بر خلاف همیشه این بار آمریکایی ها با آشتی ملی فلسطینیان مخالفت نکرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ تامر المسحال گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد جنبش حماس و فتح با یکدیگر توافق کردند که رامی الحمد الله ریاست دولت فن سالار ملی را بر عهده داشته باشد. این توافق گامی بزرگ در مسیر توافق بر سر شکل دولت محسوب می شود.

عزام الاحمد مسوول پرونده آشتی در جنبش فتح گفت: تاکید می کنم اسامی قطعی اعضای دولت تا قبل پنج هفته دیگر یعنی تا روز یکم ژوئن اعلام خواهد شد.

موسی ابومرزوق مسوول پرونده آشتی در جنبش حماس گفت: پانزده نفری که برای اداره نوزده وزارتخانه برگزیده شده اند از افراد مستقل هستند و از مقبولیت بین المللی و منطقه برخوردار هستند و این مساله حرکت آن ها را تسهیل می کند.

وی خاطرنشان کرد دولت مذکور برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان خواهد رفت.

موسی ابومرزوق گفت: پارلمان فعالیت خود را از سر خواهد گرفت و برای دادن رای اعتماد به دولت وحدت ملی در طی یک ماه تشکیل جلسه خواهد داد. پارلمان در این زمینه از اختیارات کامل برخوردار خواهد بود.

ابومرزق گفت بر خلاف دفعات پیش این بار موضع آمریکا در قبال آشتی و تشکیل دولت فن سالار یک موضع مثبت است.

ابومرزوق گفت: در گذشته آمریکا فشار شدیدی بر تشکیلات دولت خودگردان فلسطین وارد می کرد تا با حماس آشتی نکند اما این بار همین که با توافقنامه آشتی مخالفتی ابراز نکرده است خود یک گام مثبت محسوب می شود و این مساله باعث تشویق تشکیلات خودگردان فلسطین شده تا در مسیر آشتی جلو بیایند.

هرچند سران حماس و فتح درباره گذر از تمامی موانع پیش رو ابراز خوشبینی کرده اند اما چندین پرونده میان دو طرف همچنان حل نشدنی باقی مانده است.

مخیمر ابوسعیده تحلیلگر سیاسی فلسطینی گفت: مساله امنیت، مساله تشکیلات خودگردان فلسطین و مساله آشتی اجتماعی همچنان حل نشده باقی مانده است و نباید حل و فصل این پرونده ها برای مدت زمان زیادی به تاخیر انداخته شود زیرا ممکن است باعث بروز اختلاف شود.

مردم فلسطین دغدغه های بزرگی دارند اما چالش های پیش روی دولت آتی فلسطین بزرگ تر است. با این همه برای پایان دادن همیشگی به شکاف میان گروه های فلسطینی در وهله نخست به تلاش خود فلسطینیان نیاز است و همچنین باید آشتی ملی فلسطینیان مورد حمایت کشورهای عربی و مورد حمایت بین المللی قرار گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فلسطین ، حماس ، فتح ، جنبش ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار