خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد ایران با اجرای توافق موقت با قدرت‌های جهانی، ذخیره اورانیوم خود را به شدت کاهش داده و همکاری با آژانس را آغاز نموده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رویترز نوشت: این یافته‌ها که در گزارش فصلی آژانس منتشر شده است به احتمال زیاد مورد استقبال شش قدرت جهانی قرار خواهد گرفت که تلاش می‌کنند به یک توافق بلندمدت با ایران دست یابند.


این گزارش روزآمد ماهانه که نقش محوری در راستی‌آزمایی پایبندی ایران به سهم خود در توافق حاصله در ماه نوامبر دارد مشخص کرد ایران تا کنون اقدامات توافق‌شده برای کنترل برنامه هسته‌ای این کشور را اجرا کرده است. در نتیجه، ایران به موجب این توافق موقت که با آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین منعقد شد به‌تدریج به برخی از پول‌های خود که سابقا در خارج از کشور مسدود شده بود دسترسی خواهد یافت.

گزارش آژانس نشان داد ایران از ژانویه تاکنون برای کاهش ذخیره گاز اورانیوم غنی‌شده با غنای بالای خود اقدام کرده و میزان آن را بیش از 80 درصد کاهش داده است.

نشریه کانزاس سیتی امریکا نیز نوشت: ایران ذخایر اورانیوم با درجه بالا را به یک پنجم کاهش داد.
یک نشریه ی آمریکایی نوشت بر اساس گزارش آژانس، ایران ذخایر اورانیوم با درجه ی بالای غنی شدگی خود را به یک پنجم کاهش داد.

این نشریه نوشت: آژانس هسته ای سازمان ملل متحد می گوید ایران حدود چهار پنجم از ذخایر اورانیوم با درجه بالای غنی شدگی خود را خنثی(غیر فعال) کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است ایران اکنون کمتر از چهل کیلوگرم از این مواد را در اختیار دارد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود در روز جمعه اعلام کرد که ایران به نگرانیها درباره "ابعاد نظامی احتمالی" برنامه هسته ای خود پرداخته است.


گزارش تازه آژانس که هر سه ماه یک بار منتشر می‌شود نشان می‌دهد، تهران تحت توافق هسته ای موقت ماه نوامبر اطلاعاتی را درباره چاشنی‌های انفجاری در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در اختیار اعضا قرار داد نوشت: در دیدارهای فنی اواخر آوریل و اوایل این هفته در تهران، ایران اطلاعات و توضیحاتی را برای اثبات نیاز خود به چاشنی‌های انفجاری ارائه داد.
در این گزارش همچنین آمده است: ایران اطلاعاتی را به آژانس ارائه داد مبنی بر اینکه شلیک همزمان چاشنی‌های انفجاری برای اهداف غیرنظامی آزمایش شده است.

آمانو افزود: این اولین بار است که ایران با آژانس درباره مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود یک تبادل فنی انجام داده است.  موضوع چاشنیهای انفجاری یکی از هفت اقدام عملی است که ایران تحت توافقنامه ماه نوامبر با قدرتهای جهانی درباره آن توافق کرد و موافقت کرد که تا 15 مه به آن بپرازد. تمام این موارد انجام شده است.

روزنامه "تایمز آو اسرائیل" هم در پایگاه اینترنتی خود مدعی شد: ایران به اتهامات هسته ای خود پاسخ داد. 


گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران درباره چاشنی های انفجاری، توضیحاتی را ارائه کرده است. 

این نشریه صهیونیستی نوشت: دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد مدعی است که ایران ذخیره اورانیوم غنی شده ی خود را به طرز چشمگیری کاهش داده است. 

در گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو آمده است که  ایران در جلسات فنی در اواخر آوریل و نیز در اوایل هفته ی جاری در تهران، اقدام به ارائه اطلاعات و توضیحات ؛ از جمله ارائه اسناد و مدارک کرده است.

این نشریه مدعی است: این نخستین بار از سال 2008 است که ایران در مورد این موضوع و دیگر موضوعات حل نشده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه ی هسته ای خود مشغول مبادلات فنی با آژانس شده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران تقریبا بخش عمده(چهار پنجم) از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را که می‌تواند به هسته یک بمب اتمی تبدیل شود، خنثی کرده است.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل روز جمعه در گزارشی محرمانه اعلام کرد: ایران اکنون کمتر از 40 کیلوگرم از این ماده را دارد.

در گزارش آژانس که در اختیار اسوشیتدپرس قرار گرفت آمده است: تهران به تمام وظایف خود تحت توافقنامه موقت که چهار ماه قبل به عنوان مقدمه ای برای توافق جامع حاصل شد، عمل کرده است. 

در راستای این توافق، ایران موافقت کرد که تمام ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را رقیق یا تبدیل کند. 

شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین نیز اعلام کرد:بر اساس گزارش آژانس ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی سازی شده سطح بالای خود را کاهش داده است.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران چهار پنجم از ذخایر اورانیوم غنی سازی شده با سطح بالای  خود را خنثی کرده است.
شبکه تلویزیونی سی سی تی وی اعلام کرد:ایران بارها اعلام کرده است که  هیچ نفعی در ساخت سلاح اتمی ندارد .

الجزیره هم انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیتهای هسته ای ایران را بازتاب داد. 


به گزارش سایت شبکه تلویزیونی الجزیره، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود را درباره فعالیتهای هسته ای ایران منتشر کرد. در این گزارش تصریح شده است ایران حساس ترین ذخایر هسته ای خودش را حدود هشتاد درصد کاهش داده است. 

روزنامه لوموند چاپ پاریس هم نوشت آژانس بین المللی انرژی اتمی از همکاری ایران خبر داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه بیست و سوم ماه مه در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد ایران اطلاعات مربوط به آزمایش های چاشنی های انفجاری را در اختیار آژانس قرار داده است.  به علاوه ایران از ماه ژانویه میزان اورانیوم خود با غنای بالا را کاهش داده است. 

ایران به عمل به تعهدات خود در برابر جامعه بین المللی مندرج در توافقنامه ژنو که در پایان ماه نوامبر میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک به امضا رسید ادامه می دهد. 

وال‌استریت ژورنال هم نوشت: آژانس گزارش داده که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ماه نوامبر عمل کرده است.



"لارنس نورمن" در مقاله خود نوشت گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد ایران به وعده های اصلی خود براساس توافقنامه موقتی نوامبر گذشته با گروه پنج به علاوه یک درباره برنامه هسته ای خود عمل کرده است و همچنان از غنی سازی اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحاتی دوری می کند و ذخیره اورانیوم بیست درصدی خود را به سطحی کم خطر رقیق می کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تایید کرد ایران همچنین به قول خود برای شروع رسیدگی به پرسشهایی درباره فعالیتهای هسته ای خود در گذشته عمل کرده است. این گزارش آژانس، در واقع آخرین گزارش آژانس پیش از ضرب الاجل بیستم ژوئیه برای حصول توافق جامع نهایی میان ایران و شش قدرت بزرگ است. این گزارش می تواند تاثیر بسزایی در روند مذاکرات داشته باشد.ایران همچنان تاکید دارد برنامه هسته ای این کشور صرفا برای مقاصد غیرنظامی است. گفتگوهای تهران و پنج به علاوه یک ماه آینده در وین ادامه می یابد. پیش از انتشار گزارش اخیر آژانس، این نهاد اعلام کرده بود در گفتگوها با ایران درباره فعالیتهای هسته ای این کشور در گذشته، پیشرفت کرده است. آژانس می گویند هنوز سرگرم تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که ایران درباره فعالیتهای گذشته خود به آژانس داده است. 


دویچه‌وله آلمان نیز گزارش داد: گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کند که دولت ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را تا ۸۰ درصد تقلیل داده و اکسید یا رقیق کرده است.  در این گزارش تاکید شده که ایران برای نخستین مرتبه، پاسخ‌های مناسبی نیز برای رفع نگرانی از ابعاد احتمالی نظامی طرح‌های هسته‌ای خود ارائه کرده است.



تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر جمعه (۲۳ مه/ دوم خرداد) در وین منتشر شد. این گزارش بر پایبندی ایران به توافق شش ماهه صحه گذاشته و تایید کرده که میزان اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده این کشور در ماه‌های گذشته کاهشی جدی داشته است. در گزارش آژانس آمده که مقدار ذخایر هگزافلورید اورانیوم ۲۰ درصدی ایران از ۲۰۹ کیلو گرم به ۴ / ۳۸ کیلوگرم رسیده است. در این گزارش هم‌چنین قید شده که در رآکتور آب سنگین اراک، ساخت و ساز جدیدی انجام نشده اما پرسش‌های فراوانی هنوز وجود دارند که باید جنبه‌های احتمالا نظامی برخی آزمایش‌های نظامی در گذشته را روشن سازند

 روزنامه لس آنجلس تایمز نیز ضمن اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای و تصمیم آژانس برای ارزیابی این مساله که آیا ایران تحقیقاتی را در خصوص تولید سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است یا نه مدعی شد: بعید است که ارزیابی آژانس در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران پیش از پایان مهلت قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با تهران تکمیل شود و این مساله نیز می‌تواند به مانعی برای مذاکرات هسته‌ای تبدیل شود.



نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم دیوید سانگر  نوشت : آژانس بین المللی انرژی اتمی - شاخه نظارتی سازمان ملل - روز جمعه اعلام کرد بالاخره شروع به مشاهده کردن اطلاعاتی کرده است که مدتی مدید به دنبال آنها بود. 


"در این گزارش به طور مبسوط به پیشرفت مهمی اشاره شده که ایران در رقیق سازی بیشتر ذخیره اورانیوم با غنی شدگی متوسط خود داشته است. به این شکل ، فضایی برای مذاکرات فعلی بوجود آمد که هفته گذشته با نخستین مانع بزرگ خود روبرو شد."

"در این گزارش در مورد اطلاعاتی که ایران در خصوص « چاشنی های  انفجاری » ارائه داد به جزئیات اشاره نشده است . در عین حال ، اعلام اینکه مذاکرات قابل توجهی با آژانس آغاز شده است نشان می دهد تغییری مهم در تاکتیکهای تهران بوجود آمده است. "

بازرسان آژانس بین المللی هسته ای اجازه دارند روزانه از حوزه های تولید سوخت هسته ای بازدید کنند. 

"گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمانی صادر شده است که مذاکره کنندگان در مورد میزان تمایل ایران برای برچیدن تاسیسات زیر بنایی تولید سوخت هسته ای با تهران به مانع برخورد کرده اند. مقامات آمریکایی خواستار آن هستند که ایران تعداد دستگاههای سانتریفوژ خود را از نوزده هزار دستگاه فعلی به چهار هزار دستگاه کاهش دهد. ایرانی ها خواستار آن هستند که با گذشت زمان این تعداد را به حدود پنجاه هزار عدد افزایش دهند."

این گزارش خاطرنشان کرد : مهم است ایران همچنان به تعامل با آژانس ادامه دهد تا همه موضوعات مربوط به برنامه هسته ای این کشور حل شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۶:۲۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
ممنون از گزارش بازتاب خوبتون
موندم خودشونم که اذعان می کنن پس بهانه شون چیه
China
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
ايران وقتي حرف مي زند عمل مي كند
آخرین اخبار