جمعي از جوانان ولايت بلخ در گردهمايي كه به همت "مؤسسه امداد و انكشاف" سريع به منظور توسعه آگاهي‌دهي در مورد انتخاب صحيح برگزار شده بود شركت كرده و خواستار گسترش آگاهي‌هاي عامه به خصوص در سطح ولسوالي‌ها و روستاها شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  بعد از اينكه انتخابات رياست جمهوري افغانستان به دور دوم كشيده شد، نهادهاي مختلف از جمله نهادهايي كه مربوط به انتخابات مي‌باشند دوباره فعال گرديده و فعاليت‌هاي آگاهي‌بخشي در رابطه به انتخابات را از سر گرفتند.
 
اكنون در شهر مزارشريف مركز ولايت بلخ در حوزه شمال افغانستان گردهمائي آگاهي عامه در رابطه به انتخابات براي جوانان از سوي مؤسسه‌ي امداد و انكشاف سريع (FRD) برگزار شده است.
 
شماري از جوانان ولايت بلخ در اين همايش گردهم آمده و تلاش ميكنند كه از پروسه‌ي آگاهي عامه در رابطه به انتخابات رياست جمهوري افغانستان اگاهي پيدا كنند و به گونه گسترده در اين پروسه‌ي ملي شركت نمايند.
 
آنان معتقد هستند كه در مركز شهرها برنامه‌ها و همايش‌هايي در رابطه با افزايش ظرفيت و آگاهي در ارتباط با انتخابات برگزار مي شود و شهروندان شهرها مي توانند كه تصميم درست در رابطه به انتخابات بگيرند اما بايد اين برنامه‌ها در ولسوالي‌ها و ساحات دور افتاده كشور نيز صورت گيرد.
 
حارضين در اين گردهمايي به اين باور بودند كه باشندگان روستاها و ولسوالي‌ها، دچار چالش‌ها و مشكلات اگاهي هستند، و نياز است كه اگاهي روستانشينان بلند برده شود و نيز آنان تشويق گردند تا در پروسه ملي انتخابات شركت نمايند.
 
آنها مي گويند در شهرها امكانات براي بلند بردن آگاهي؛ از نشرات رسانه‌ها گرفته تا برگزاري برنامه‌هاي آگاهي‌دهي وجود دارد و باشندگاني كه در روستاها زندگي مي كنند از دسترسي به امكانات آگاهي دهي محروم هستند.
 
جواناني كه در زير اين چتر گردهم آمده بودند به اين عقيده هستند كه اگر آگاهي دهي در رابطه با انتخابات صورت گيرد و معيارهاي انتخاباتي براي شهروندان معرفي شود، شهروندان از انتخابات براساس قوم، زبان و سمت پرهيز كرده و براساس شايسته سالاري، صداقت و لياقت رأي خواهند داد.
 
«فرنگس يلدا سوگند» يكي از فعالان حقوق زن در ولايت بلخ مي گويد كه در اين ولايت تاحدي آگاهي دهي صورت گرفته است و باشندگان اين ولايت توانمندي دارند تا رئيس جمهور آينده خود را براساس شايسته سالاري انتخاب كنند.
 
وي با بيان اينكه مردم در ولايت بلخ به آن ظرفيت و توانمندي رسيده‌اند كه در انتخابات ديگر فريب حرف‌‌ها و سخن‌هاي فريبانه را نخورند، افزود: آنان در انتخابات دور اول رياست جمهوري نيز براساس لياقت و شايستگي به نامزد مورد نظر خود رأي دادند.
 
«زهرا عزيزي» مسئول بخش نظارت و ارزيابي مؤسسه امداد و انكشاف سريع كه اين گردهمائي را برگزار كرده است، مي گويد: اين گردهمائي به هدف آگاهي دهي براي باشندگان ولايت بلخ برگزار شده كه در دور اول انتخابات رياست جمهوري نيز اين گونه برنامه‌ها در 14 ولايت افغانستان برگزار شده بود.
 
نامبرده ضمن اينكه برگزاري اين گونه برنامه‌ها را براي بلند بردن سطح اگاهي مردم به ويژه زنان اثر گذاري مي دانند، اما مي گويد همانند اين برنامه تا زمان برگزاري انتخابات دور دوم در ديگر ولايت هاي افغانستان نيز برگزار خواهد شد.
 
در عين حال، «بشير قلندري» مدير آگاهي عامه كميسيون مستقل انتخابات در ولايت بلخ كه نيز در اين گردهمائي صحبت مي كرد، گفت: در سراسر ولايت بلخ 78 نفر مبليغ (تبليغ كننده) از سوي كميسيون مستقل انتخابات استخدام شده‌اند كه در دور دوم انتخابات رياست جمهوري نيز براي مردم آگاهي‌دهي مي كنند.
 
به گفته مدير آگاهي عامه كميسيون مستقل انتخابات ولايت بلخ امكانات و تجهيزات براي كساني كه در روستاها و ولسوالي‌هاي اين ولايت براي تبليغ مي‌روند آماده شده و هيچ گونه چالشي در برابر پروسه‌ي آگاهي دهي كميسيون انتخابات بلخ وجود ندارد.
 
اين در حالي است كه نگراني‌ها از عدم آگاهي دهي در برخي از ساحات و روستاهاي ولايت بلخ وجود دارد اما مسئولان كميسيون مستقل انتخابات بيان ميدارند كه برعلاوه نامزدان، تمامي ساحات ولايت بلخ آگاهي‌دهي و تبليغ انتخاباتي از اين كميسيون صورت مي گيرد.
/انتهای پیام
منبع: افغان نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار