وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه اجازه نمی دهیم ذخایر معدنی کشور بی‌مصرف و راکد بماند ، گفت: تا چند روز دیگر با برگزاری مزایده، معادن نیمه راکد و تعطیل استان کرمان دوباره احیا می شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان، محمدرضا نعمت‌زاده، شنبه در حاشیه بازدید از کارخانه آلومینیوم هزار و لاوان تابلو کرمان در جمع خبرنگاران، افزود: از سال های گذشته پروانه‌هایی در حوزه معادن صادر شده است که اگر سرمایه‌گذاران یا مالکان پروانه‌های اکتشافی امکان رونق و تولید را نداشته باشند، معدن آنها‌ واگذار می شود.

وی از واگذاری معادن بزرگ سنگ آهن کشور از طریق مزایده ظرف دو ماه آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه بیش از ۴۰درصد صنایع کشور به دلایل مختلف از جمله بی‌تدبیری و تحریم با رکود مواجه هستند.

نعمت زاده با اعلام اینکه نیمی از ذخایر معدنی کشور را، استان کرمان در خود جای داده است، تصریح کرد: رشته‌های صنعتی بسیاری وجود دارد که با حوزه معادن مرتبط هستند.

وی با اشاره به اینکه این صنایع با نام صنایع معدنی در زیرمجموعه صنایع بزرگی نظیر فولاد و مس در حال فعالیت هستند ، یادآور شد: این صنایع می‌توانند حجم زیادی از تولید و صادرات محصولات را به خود اختصاص دهند.

نعمت زاده با بیان اینکه در سال های گذشته معادن توانمندی در کشور وجود داشت که با تأکید دولت در اختیار بخش دولتی قرار گرفتند ، گفت: به همین دلیل پروانه‌های اکتشاف معادنی چون گل گهر در گذشته به نام سازمان‌های دولتی نظیر ایمیدرو صادر ‌شده که خوشبختانه هم اکنون با توجه به اصل 44 و خصوصی سازی ، واگذاری معادن به بخش خصوصی آغاز شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مشکلات ما تنها در حوزه معادن خلاصه نمی شود، افزود: باید به حوزه صنایع از جمله شرکت لاوان تابلو که خوشبختانه ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و جمعیت جوان زیادی را مشغول به کار کرده است، توجه شود.

نعمت زاده از عملکرد شرکت لاوان تابلو کرمان که در حوزه صادرات کابل و سیم‌ برق سهم بسیاری داشته است ابراز رضایت کرد و خواستار تقویت این گونه صنایع شد.

وی با اعلام اینکه صنعت کشور از ابتدای امسال رشد خوبی داشته است ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنایع از وضعیت رشد منفی و سیر نزولی فاصله گرفته اند و به زودی شاهد ارتقاء فعالیت‌ها در این حوزه خواهیم بود.

نعمت زاده با تأکید بر اینکه باید با تدبیر و مقاومت به اقتصاد مقاومتی کمک کنیم ، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند ، تمام توجه در امر تولید ، باید متوجه اصل افزایش بهره‌ وری باشد که در این راستا از سرمایه گذاران درخواست می کنم به فعالیت‌های صنعتی و معدنی کشور بازگردند و بانک‌ها نیز به ‌رغم محدودیتی که در منابع مالی دارند، به سرمایه‌گذاری کمک کنند.

در حاشیه این دیدار مدیرعامل صنایع آلومینیوم هزار کرمان از بازگشایی کارخانه آلومینیوم هزار کرمان پس از ۶ سال تعطیلی خبر داد و گفت: این مجموعه صنعتی به سبب نبود سرمایه در گردش ۶ سال تعطیل بود که به تازگی با 70 درصد ظرفیت کار خود را، آغاز کرده است.

غلامعلی رضایی با اشاره به اینکه صنایع آلومینیوم هزار کرمان شامل سه کارخانه ذوب و نورد، کانورتینگ و اسپتیک است، افزود: در این کارخانه سه خط تولیدی وجود دارد که انواع روکش‌های آلومینیومی را برای صنایع مختلف بسته بندی از جمله صنایع دارویی، بسته بندی لبنی، و لوله‌های چند جداره تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدید ، وزیر صنعت، معدن و تجارت قول مساعدت داده است تا مشکل سرمایه در گردش این مجتمع را رفع کند تا ظرفیت تولیدی کارخانجات هزار به 100 درصد برسد./س


برچسب ها: معادن ، احیا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.