دعوای لفظی دو اصلاح‌طلب و اصولگرا، خیز بلند عارف بعد از حماسه سیاسی،‌ رابط وزارت خارجه با مراجع و علما، حمایت چهره‌های سیاسی از مذاکرات هسته‌ای، تصویب کلیات طرح رسیدگی به دارایی مسئولان و .... تنها بخشی از مهم‌ترین عناوین خبری احزاب در ماه سپری شده بود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،  در پی تاکیدات رئیس‌جمهور منتخب بر اجرای قانون در مورد احزاب و فضای باز سیاسی، امیدها به پایان فصل خزان احزاب فزونی یافته و بعد از انتخابات رياست‌جمهوري سال جاري، گروه‌های سیاسی فعاليت‌های خود را وارد فاز جديدی کردند، به همین منظور بنا داریم با بررسی وقايع، فعاليت‌ها و عملکرد احزاب و جريان‌های سياسی کشور در پايان هر ماه گزارشی را از عملکرد آنها ارائه کنیم.

گزارش زیر چکیده‌ای از عملکرد احزاب در اردیبهشت ماه است:


**دعوای لفظی دو اصلاح‌طلب و اصولگرا

در حالیکه گمانه‌زنی‌ها درباره کانیداتوری عارف برای انتخابات مجلس دهم به گوش می‌رسد که البته در نهایت با کش‌و قوس فراوان این اخبار به تایید این فعال اصلاح‌طلب رسید، "محمدرضا باهنر" در اقدامی قابل توجه خطاب به رقیب آینده سیاسی خود گفته بود که اگر عارف عصبانی شود، اصلاح‌طلبان را افشا می‌کند که البته این اظهار نظر از سوی عارف بی‌جواب نماند و رئیس بنیاد امید ایرانیان خطاب به باهنر گفت: اصلاح‌‌طلبان به این دلیل که مشکلی با یکدیگر ندارند، نیازی به افشاگری هم ندارند. اما اگر باهنر مسئله‌ای برای افشا دارد بیاید و به بنده بگوید که ما در پاسخ دادن، بلند و صریح و شفاف اعلام نظر می‌کنیم.

**رسیدگی به تخلفات، اینبار گریبانگیر کارگزاران شد

بعد از اظهارات "احمد بخشایش" نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اخذ مجوز از سوی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  و واکنش فعالان روحانی به این اظهارات نوبت به حزب کارگزاران رسید که مورد توجه این نماینده مجلس قرار بگیرد. بنا به اظهارات بخشایش، حزب کارگزاران بر اساس قانون اقدامی برای برگزاری کنگره و یا مجمع عمومی در طی سال نکرده لذا فعالیت آن ملغی خواهد شد. اما از آنجاییکه در ایران کمتر شخص و گروهی به قانون تمکین می‌کند و به گفته بخشایش انجام فعالیت حزبی و سیاسی از سوی کارگزاران و برخوردهای مسئولان از روی تسامح و تساهل نسبت به امور، اشکالی برای ادامه فعالیت حزبی و سیاسی کارگزاران وجود ندارد که البته این روال در مورد فعالیت این‌چنینی احزاب سیاسی یک قاعده است.



هر چند در اردیبهشت ماه حزب خانوادگی "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" با تشکیل جلسه‌ای اقدام به ابقاء "کرباسچی" به عنوان دبیرکل و انتخاب "سعید لیلاز" به عنوان قائم مقام و برخی تشکیلات دیگر کرد و براساس اخباری که به گوش می‌رسد ظاهرا این حزب در پی برگزاری همایش، انتشار روزنامه و حتی آماده سازی برای حضور در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم  برای خود است و البته نبتید از تشکیل گردهمایی مدیران استانی حزب کارگزاران سازندگی که به منظور تشریح فعالیت‌هایش، یکسری سیاست‌هایی را تصویب کرده و این سیاست‌ها را به دفاتر استانی انتقال داد و به این طریق این دفاتر در جریان آخرین تحولاتی که در رابطه با توسعه فعالیت‌های حزب صورت گرفتند. باید دید از دبیرکلی که تعامل چندانی با رسانه‌ها ندارد چه اخبار جدید دیگری از حزب به گوش می‌رسد.(اینجا)

