در نخستین نشست تخصصی «وندالیسم در شهر تهران» مطرح شد

16 هزار میلیارد هزینه نگهداشت شهر تهران

مدیرمطالعات امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: در 20 سال گذشته هزینه نگهداشت تهران 5 هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  مصطفی‌پور در نخستین نشست تخصصی «وندالیسم در شهر تهران» که امروز در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری شهر تهران برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه وندالیسم در بخش‌های مختلف در شهرداری تهران ملاحظه شده، افزود: در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک در پایانه‌های مسافربری شاهد تخریب صندلی‌ها، پاره شدن پرده‌ها و شکستن شیشه در ایستگاه‌های اتوبوس هستیم که مصداق این امر بعد از زمان مسابقات فوتبال است که هواداران آسیب‌های بسیاری را به وسایل عمومی شهر وارد می‌کنند، همچنین مشابه این مسائل را  می‌توان در وسایلی مثل مترو و تاکسی مشاهده کرد.

وی اظهار کرد: 30 درصد هزینه‌های سازمان زیباسازی صرف وندالیسم می‌شود، دیوار نوشته‌ها، نقاشی‌ها روی دیوار و هک کردن اشکال بر روی اموال عمومی و مبلمان شهری و شعار نوشته‌هایی که مدام باید پاکسازی شود. در بخش‌های دیگر مانند مدیریت پسماند دیده شده که سطل‌های زباله را آتش زده، در سازمان پارک‌ها از چیدن گل و گیاه و آسیب به درختان تا تخریب سرویس بهداشتی و آبخوری‌ها و همچنین در میادین میوه و تره بار و تخریب وسایل آتش نشانی و سرقت کابل‌های برق را در حوزه وندالیسم شاهد هستیم.

مصطفی‌پور تاکید کرد: در سال‌های آینده وندالیسم رشد چشمگیرتری خواهد داشت و در نتیجه هزینه‌های بیشتری باید برای نگهداشت شهر پرداخت شود، بنابراین قبل از آن باید با آگاهی و ارتقای سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی مردم بخشی از این وندالیسم را کنترل کرد، اگر مردم احساس تعلق در محله خود داشته باشند جرات تخریب نخواهند داشت.
مدیرمطالعات امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تصریح کرد: شهرداری در این زمینه باید اعتماد و آگاهی را بیشتر و محله گرایی را تقویت کند.
مصطفی‌پور با اشاره به هزینه شهرداری برای پاکسازی وندالیسم، گفت: هزینه‌های شهرداری به دو مورد هزینه‌های توسعه‌ای و هزینه‌های نگهداشت تقسیم می‌شود و متاسفانه تفکیک جزئی‌تر نشده است، هزینه واحدی که شهرداری صرف پاکسازی وندالیسم می‌کند مشخص نیست.
مسعود کوثری،معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست تخصصی به موضوع آنومی اجتماعی و وندالیسم شهری پرداخت و گفت: یکی از موضوعات امروز رو به رشد شهر تهران بحث وندالیسم است که همان تخریب کردن اموال عمومی کشور تعریف می‌شود.
کوثری اظهار کرد: در جامعه ایران اکنون زنگ خطر آنومی اجتماعی به صدا درآمده است. آنومی یک متغیر اجتماعی مانند وندالیسم است که مشکل بزرگی برای کشور به شمار می‌رود و باید آن را هر چه زودتر حل کرد.

وی تصریح کرد: بهتر است امروز برای حل مشکل وندالسیم تمهیداتی اندیشیده شود تا در آینده این پدیده شیوع پیدا نکند.

حسن ایمانی جاجرمی، استاد و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست تخصصی بود که موضوع مدیریت شهری و وندالیسم را مورد بحث و بررسی قرار داد و اظهار کرد: باید تلاش کرد تا منافع عمومی را قربانی پول نکرد زیرا که وندالیسم هزینه‌های بسیاری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: پدیده وندالیسم درکشور هزینه‌های برای دولت دارد زیرا هر ساله درصدی از بودجه صرف زیباسازی، نمای شهری و اموال عمومی می‌شود.

در ادامه محسنی تبریزی استاد و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بحث وندالیسیم در تهران مروری بر یافته‌های یک تحقیق را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد و گفت:  برای از بین بردن وندالیسم باید راهکارهای کلی انجام شود به این دلیل که بیشترین آمار تخریب شهر تهران درحال حاضر در روزهای جمعه اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: باید اقدامات کلی برای از بین بردن تخریب عمومی در کشور انجام شود تا دیگر شاهد وندالیسم در جامعه نباشیم.
سعید معیدفر، استاد و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پایان به موضوع  وندالیسم به عنوان یک مسئله اجتماعی شهری اشاره و افزود: وندالیسم به عنوان یک مسئله اجتماعی شهری امروزه یکی از مشکلات دولت به شمار می‌رود و برای حل این معضل مردم باید مشکلات دولت را از مشکلات و مسائل خود بدانند و برای رفع آن اقدام کند.

گفتنی است محمدرضا جواد یگانه نیز در این نشست تخصصی موضوع دوراهی کالای همگانی، دوراهی منابع مشترک و تخریب عمومی را مورد بحث قرار داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: میلیارد ، هزینه ، نگهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار