسلط کامل داشت طاهری از مبارزین سرسخت دوران محمدرضا پهلوی در دوران قبل از انقلاب بود. او اولین امام جمعه شهر اصفهان بود به طوریکه قبل ازانقلاب نیز به اصرار حضرت امام اقدام به برگزاری نماز جمعه در مسجد اعظم حسین آباد نمود. سید جلال‌الدین طاهری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اصفهان و نماینده استان اصفهان در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بود. از وی تاکنون چندین جلد کتاب به زبان عربی منتشر شده است. او در سال ۱۳۷۸ ضمن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با بیش از یک میلیون رأی به عنوان منتخب مردم اصفهان برگزیده شد.

آیت الله محمدصدوقی با انتشار اعلامیه ای به مناسبت فرارسیدن سالگرد 15 خرداد 42، از جوانان خواست تا از تظاهرات علنی علیه رژیم خودداری نمایند. او در این اعلامیه، جوانان را به مقاومت منفی دعوت کرد. (1357 ش)

روز جانباز
چهارم شعبان سالروز ولادت با سعادت حضرت اباالفضل (ع) در جمهوری اسلامی ایران روز جانباز نامیده شده است.

آغاز قیام شاهزاده "اسماعیل میرزا صفوی" جهت ایجاد حکومت صفویه (905 ق)
اسماعیل، ملقب به ابوالمظفر بهادرخان حسینی، و معروف به شاه اسماعیل یکم مؤسس سلسله صفوی به عنوان اولین سلسه تماماً ایرانی، حاکم بر سراسر ایران پس از اسلام است. وی با رسمی‌کردن مذهب شیعه و با زنده کردن هویت ایرانی مرزهای ایران را به حدود مرزهای ساسانیان رسانید و در واقع ایران را به عنوان یک واحد سیاسی مستقل پس از اسلام پس از حدود ۸۰۰ سال، تأسیس و تثبیت کرد. از وی اشعاری به ترکی آذربایجانی و به فارسی با تخلص «ختایی» برجای مانده‌است. وی در حالی که چهارده سال بیشتر نداشت به کمک مریدانی که سخت به او معتقد بودند در سال هشتصد و هشتاد ه.ش شاه ایران شد و سلسله خویش را به نام جدش صفی الدین «صفویه» نامید.

آغاز عملیات "روباه صحرا" توسط آلمان علیه انگلستان در شمال افریقا (1942 م)
در دوم ژوئن در جریان جنگ جهانی دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رومل آلمانی معروف به روباه صحرا علیه نیروهای انگلیسی در شمال افریقا آغاز شد. قبل از این حمله، انگلیسی‌ها با تهاجم به لیبی، این منطقه را از ارتش آلمان نازی پس گرفته بودند. اما در جریان ضد حمله مارشال رومل که نزدیک به یک ماه به طول انجامید، نیروهای تحت فرماندهی وی علاوه بر تصرف مجدّد لیبی، تا نزدیکی بندر سوئز را از دست متفقین خارج ساختند. با این حال، در حمله متقابل انگلیسی‌ها در نوامبر 1942 م، رومل شکست خورد و این نقشه آلمانی‌ها با شکست مواجه گردید.

روز ملی و اعلام جمهوری در "ایتالیا" (1946 م)
کشور جمهوری ایتالیا با 301/323 کیلومتر مربع وسعت در جنوب اروپا، در شمال دریای مدیترانه و در همسایگی سوئیس، اتریش، فرانسه و... واقع شده است. زبان رسمی ایتالیا، ایتالیایی و خط آن لاتین است. حکومت ایتالیا تا پایان جنگ جهانی دوم پادشاهی بود ولی در سال 1945 م ویکتور امانوئل سوم پادشاه ایتالیا استعفا داد و اختیارات خود را به پسرش اومبرتوی دوم واگذار نمود. در سال 1946 م پس از اجرای رفراندوم، حکومت کشور، جمهوری گردید. اولین یکشنبه در ماه ژوئن هر سال سال‌روز تأسیس جمهوری ایتالیا در سال 1946 روز ملی نام گرفته است.

پایتخت ایتالیا شهر رم است. واحد پول این کشور لیره ایتالیا بود که بعد از رواج پول واحد اروپایی، یورو رایج گردید. از شهرهای مهم آن نیز، میلان، تورینو و ناپْلْ می‌باشد. ایتالیا مرکز یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است و امپراتوری روم قریب هزار سال قبل و بعد از میلاد مسیح (ع) و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین قدرت‌های زمان خود بوده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار