در همایش اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی مطرح شد

عارف: ضعف‌ها و اشتباهات خود را بپذیریم/ تفکر اصلاحات نمی‌تواند ناامید باشد و کنار بکشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید ضعف‌ها و اشتباهات خود را بپذیریم. جوان‌ها در برخی صحنه‌ها از ما فاصله گرفتند که باید با تحلیل روشنی از اتفاقات بعد از دوم خرداد در عرصه‌های سیاسی درس بگیریم.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا عارف" روز گذشته در همایش بزرگ اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی به مناسبت بزرگداشت حماسه دوم خرداد اظهار داشت: تبریز و آذربایجان در تمام حماسه‌ها و عرصه‌ها تاثیرگذار بوده و این تاثیرگذاری تبریز همواره قابل ستایش است. تبریز برای کشور ما همیشه یک الگو بوده و لازم است این تاثیرگذاری حفظ شود.

وی با بیان اینکه خرداد ماه حماسه‌ها است و در آن اتفاقات زیادی روی داده است، افزود: آغاز جنبش اسلامی مردم به رهبری امام خمینی(ره) در 15 خرداد بوده که پشتوانه آن مردم است انقلابی که پویایی خود را نشان داده و سرآمد انقلاب‌های چند دهه اخیر بوده است. انقلابی که مبتنی بر ارزش‌ها و بر ‌اصول خود همواره پافشاری می‌کند و در مقابل توطئه و قلدری‌های دشمنان انقلاب پایداری کرده است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: اصلاح‌طلبان با دغدغه حاکمیت اسلامی و مردم‌سالاری به میدان آمدند و گفتمان اصلاح‌طلبی را به ثمر رساندند که این نقطه عطفی برای حاکمیت مردم‌سالارانه بود.

وی افزود: نتیجه انتخابات 24 خرداد امید و نگاه مثبت به آینده بود و مردم نشان دادند که می‌توانند سرنوشت خود را طور دیگری رقم بزنند.

عارف اضافه کرد: مردم نشان دادند که حرف اول و آخر را خود می‌زنند. مردم آمدند تا بار دیگر گفتمان اصلاح‌طلبی پیروز شود.

وی با بیان اینکه به عنوان یک اصل باید بپذیریم که مردم باید به طور فعالانه و داوطلبانه در میدان حضور یابند، گفت: تفکر اصلاحات یعنی تفکر حضور و وفاداری به ارزش‌ها، تفکر اصلاحات نمی‌تواند ناامید باشد و کنار بکشد. باید اصلاحات در تمام عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حضور یابد و حتی اگر در یک بخشی شکست خوردیم این شکست می‌تواند مقدمه یک پیروزی باشد چراکه در قاموس اصلاح‌طلبی شکست معنی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: باید ضعف‌ها و اشتباهات خود را بپذیریم. جوان‌ها در برخی صحنه‌ها از ما فاصله گرفتند که باید با تحلیل روشنی از اتفاقات بعد از دوم خرداد در عرصه‌های سیاسی درس بگیریم.

وی گفت: مهمترین ویژگی ما که باور ملت و ریشه در گفتمان جنبش اصلاحات دارد، پاسداری از قانون اساسی و تلاش برای اجرای همه بندهای قانون اساسی است.

عارف با تاکید بر اینکه نخبگان جامعه تلاش می‌کنند این نگاه مردم در تشکیل دولت نیز خود را نشان دهد، اضافه کرد: تفکر اصلاح‌طلبی با فضای صمیمی و کنار گذاشتن اختلاف‌سلیقه‌ها به سرانجام می‌رسد و بر همین اساس باید از بین اصلاح‌طلبان نماینده‌ای را انتخاب کنیم که دغدغه منافع ملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال را باید سال تدوین سازوکارهایی بدانیم که ما را به اجماع می‌رساند، ادامه داد: باید در فعالیت‌های سیاسی خود به گونه‌ای برنامه داشته باشیم تا در انتخابات آینده پیروز شویم و باید با خرد جمعی و حضور جمعی از تفکر فردی دست برداریم و در مورد شکست‌های خود در عرصه‌های سیاسی در سال‌های اخیر تحقیق کنیم.

عارف با بیان اینکه کشور نیاز به آرامش دارد و این آرامش به نفع ماست، تصریح کرد: به زعم رقبای ما پیروزی انتخابات 24 خرداد تصادفی بوده و تلاش دارند در انتخابات سال آینده این تصادفی بودن را نشان دهند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ما متأسفانه نتوانستیم براساس اجماع حرکت کنیم و اختلافات جزئی 10 درصدی مبنا قرار گرفته و تفاهم‌های 90 درصدی ما را زیرسئوال برد. تفکر اصلاح‌طلبی تفکر استفاده از خرد است و امروز باید ضعف‌های خود را پذیرفته و با خرد جمعی حرکت کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تأکید بر اینکه امروز به همگرایی حداکثری نیاز داریم، عنوان کرد: به اصلاح‌طلبی به عنوان اندیشه و روشی سیاسی برای رفع موانع پیشرفت و توسعه کشور و تحقق تمام اصول قانون اساسی باور داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای پیروزی نیاز به امید و صبر داریم، تصریح کرد: اصلاح‌طلب باید امیدواری را در نسل جوان تشویق کند و بر همین اساس باید به دولت امید بست و فرصت داد و فراموش نکنیم که این دولت در چه شرایطی روی کار آمده است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه کشور امروز با رشد اقتصادی منفی روبروست  و تمام اینها زمان‌بر است، متذکر شد: در جلسه بررسی طرح‌های عمرانی آذربایجان‌شرقی به این نتیجه رسیدیم که اگر همین روند بودجه حفظ شود، 10 سال زمان لازم است تا طرح‌هایی که در سفرهای استانی دولت قبلی آغاز شده، به ثمر بنشیند.

عارف با تأکید بر اینکه باید با جمع‌بندی عملکرد خود در 16 سال گذشته، مسیر آینده را با امید به پیروزی پیش ببریم، گفت: برای اینکه این امید حفظ شود باید به دولت اعتماد کرد؛ البته نمی‌گوییم دولت نباید نقد شود، اما با نقدی که هدفش شکست دولت است، نباید همراه شویم.

وی با بیان اینکه امروز فاز نخست در پروسه اصلاحات را طی کردیم، اظهار داشت: باید برای بازسازی اقتصادی و پیروزی دیپلماسی خارجی از دولت حمایت کنیم. تیمی که مسئولیت مذاکره با گروه 1+5 دارد باید با پشتوانه مردم از حقوق مردم دفاع کند. سست شدن نماینده ما به صلاح کشور و تفکر اصلاح‌طلبی نیست و باید قدر این روند و مسیر را بدانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تضعیف دولت در حال حاضر تضعیف یک جریان نیست؛ بلکه تضعیف کشور است، گفت: نباید فراموش کنیم که راه‌حل تمام امور به دست دولت نیست و فقط بخشی از نکاتی که مطرح می‌شود بر عهده دولت است.

وی با بیان اینکه نه تنها اصرار به همدلی جریان‌های اصلاح‌طلبی داریم؛ بلکه باید با رقبای خود هم رابطه خوبی برقرار کنیم، عنوان داشت: از لحاظ کمی در جبهه اصلاح‌طلبی‌، جریان‌های مختلفی داریم، اما باید با نگاه اجماعی تقویت تفکرهای اصلاح‌طلبی را در دستور کار خود قرار دهیم. برای موفقیت، انسجام را یک ضرورت می‌دانیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار