کارشناسان در مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباددزفول، به لاین مادری نر عقیم رقم جدید ذرت سینگل كراس كارون 701 دست یافتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، رئیس بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و مسئول پژوه تحقیقات ذرت با اشاره به اینکه  حاصل سه سال فعالیت پژوهشی متمرکز منجر به تولید لاین مادری نر عقیم هیبرید جدید ذرت سینگل کراس کارون 701  شد، گفت: این یافته پژوهشی هزینه تولید بذر هیبرید سینگل کراس کارون را بیش از 50 درصد کاهش خواهد داد.

دکتر برزگری افزود: بطور معمول برای تولید بذر هیبرید ذرت لازم است دو لاین والدین پدری و مادری با نسبت 4 به 2 کشت شوند و در مرحله ظهور گل تاجی عملیات حذف گل تاجی چهار ردیف مادری بوسیله کارگر انجام شود که بیشترین هزینه تولید بذر هیبرید عملیات ذکر شده می باشد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه بهنژادی برای نر عقیمی لاین مادری رقم ذرت سینگل کراس کارون از سه سال پیش و بصورت متمرکز بصورت دو فصل در سال انجام گرفت که حاصل آن دستیابی به یک بوته نر عقیم در سال 1391 بود.

انتقال صفات ژنتیکی لاین نر بارور به لاین نر عقیم ادامه یافت و در اردیبهشت سال جاری این اطمینان بدست آمد که برنامه ذکر شده موفقیت آمیز بوده است و لاین مادری هیبرید ذرت ذکر شده نر عقیم گردید.

وی در پایان عنوان کرد: روش انجام این کار دانش فنی است و با استفاده از این روش امکان نر عقیمی لاین های والدینی سایر هیبریدها امکان پذیر است./س

برچسب ها: تولید ، ذرت ، جدید ، دزفول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.