**صدای کارگران هم درآمد

روز جهانی کارگر با اعتراض و اجتماع کارگران در قالب برگزاری جشن در سطح جهان همراه است اما وضعیت کارگر ایرانی باز هم تفاوت‌هایی را در همه سطوح در خود گنجانده که می‌توان به عدم مجوز برای برگزاری راهپیمایی این قشر در مارکز تعیین شده از سوی خانه کارگر اشاره داشت که موجب اعتراض دبیرکل این خانه کارگری شد، تا جاییکه در صحن علنی مجلس در دفاع از حقوق کارگران اعتراض خود را مبنی بر چرایی عدم مجوز برای برگزاری راهپیمایی کارگران از سوی وزارت کشور و استانداری نطق تندی را قرائت کرد.(اینجا)

**خیز بلند عارف بعد از حماسه سیاسی

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و کناره‌گیری عارف از کاندیداتوری و احترام و تبعیت از نظر بزرگان اصلاح‌طلب در این راه به گفته خود، شاهد فعالیت سیاسی گسترده‌ای از سوی این فعال سیاسی که بعد از انتخابات به چهره‌ای محبوب در نزد هواداران و فعالان سیاسی این جریان تبدیل شد در سراسر کشور هستیم به گونه‌ای که شهرهای مختلفی از ایران به بهانه‌های مختلف میزبان این چهره سیاسی هستند تا به نوعی در جهت ائتلاف برای انتخابات مجلس دهم از هم‌اکنون به شکل قابل توجهی به نیت پیروزی در میدان گام بردارند.

افتتاح دفاتر استانی و برگزاری همایش شاخه جوانان بنیاد امید ایرانیان از دیگر فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر این مرد سیاسی است تا از این طریق به برقراری رابطه و تعامل بیشتر با مردم و جوانان سراسر کشور  بپردازد تا هم اقدامی در جهت راه‌اندازی شعبه برای بنیاد علمی و پژوهشی و هم اقدامی برای حضور در انتخابات بعدی را برای خود فراهم کند هرچند بنا به اظهارات شخص عارف ایجاد دفاتر استانی ارتباطی با تبلیغات انتخاباتی ندارد اما میتوان اینگونه برداشت کرد که انجام این سفرها برای تبلیغات مثبت به نفع خود بی‌تایثر نخواهد بود.



**در خواست‌های تشکیل حزب و گروه سیاسی به کجا رسید؟

تقاضا و درخواست‌های زیادی به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم برای تاسیس حزب و گروه سیاسی از وزارت کشور ارائه شده و این درخواست‌ها به ترتیب در کمیسیون ماده ده احزب حال بررسی است و به برخی از آنها به منظور رفع مشکلاتشان، ایرادات موجود، گوشزد شده و برخی هم در این میان موفق به اخذ مجوز شده‌اند و که می‌توان به اعلام موجودیت جبهه جانبازان انقلاب اسلامی اشاره داشت.

**راهبردهای انتخاباتی از سوی جریان‌های سیاسی با نگاه به آینده

"اصلاح‌طلبان قطعا شورای رهبری می‌خواهند" این سخنی بود که اززبان عارف شنیده شد.ظاهرا رئیس بنیاد امید ایرانیان علاوه بر فعلیت‌های عملی به ارائه ایده و نظر هم در جمع اصلاح‌طلبان و بعضا اصولگرایان هم می‌پردازد و بر همین اساس عارف گفته بود که تصمیم‌گیری برای ارائه راهبرد و مکانیزم بعدا صورت می‌گیرد و باید دید که راهبردی انتخاباتی مورد نظر عارف برای دو جریان سیاسی کشور حول چه محورهای  مهمی می‌چرخد و آیا اصولگرایان حاضر به پذیرش چنین راهبردی از سوی یک اصلاح‌طلب خواهند بود؟!.

**ناطق‌نوری بیاید، لیست مستقل می‌دهم

به دنبال انتشار برخی خبرها پیرامون حضور ناطق نوری در انتخابات و احتمال سرلیستی وی توسط اصلاح طلبان، "محمدرضا" عارف اعلام کرده در این صورت به صورت مستقل و با لیست حزب خود در انتخابات شرکت خواهد کرد و در میان این گامنه‌زنی‌هایی که تاییدی از سوی عارف شنیده نشد موفق به اخذ مجوز انتشار یک روزنامه و تاسیس حزب برای خود شده است.

** چه کسی رابط وزارت خارجه با مراجع و علما شد؟


بعد از سفر "محمدجوادظریف" به قم و دیداربا مراجع درباره توافقنامه هسته‌ای ژنو، این وزارتخانه تصمیم به انتصاب جدیدی در این وزارتخانه به عنوان رابط با مراجع گرفت که در این میان "حمید ناطق‌نوری" برادرزاده "حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری" تایید و معرفی شد.

** حمایت چهره‌های سیاسی از مذاکرات هسته‌ای

"حجت‌الاسلام ولمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری" شیخ میانه‌رو در لرستان طی سخنرانی حمایت از تیم هسته‌ای را در شرایط فعلی امری ضروری عنوان کرد و البته شخصیت‌های مختلفی همچون"محسن رضایی" و "علی‌اکبر ولایتی" در حمایت از تیم هسته‌ای کشورمان سخنانی را به زبان آوردند تا به نوعی پاسخ دلواپسان منتقد را که اقدام به برگزاری همایشی با حضور اعضای جبهه پایداری کردند را بدهند.

"محسن رضایی" در در حمایت از تیم هسته‌ای گفت: مذاکره‌کنندگان کشورمان چون زیر نظر "مقام معظم رهبر انقلاب" کار می‌کنند، با مخالفت‌های افراط گونه دلواپس نمی‌شوند و نباید بشوند.

"علی‌اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک پس از دور چهارم مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: اعتقاد ندارم که مذاکرات ایران و 1+5 به بن بست رسیده است و جمهوری اسلامی ایران نیز همیشه طرفدار گفتگو و استمرار مذاکرات است.

**ممانعت از سخنرانی شخصیت‌های سیاسی کشور


"حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی" از جمله شخصیت‌های سیاسی بودند که به منظور ایراد سخنرانی به شهرهای بروجرد سفر کرد و البته با ممانعت از سوی گروه‌های خودسر مواجه شد که برهمین اساس فرماندار برنامه سخنرانی را لغو کرد و پس از آن وزارت کشور با دستور رئیس‌جمهور مامور رسیدگی و پیگری این ماجرا شد که فرماندار اقدام به استعفا کرد و مورد پذیرش استاندار قرار گرفت.



** تصویب کلیات طرح رسیدگی به دارایی مسئولان

در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که علاوه بر سران قوای مجریه و قضائیه، اکثریت اعضا نیز حضور داشتند، مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران که به دلایل مغایرت با شرع و قانون اساسی، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به عنوان یک موضوع اختلافی به مجمع ارجاع شده بود در دستور کار قرار گرفت. سپس کلیات طرح با ذکر یک مقدمه به رأی گذاشته شد که با اکثریت اعضا مورد تصویب قرار گرفت.

**احتمال بازگشت شیخ میانه‌رو به سیاست


حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که آیا محوریت اصلاح‌طلبان و کارگزاران را برای انتخابات مجلس می‌پذیرید یا خیر، گفت: این پرسش خود یک پاسخ است و من اصلا در این زمینه صحبت نمی‌کنم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخابات حضور خواهید یافت یا خیر،‌ تاکید کرد: «هنوز در این باره تصمیمی نگرفته‌ام.»

به همین خاطر و براساس سخنان جدید این شیخ میانه‌رو که همه جریان‌های سیاسی که قصد حفظ و حتی مصادره وی را به نفع خود دارند در آرزوی حمایت‌های این شخص از جریان سیاسی خود هستند. این در حالیست که وی در دانشگاه آزاد اسلامی در تهران گفته بود که پیشنهاد هاشمی را برای ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را نپذیرفتم.باید منتظر ماند و دید که ناطق‌نوری در نهایت به کدام سمت خواهد رفت.؟!

**تماس احمدی‌نژاد با چهره‌های اصولگرا

تماس "محمود احمدی‌نژاد" با اصولگرایان خبری که از منابع موثق درز پیدا نکرد و تلاش‌هایی برای جلب رضایت اصولگرایان برای بازگشت مجدد به عرصه سیاست به گوش می‌رسد.



**طرحی که "رحیمی" در جریان سفر "هاشمی" به کردستان ریخت


"محمد قوچانی" در مناظره با "عبدالرضا داوری" که یه همت سازمان جوانان حزب اسلامی کار برگزار شد، گفت: احمدی‌نژاد در سال 79 رئیس ستاد انتخابات هاشمی بود درست در زمانی که خود ما مخالف کاندیداتوری وی برای انتخابات وی بودیم و حتی به ذکر این مسئله بپردازم که محمدرضا رحیمی که محبوب شما اصولگرایان و شخص احمدی‌نژاد بود در جریان سفر آیت‌الله هاشمی به شهر کردستان تراکتورها را به گونه‌ای طراحی کرد که وی در زمان حضورش در هواپیما "زنده باد هاشمی" را از ارتفاع بالا ببیند. هاشمی جزو خوش فکرترین و مدیرترین نیروهایی است که بعد از انقلاب پرورش پیدا کرده و در مقاطع حساس و حیاتی کشور را نجات داده است اما این به این معنا نیست که هاشمی انتقاد ناپذیر است. (اینجا)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار