محمد قربان حق جو رییس اتاق تجارت افغانستان برای پیوستن به تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از سمت خود استعفا داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ محمد قربان حق جو روز یکشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران اعلام کرد به منظور شرکت در برنامه های انتخاباتی عبدالله عبدالله، نامزد پیشتاز سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، از سمت خود استعفا داده است.
 
عتیق الله نصرت یکی از اعضای اتاق ها تجارت افغانستان به عنوان سرپرست این اتاق برگزیده شده است.
 
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در 16 فروردین امسال با حضور 8 نامزد در سراسر این کشور برگزار شد، هیچ یک از هشت نامزد نتوانستند رای لازم را برای ورود به ارگ ریاست جمهوری افغانستان کسب کنند.
 
زلمی رسول و  محمد شفیق گل آغا شیرزی دو نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در رتبه های سوم و ششم قرار گرفتند نیز پیش از این حمایت خود را از عبدالله عبدالله اعلام کرده اند.
 
کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این پس از شمارش آرای دور اول انتخابات و رسیدگی به شکایات نامزدها ا، اعلام کرد هیچ یک از 8 نامزد نتوانسته اند حد نصاب 50 درصد آرا بعلاوه یک رای را برای پیروزی در دور اول انتخابات کسب کنند.
 
دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حضور عبدالله عبدالله با 45 درصد آرا معادل دو میلیون 972 هزار و 141رای و ˈاشرف غنی احمد زیˈ با 31.6 درصد آرا معادل دو میلیون و 84 هزار و 547 رای به دور دوم کشیده شد.
 
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است 24 خرداد با حضور دو نامزد پیشتاز دور اول، در سراسر افغانستان برگزار خواهد شد.
 
11 تیرماه نتایج ابتدایی دور دوم و 31 تیرماه هم نتایج نهایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد شد.
 
اولین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت حدود هفت میلیون نفر از 12 میلیون واجدین شرایط شرکت در انتخابات، برگزار شد.
 
میزان حضور مردان در این دور انتخابات 64 درصد و حضور زنان 36 درصد اعلام شد.
 
دور اول انتخابات افغانستان موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی شده است.
/انتهای پیام

منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.