دیپلماسی و سیاست خارجی نادرست آمریکا در نهایت باعث هرچه نزدیکتر شدن روابط "ایران٬ روسیه و چین" شد و در نهایت متضرر نهایی هیچکس نبود بجز "واشنگتن".

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ چهارمین نشست سران سازمان کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) هفته گذشته در چین برگزار شد. با توجه به روند و حاشیه های مربوط به این نشست روابط میان کشورهای ایران، روسیه و چین از منظر همکاری های فزاینده در آینده و ائتلاف یا اتحاد این سه کشور در قبال یکجانبه گرایی های ایالات متحده واکنشهای بسیاری را در سطح بین المللی به همراه داشته است. از یک سو ایران، چین و روسیه به عنوان کشورهایی که هر یک در مناطق خاص خود از موضع یک ابرقدرت منطقه ای برخوردار هستند، در نظر گرفته گرفته می شوند و از سوی دیگر نقش مداخله گر ایالات متحده و تضاد منافع این کشورها در حوزه نفوذ خود با واشنگتن مد نظر است.


به گزارش فاکس نیوز٬ شی جین پینگ رئیس جمهور چین طی این کنفرانس به منظور افزایش نقش چین در منطقه و کنار زدن آمریکا، در حضور ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری روسیه، پیشنهاد طرح ایجاد ساختار امنیتی را داد که بر پایه همکاری با ایران و روسیه استوار است و در این طرح نقش آمریکا را کاملا در امنیت آسیا حذف کرد.
 
تحلیلگران بر این باورند که چین با این اقدام نقش آمریکا را نادیده گرفته و خواستار معماری جدید در امنیت آسیا شده است.

رئیس جمهور چین در سخنان خود به طور کلی به طرحی اشاره کرد که در آن کشورهای منطقه باید گروهی را تشکیل دهند که بتواند در صورت ایجاد تهدیدهای جدی در آسیا، با سرعت و به صورت واکنش سریع عمل کند و ساختار این گروه باید به گونه ای باشد که نفوذ آمریکا و تمام کشورهای غربی را در آسیا خنثی کند.

روابط فعلی ایران، چین و روسیه این سه شریک  را توانمند می ‌سازد تا ائتلافی با دیگر کشورهای آسیایی تشکیل دهند و اساسا در برابر ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی از منافع ملی خود دفاع کنند.
 
 ***  واکنش آمریکا ابراز خشم بود
واشنگتن این سخنان رئیس جمهور چین را تحریک آمیز خوانده و با انتقاد از اظهارات مقام بلندپایه چینی گفت: چین کشوری است که مرزهای همسایه های خود را تهدید می‌کند.
 
رئیس جمهور چین همچنین گفته بود کشورهای آسیایی باید با هم در برابر مشکلاتی مانند تروریسم، جرائم فراملی، امنیت سایبری، امنیت انرژی و فجایع طبیعی باهم متحد شوند. آستانه تحمل ما در برابر تروریسم، جدایی طلبان و افراطگرایان، صفر است و باید با اتحاد در برابر آن بایستیم.
 

 
شایان ذکر است، اتهامات جدید آمریکا علیه جاسوسی سایبری افسران چینی سبب تیرگی مناسبات دو کشور شده است. وزارت امور خارجه چین، مکس باوکا سفیر آمریکا در پکن را فراخواند و ناخشنودی دولت چین از اتهامات وارده به افسران چینی را به وی ابلاغ کرد. بنا به گزارش شینهوا، خبرگزاری رسمی چین، در این ملاقات مقامات چینی بطور جدی خواهان موضع‌گیری و توضیح آمریکا شده‌ اند.
 
"اریک هولدر"، وزیر دادگستری آمریکا روز دوشنبه (۱۹ مه/۲۹ اردیبهشت) ۵ افسر ارتش چین را متهم کرد که دست به سرقت اطلاعات محرمانه برخی شرکت‌ های آمریکایی زده‌ اند. این سرقت از طریق حملات سایبری به این موسسات اقتصادی صورت گرفته است. دادگاه فدرال آمریکا در ایالت پنسیلوانیا علیه این افسران اقامه شکایت کرده است. این در حالی است که به گزارش روزنامه دی پرس٬ سفارتهای ایران٬ چین و روسیه در وین در اولویت جاسوسی های واشنگتن قرار داشته اند. بر اساس گزارش منتظر شده در این روزنامه٬ آژانس امنیت ملی آمریکا با مجوز کاخ سفید از سازمان امنیت و همکاری اروپا جاسوسی کرده است.
 


اتریش که مقر سازمان امنیت و همکاری اروپا در آنجا قرار دارد از جمله کشورهای هدف جاسوسی‌ های آمریکا بوده است. وین از جمله شهرهای اصلی فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی بوده زیرا این شهر علاوه بر سازمان امنیت و همکاری اروپا، میزبان چندین سازمان بین‌المللی است.


***  ساخت هشت راکتور اتمی برای ایران توسط روسیه
روسیه برخلاف میل امریکا قراردادهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی متعددی با ایران منعقد کرده است. در زمینه انرژی همچنان به همکاری خود با ایران ادامه می دهد و توافقات خود با تهران را به نفع منطقه می داند و معتقد است که این روابط به تقویت ثبات در خلیج فارس کمک می‌کند. 

بر اساس تازه ترین خبرها یک مقام آگاه نزدیک به مذاکرات ایران و روسیه در سن پترزبورگ، با اعلام اینکه روسیه هشت راکتور هسته‌ ای در ایران احداث می‌ کند، گفته است احتمال دارد دو رآکتور جدید در بوشهر و شش رآکتور نیز در نقاط دیگر ایران احداث شود.



خبرگزاری روسی ریانووستی روز پنج‌ شنبه اول خرداد ماه به نقل از یک مقام آگاه با اعلام این خبر نوشت که این مقام آگاه خاطرنشان کرده است که مذاکرات در این زمینه در مرحله پایانی است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هفته گذشته در جریان دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین گفته بود که همکاری روسیه – ایران ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مشخص نیست که این معامله در صورت به امضا رسیدن تا چه اندازه می‌ تواند بر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تاثیرگذار باشد.



شش قدرت جهانی ایران را برای کاهش ظرفیت غنی‌ سازی اورانیومش تحت فشار قرار می‌ دهند. قدرت‌ های غربی در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات با ایران مایلند که چنین توافقی نگرانی‌ های آنها در مورد اتهامات تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ ای را برطرف کند. این در حالی است که ایران همواره این اتهامات را رد می‌‌کند.

دور اخیر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین بدون دستیابی به نتیجه‌ ای ملموس پایان یافت و قرار است در ماه ژوئن از سرگرفته شود.

روسیه که یکی از مذاکره‌ کنندگان به شمار می‌ آید تنها راکتور برق هسته‌ ای ایران را که در بوشهر واقع شده ساخته است. 


****  قرارداد نفتی میان روسیه و چین غرب را شوکه کرده است
تحلیلگران بر این باورند که قرارداد گازی میان روسیه و چین موازنه قدرت را تغییر داده است. به گزارش اسکای نیوز روابط دو کشور روسیه و چین با آمریکا بد است و توافق جدید گازی میان دو کشور چین و روسیه باعث گسترش مشترکات مسکو و پکن خواهد شد.

مسکو و پکن در سال‌ های اخیر در پی تقویت روابط خود برای محدود کردن واشنگتن بوده‌ اند.

به گزارش شینهوا، رقم قرارداد گازی روسیه و چین مبلغ بسیار زیادی است و حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است و سه دهه اعتبار دارد و سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به چین صادر خواهد شد.


شروع قرارداد از سال ۲۰۱۸ خواهد بود. راشاتودی این قرارداد را تاریخی توصیف و تاکید کرد که جزئیات آن بیش از ۱۰ سال است که بین دو کشور در حال مذاکره است که شامل قیمت گاز، خط لوله و همچنین سهام احتمالی چین در پروژه های روسی بود. گاز طبیعی روسیه قرار است که از دو میدان بزرگ در منطقه سیبری تامین شود. 

به گزارش اسکای نیوز، هم اکنون اولویت‌ ها و اهداف دو کشور تراز شده‌ است. از نظر اقتصادی قرارداد قرار داد گازی یک قرارداد معقول به نظر می‌ رسد.

پوتین و همتای چینی وی، شی جین پینگ، همچنین توافقنامه‌ های همکاری متعددی دیگری را در شانگهای به امضا رسانده‌ اند. این دو رئیس جمهور در زمینه‌ های انرژی، حمل و نقل و زیرساخت ۴۹ توافقنامه امضا کردند.
 
این توافقات دو کشور را قادر می‌ سازد دلار امریکا را کنار گذاشته و برای پرداخت به یکدیگر از نقدینگی داخلی استفاده کنند. انتظار می‌ رود که این اقدام سلطه دلار به عنوان پول ذخیره بین المللی را تضعیف کند. چین به حد زیادی به گاز طبیعی پاک برای جایگزین کردن با نیروگاههای ذغال سنگ خود نیاز دارد.




از طرف دیگر، روسیه که به دلیل بحران اوکراین توسط اروپا مورد تحریم قرار گرفته بود، برای گاز طبیعی خود به یک مشتری جدید نیاز داشت، توافق با چین به غرب نشان می دهد که  تحریمهای ناحقشان بی اثر خواهد بود.

آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه را به ایجاد تنش در اوکراین متهم کرده و علیه شماری از مقامات روسیه و شخصیت‌های طرفدار روسیه تحریم‌ هایی را وضع کرده‌ اند.
 
با این حال روسیه این اتهامات را رد کرده و می‌ گوید تظاهرات در طرفداری از روسیه در اوکراین به صورت خودجوش علیه دولت جدید کییف شکل گرفته است.
 
به گزارش اسکای نیوز قرارداد گازی میان چین و روسیه فراتر از یک اقتصاد دو سر سود است، از نظر جغرافیایی این قرارداد بسیار چشمگیر است. قراردادگازی دو کشور روسیه و چین را به یک قرارداد انرژی متصل کرده است که سه دهه اعتبار دارد و این قرارداد گازی تنها قراردادی نبود که در شانگهای به امضا رسید. رسانه‌ های چین گزارش کردند که ۵۰ قرارداد در زمینه انرژی، زیرساخت و هوانوردی بین دو کشور به امضا درآمد.



قرارداد گازی، روسیه و چین را به یکدیگر نزدیک‌ تر کرده است و هرکدام از این دو کشور در آینده کشور دیگر سهم دارد. هم‌ اکنون روسیه و چین با یکدیگر علیه آمریکا یک وزنه سنگین به وجود آورده‌ اند و احتمال بیشتر شدن روابط دو جانبه مسکو و پکن وجود دارد.

هیچ یک از مقام‌ های امریکایی از امضای توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری گازی بین روسیه و چین خشنود نخواهند بود.

ما در شرایطی قرار داریم که توافق مالی بسیار مهم است و دور زدن دلار امریکا گام مهمی به سوی رهایی از دلار در مبادلات اقتصادی بین ‌المللی است و برای امریکا بسیار مخرب خواهد بود. پوتین دوشنبه هفته گذشته بعد از ورود به شانگهای گفت: ما در زمینه موضوعات مهم بین‌ المللی با چین شبیه و حتی یکسان هستیم. پوتین به تازگی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی چین تأکید کرده بود که بهتر شدن رابطه با چین یکی از اولویت‌ های سیاست خارجی روسیه است.

چین، بزرگ ‌ترین شریک تجاری روسیه است و حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۳ به ۹۰ میلیارد دلار رسید و دو کشور درصدد آن هستند که آن را تا پایان دهه فعلی به ۲۰۰ میلیارد دلار برسانند.

به گزارش پیپل دیلی، پکن خواستار تلاش های مشترک برای تعمیق همکاری های استراتژیک اقتصادی با مسکو شده بود. لی یوانچائو، معاون رئیس جمهور چین، این درخواست را طی سخنرانی در میز گرد تجاری چین - روسیه در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ مطرح کرد. وی تاکید کرد: تقویت همکاری های اقتصادی دو جانبه مکمل همکاری راهبردی بین چین و روسیه است.

رئیس جمهور روسیه و همتای چینی وی همچنین بر شروع رزمایش دریایی مشترک در دریای چین شرقی در آب‌ های شانگهای نظارت خواهند کرد. 
گزارش از مغانی

منابع:
http://www.foxnews.com/world/2014/05/21/china-calls-for-new-asian-security-structure-based-on-group-with-russia-iran/ 

http://www.bbc.co.uk/news/business-27503017
http://uk.reuters.com/article/2014/05/22/uk-iran-nuclear-russia-plants-idUKKBN0E21GJ20140522

http://rt.com/news/160708-nsa-spy-osce-vienna/
http://www.zerohedge.com/news/2014-05-23/putin-post-mortem-unipolar-model-world-over-give-us-our-money

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
بزارین پوز این امریکایی ها واروپایی ها به زمین بخوره
آخرین اخبار