سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در سخنانی گفت: مرتبا از ایران خواسته‌ایم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت امورخارجه آمریکا: "ماری هارف" در نشست خبری اظهار داشت: ما به کرات از ایران خواسته‌ایم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ماری هارف پیش از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران این سخنان را بر زبان راند و گفت: گزارش آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران  هنوز منتشر نشده و ما نمی‌توانیم درباره‌اش اظهارنظر کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات با حمایت از فردی که صراحتا نقض قانون کرده و یک کلیسای خانگی در ایران برپا کرده بود، اظهار داشت: ما مجددا از ایران می‌خواهیم "سعید عابدینی" را آزاد کند تا او بتواند به آغوش خانواده‌اش بازگردد.


ماریا هارف در بخشی دیگر از سخنان خود در باره تایلند گفت. هنوز هیچ تغییری در تایلند رخ نداده است. در این کشور همچنان کودتا است.  ما درحالی بازنگری در کمک‌های خود به تایلند هستیم. همانطور که جنیفر ساکی گفت ما در سال مالی2013، ده و نیم میلیون دلار به تایلند درقالب کمک های امنیتی و اقتصادی و دوجانبه و بین المللی کمک دادیم.همانطور که می دانید برنامه های جهانی و منطقه ای وجود دارد که ازطریق آنها کمک‌های مالی ازطریق نهادهایی ازقبیل آسه آن یا اپک به شماری از کشورها داده می شود. ما در حال ارزیابی کمک‌هایی هستیم که به تایلند داده می شود. این کار ، فرایند است و زمان می برد. ما حدود سه و نیم میلیون کمک مالی درقالب صندوق  FMF  و صندوق IMET به تایلند را به حال تعلیق درآورده ایم. در حال حاضر نیز سرگرم بررسی همه برنامه ها هستیم تا کمکهای دیگری را مشخص کنیم که می توانیم به حال تعلیق دربیاوریم. بنابراین این روند ادامه دارد. تعلیق کمک‌ها بویژه کمکهایی که چندجانبه هستند زمان می برد. رقم سه و نیم میلیون دلاری که اشاره کردم از مجموع ده و نیم میلیون دلاری است که گفته شد. این مبلغ سه و نیم میلیون دلار کمک به تایلند به حال تعلیق درآمده است. ما با وزارت دفاع آمریکا نیز در این خصوص مشغول رایزنی هستیم. اما اینکه وزارت دفاع آمریکا می خواهد در این زمینه چه کارهایی به صورت مشخص انجام بدهد، شما را برای کسب پاسخ به این وزارتخانه ارجاع می دهم. 

وی درپاسخ به سوالی درباره اوضاع لیبی نیز گفت: ما از روند سیاسی در لیبی حمایت می کنیم. تنها راه حل سیاسی برای لیبی نتیجه بخش است و نه هیچ راه حل دیگری. ما از یک حزب خاص در لیبی حمایت نمی کنیم بلکه از روند سیاسی در این کشور پشتیبانی می کنیم. ظاهرا خود لیبیایی ها هم به این نتیجه رسیده اند که باید در این مسیر حرکت کنند. درباره انتخابات پارلمانی لیبی نیز باید بگویم که باید انتخاباتی فراگیر در لیبی برگزار شود و این انتخابات تا حد امکان و باتوجه به مسائل فنی موجود در این کشور، فراگیر باشد. گفته شده است این انتخابات می تواند بیست و پنجم ماه ژوئن برگزار شود. اگر کمیسیون عالی انتخاباتی لیبی می گوید چنین کاری را در این تاریخ انجام بدهد ما نیز از برگزاری هرچه سریعتر انتخابات در این کشور حمایت می کنیم. همه طرف‌های مطرح در لیبی باید از خشونت خوددری کنند. ما هرگز از ژنرال خلیفه حفتر حمایت نکرده ایم. ما حمایت آشکار یا ضمنی از وی نداشته ایم. ما از هیچکس در لیبی حمایت نمی کنیم. ما کشورهای منطقه را در این زمینه هماهنگ می کنیم و با شرکایمان در اروپا نیز در این خصوص همکاری داریم. باید در لیبی گفتگو شود. ما با مقامات کشورهای اروپایی ازقبیل آلمان و فرانسه در این خصوص رایزنی می کنیم. ما از نزدیک تحولات لیبی را زیرنظر داریم و براساس آن تصمیم گیری می کنیم. بازهم تاکید می کنم ما در لیبی از هیچ فرد یا گروه خاصی حمایت نمی کنیم. ما خواهان آن هستیم که همه گروهها در لیبی با هم به گفتگو بپردازند. جان کری وزیر امورخارجه آمریکا با مقامات شماری از شرکای بین المللی درباره مسائل لیبی رایزنی کرده است. دیگر مقامات وزارت امورخارجه آمریکا ازقبیل سفیر ما در لیبی در این زمینه با مقامات لیبیایی در حال گفتگو هستند مبنی بر اینکه چگونه می توان راهی براساس گفتگو برای لیبی پیدا کرد. این مسئله اصلی ترین دغدغه ما است. نباید خشونت در این کشور در جریان باشد. باید مسیری عاری از خشونت برای لیبی ترسیم شود که براساس گفتگو باشد. بی تردید، این کار دشوار است. می دانستیم که لیبی پس از انقلاب خود فراز و فرودهایی خواهد داشت. به هرحال، لیبی باید به مکانی بهتر از گذشته برای مردم لیبی تبدیل شود. مجلس تدوین قانون اساسی لیبی که نهادی منتخب و دموکراتیک است ، کار تدوین قانون ا ساسی این کشور را شروع کرده است. این مجلس اصول دموکراسی را در لیبی مشخص خواهد کرد. باید همه این گامها در لیبی برداشته شود. ما با لیبیایی ها در این کشور رایزنی داریم و از گفتگوی آن‌ها با هم حمایت می کنیم. ما با شرکای بین المللی خود در این زمینه همکاری داریم. ما می خواهیم به لیبی کمک کنیم تا در مسیری بهتر حرکت کند.  ما به شدت در این زمینه درگیر هستیم زیرا بازگشت لیبی از وضع موجود به میز مذاکرات و انتخاب آینده ای بهتر برای این کشور بسیار حائز اهمیت است. بازهم تاکید می کنم ما مسائل لیبی را دنبال می کنیم و منتظر هستیم ببینیم خود لیبیایی ها چه کار می کنند و آیا ما می توانند در این روند به آنها کمک کنیم یا خیر. 

ماری هارف در ادامه درباره حمله به کنسولگری هند در شهر هرات گفت. ما نمی دانیم عاملان این حمله چه کسانی بوده اند. سفارت ما در افغانستان این حمله را محکوم کرده است. باید توجه داشت که نیروهای امنیتی افغانستان و هند در جلوگیری از این حمله به گونه ای شجاعانه عمل کردند. در این حمله بغیر از مهاجمان کسی کشته نشد. البته افرادی هم زخمی شدند. ما نگران چنین اتفاقهایی هستیم و با مقامات افغانستان در این زمینه برای تامین امنیت تعامل داریم. من نمی دانم انگیزه تروریست‌هایی که عامل چنین اقداماتی هستند چیست و نمی خواهم در این زمینه حدس و گمان مطرح کنم. فکر می کنم آنها خودشان باید در این زمینه توضیح بدهند. نمی دانم انگیزه آنها از این حمله چه بوده است . ما حملات وحشتناک مشابه این را در افغانستان شاهد بوده ایم. معتقد هستیم افغانستان مسیر بهتری پیش روی خود دارد و ما با افغان‌ها برای تامین امنیت این کشور همکاری خواهیم کرد. افغانستان هنوز هم از بسیاری جهات، کشوری خطرناک است. مقامات دولتی و شهروندان غیرنظامی آمریکا نیز در افغانستان حضور دارند. این افراد همانند شهروندان هندی که در افغانستان هستند درمعرض خطر هستند و ما به آن‌ها توجه داریم . این مسئله برای ما مهم است. یکی از کارهایی که ما باوجود حرکت در مسیر دوره انتقالی در افغانستان بر آن تمرکز داریم، همکاری برای حفظ امنیت در این کشور است و اینکه کمک کنیم افغان‌ها توانمندیها و ظرفیت‌های خودشان را برای تامنیت امنیت کشورشان پیدا کنند. اما کاملا روشن است که این کار دشوار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار